خورشت فسنجان با مرغ رایج ترین شکل فسنجان ایرانی است. البته قبلاً طرز تهیه فسنجان را در سایت ایران کوک داشتیم. ولی این یک دستور جدید هست که کمی با قبلی تفاوت دارد. به عنوان مثال در این دستور پیاز خرد نشده و رنده شده و در ضمن این فسنجان ترش هست. این خورشت خوشمزه را در شهرهای شمالی ایران بیشتر به صورت ترش درست میکنند. یعنی در آن از رب انار ترش استفاده میکنند و شکر هم نمیریزند. دستوری که اینجا برای فسنجان با مرغ داریم هم از طرف دوست عزیزی از مازندران برای ما ارسال شده و شکر ندارد. اما اگر شما دوست دارید فسنجون شیرین درست کنید میتوانید کمی شکر هم به دلخواه همراه رب انار اضافه کنید. در ادامه دستور تهیه فسنجان مرغ را همراه با عکس های مرحله مرحله ای که دوست عزیزمان ارسال کرده میبینید.

فسنجون مرغ با مخلفات

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ

مرحله اول

ابتدا مرغ ها را با مقداری نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران طعم دار و در روغن سرخ کنید.

سرخ کردن مرغ فسنجون مرغ سرخ شده فسنجون

مرحله دوم

پیاز را رنده کنید و در روغن تفت بدهید. میتوانید کمی آرد برنج هم در این مرحله اضافه کنید و همراه پیاز تفت بدهید تا خورشت لعاب دار تری داشته باشید.

پیاز فسنجون

مرحله سوم

در این مرحله از آموزش تهیه خورش فسنجان،گردوی ساییده را اضافه کنید. برای خوش رنگ تر شدن کمی رب گوجه بریزید. رب انار را هم اضافه کنید (به هر اندازه ای که میخواهید خورشت ترش باشد). بعد کمی تفت بدهید در حدی که بوی خامی رب گرفته شود. اما زیاد تفت ندهید و مراقب باشید گردو نسوزد.

گردو و رب انار فسنجان

مرحله چهارم

حال، آب سرد سرد را به مواد اضافه کنید و بگذارید جوش بیاد. شعله را کم کنید تا خورشت به آرامی بپزد.

آب خورشت فسنجون

مرحله پنجم

بعد از حدود ۱ ساعت و نیم  پختن و لعاب دار شدن فسنجان، در صورت تمایل چند عدد آلو بخارا اضافه کنید. بعد مرغ های سرخ شده را به خورشت اضافه کنید تا مرغ ها بپزد و خورشت جا بیافتد. در آخر کمی آب سرد روی خورشت بپاشید تا روغن بیاندازد.

روغن انداختن فسنجون

خورشت فسنجون جا افتاده با مرغ شما آماده است. آن را همراه با زیتون پرورده، پلو و مخلفات دلخواه سرو کنید.

فسنجون با مرغ

دستور تهیه فسنجان مرغ و عکس ها از خانم هدیه از مازندران (سلمانشهر)

نظرات خود را از طریق بخش «دیدگاه» در بالا با ما در میان بگذارید و به ما بگویید کدام دستور پخت فسنجان را بیشتر پسندیدید.