اگه از عاشقان بادمجان هستین و از درست کردن غذاهایی مثل بادمجان و میگو، بادمجان سوخاری، طرز تهیه رول مرغ و بادمجان و طرز تهیه خورشت بادمجان خسته شدین و به دنبال یه تنوع هیجان انگیز هستین، جای درستی اومدین. در این مطلب می خوام طرز تهیه بقچه بادمجان رو آموزش بدم که به جرئت می تونم بگم به اندازه اسمش بامزه و لذیذه. بقچه بادمجان می تونه به عنوان یه پیش غذا و فینگر فود تو مهمونیاتون خودنمایی کنه. این غذا خیلی سریع و آسون درست میشه و مواد اولیه زیادی هم لازم نداره. خوب با من و ایران کوک همراه بشید تا این بقچه های جذاب و زیبا رو درست کنیم و لذت ببریم.

 

طرز تهیه بقچه بادمجان

 

مرحله اول: آماده سازی بادمجان

برای درست کردن بقچه بادمجان، بهتر است بادمجان های قلمی و کشیده را انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید آن ها را به شکل بقچه بپیچید. خب، ابتدا بادمجان ها را خوب بشویید، سپس با استفاده از یک چاقوی تیز، به صورت نوارهای باریک با قطری حدود 4 میلی متر برش بزنید. پوست بادمجان ها را هم نکنید تا موقع سرخ شدن شکل خود را از دست ندهند.

سپس یک کاسه بزرگ بردارید و نوارهای بادمجان را داخل آن بریزید و روی آن ها را با آب بپوشانید و به مقدار کافی روی آن ها نمک بپاشید و به مدت 30 دقیقه الی یک ساعت اجازه دهید استراحت کنند. در این مدت آب تیره رنگی از بادمجان ها خارج می شود که لازم است این آب را دور بریزید. سپس بادمجان ها را خوب خشک کنید.

در این مرحله یک ماهیتابه متوسط روی شعله کم گاز بگذارید و اجازه دهید ماهیتابه داغ شود. مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و پس از اینکه خوب داغ شد، بادمجان ها را داخل آن سرخ کنید. پس از سرخ شدن تمام بادمجان ها آن ها را روی دستمال حوله ای آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی شان گرفته شود.

  بقچه بادمجان با تزیین هویج و خیار  

مرحله دوم: آماده سازی مواد میانی 

برای درست کردن مواد میانی بقچه بادمجان، یک ماهیتابه متوسط را روی شعله ملایم گاز بگذارید تا گرم شود. در همین زمان یک پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پس از اینکه روغن گرم شد، پیاز خرد شده را داخل آن بریزید و کمی تفت دهید. سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که گوشت تغییر رنگ بدهد. سپس مقداری از پوره گوجه را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. در آخر نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر را بنابر ذائقه خود به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس اجازه دهید کمی بپزند و آب گوجه کشیده شود. اگر احساس کردید که رنگ پوره گوجه به اندازه کافی قرمز نیست، مقدار 2 قاشق سوپ خوری رب گوجه خانگی به مواد گوشتی اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را خوب تفت دهید تا خامی آن گرفته شود و رنگ باز کند. پس از آماده شدن مواد میانی بقچه بادمجان ماهیتابه را از روی حرارت بردارید.

 

مرحله سوم: بستن بقچه بادمجان

دو نوار از بادمجان هایی که سرخ کردید را بردارید. بادمجان ها را به شکل یک بعلاوه (+) روی هم بگذارید. سپس مقداری از مواد گوشتی را وسط بعلاوه بگذارید. کناره های بادمجان ها را روی هم قرار دهید تا شبیه به یک بقچه شوند و بعد با یک خلال دندان آن را محکم کنید. این مرحله را تکرار کنید تا تمام نوارهای بادمجان را که سرخ کردید تمام کنید.

 

مرحله چهارم: پخت بقچه بادمجان

برای پخت بادمجان هم می توانید بقچه های بادمجان را داخل یک ظرف پیرکس بچینید و روی آن ها را با مقدار ¼ پیمانه پنیر پیتزا بپوشانید و داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کردید به مدت 20 دقیقه بگذارید تا پنیر پیتزا آب شود. هم چنین می توانید بقچه های بادمجان را بدون فر نیز درست کنید. بدین صورت که ابتدا در یک قابلمه متوسط مقداری پوره گوجه فرنگی، پیاز خرد شده، نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر را روی شعله ملایم گاز با هم مخلوط کنید تا یک سس گوجه فرنگی درست کنید.سپس بقچه های بادمجان را داخل قابلمه بپینید و اجازه دهید کمی با سس گوجه بپزند و طعم بگیرند. به جای سس گوجه فرنگی از سس مارینارا هم می توانید استفاده کنید.

 

مرحله پنجم: سرو بقچه بادمجان

پس از پخت بقچه های بادمجان، آن ها از در ظرف مناسب پذیرایی بچینید. سپس مقداری از سس آن را روی بادمجان ها بریزید و روی خلال دندان ها یک گوجه گیلاسی و یک زیتون (و یا سبزیجات دیگر) برای تزیین بگذارید و میل کنید.

 

نوش جان

  تزیین با فلفل و گوجه  

نکات کلیدی تهیه بقچه بادمجان

- اندازه مواد اولیه که در این دستور آمده است تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقادیر مواد اولیه را کم یا زیاد کنید.

- اگر دوست داشتید، به جای اینکه بادمجان ها را در ماهیتابه و با روغن زیاد سرخ کنید، می توانید از یک تابه گریل استفاده کنید. به این صورت که ابتدا تابه گریل را با مقدار کمی روغن چرب کنید. سپس روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود و بعد بادمجان ها را روی آن سرخ کنید. با این روش روغن کمتری جذب بادمجان ها می شود و مسلماً غذای سالم تری خواهید داشت.

- برای درست کردن مواد میانی بقچه بادمجان، علاوه بر ادویه های ذکر شده در مواد اولیه دستور، بنابر دائقه خود، از پونه کوهی و زعفران نیز می توانید استفاده کنید. هم چنین اگر دوست داشتید می توانید در حدود یک پیمانه فلفل دلمه ای در رنگ های مختلف ریز خرد شده و 3 قاشق سوپ خوری جعفری ریز خرد شده نیز به مواد گوشتی اضافه کنید.

- در صورت تمایل می توانید مواد میانی بقچه بادمجان را به صورت کوفته های قلقلی نیز درست کنید، سپس به صورت جداگانه در ماهیتابه سرخ کنید و بعد در بقچه های بادمجان بگذارید. برای درست کردن کوفته های قلقلی، در یک کاسه متوسط، یک عدد پیاز رنده شده، گوشت چرخ کرده و ادویه های مورد نظر خود را بریزید و خوب مواد را ورز دهید تا با هم مخلوط شوند. سپس با یک قاشق غذاخوری مقداری از مواد گوشتی را بردارید و با دست به شکل یک توپ کوچک به آن فرم دهید، سپس در روغن سرخ کنید.

- در مرحله بستن بقچه بادمجان، در صورت تمایل، می توانید قبل از بستن بادمجان، یک تکه کوچک پنیر پیتزا روی مواد گوشتی بگذارید و یا پس از بستن بادمجان پنیر را روی بادمجان بگذارید.

- در مواد میانی بقچه بادمجان، از برنج کته شده نیز می توانید استفاده کنید.

- بقچه های بادمجان تک نفره را در قالب تفلون مافین گود یا کاپ کیک نیز می توانید درست کنید به این صورت که نوارهای بادمجان را طوری که کف و دیواره های قالب را بپوشاند، بچینید سپس داخل آن را با مواد گوشتی پر کنید و کناره ها بادمجان ها را ببندید و قالب را برگردانید. هم چنین می توانید از قالب کیک تفلون گرد هم استفاده کنید تا یک بقچه بادمجان بزرگ داشته باشید. در این حالت نیز کف و دیواره های قالب را با نوارهای بادمجان بپوشانید و وسط ان را با مواد گوشتی پر کنید و بعد قالب را برگردانید. درست مثل شارلوت بادمجان.

-قطاب گوشتی یکی از انواع غذاها با گوشت چرخ کرده می باشد. تزیین قالبی  

- عکس از اینستاگرام:

@maryam_zakizadh

و

@sweet_land_desserts

و

@nasrinkshavarz