سمبوسه از محبوب ترین غذاهای آسیایی است که دارای تنوع بالایی است و با مواد مختلف تهیه می شود. محبوبیت این غذا به قدری بالاست که به شهرت جهانی رسیده و در بیشتر کشورهای جهان آن را سرو می کنند. در بین انواع سمبوسه می توان به سمبوسه سیب زمینی، سمبوسه گوشت، سمبوسه سبزیجات، سمبوسه پنیری، سمبوسه مرغ و ... اشاره کرد که بسیار پر طرفدارند.

سمبوسه مرغ سالم

مایه سمبوسه مرغ مانند اسنک مرغ یا پیراشکی مرغ است و می توان آن را با مواد مختلف ترکیب کرد به عنوان مثال سمبوسه مرغ و قارچ که با روش تهیه آن در این نوشته آشنا خواهید شد.

اما تنها تفاوت سمبوسه با پیراشکی ، نان آن است و طرز پیچیدنش. میدانیم سمبوسه بیشتر با نان لواش تهیه می شود و پیچیدن آن با کسب تجربه ساده خواهد شد. این روزها اما سمبوسه را با انواع خمیر نیز تهیه می کنند و از خمیر های خانگی یا چند منظوره و نیز خمیر یوفکا می توان به عنوان خمیر سمبوسه نام برد.

در این دستور با فوت و فن تهیه سمبوسه قارچ و مرغ  آشنا می شوید تا از این پس در میهمانی ها و مجالس آن را به عنوان نوعی فینگرفود که این روزها بسیار طرفدار دارد، سرو کنید.

سمبوسه مرغ خانگی خوشمزه

طرز تهیه سمبوسه مرغ

 

مرحله اول: پخت مرغ

مرغ را بپزید. پس از پخت آن را ریش ریش کنید. (آبی که از پخت مرغ اضافه می آید را میتوانید برای تهیه انواع سوپ کنار بگذارید یا حتی برای دم کردن برنج از آن استفاده کنید.)

مرحله دوم: مواد میانی سمبوسه مرغ

پیاز را نگینی خرد کنید و در حدی سرخ کنید که طلایی و نرم شود.(پیاز را با حرارت ملایم سرخ کنید تا  طعم بهتری داشته باشد)

سمبوسه مرغ خانگی

 

قارچ و فلفل دلمه را خرد کنید و با پیاز ترکیب کنید و اجازه دهید کمی سرخ شود و آب اضافی کشیده شود.

سمبوسه مرغ ساده

مرغ ریش شده را نیز میتوانید به صورت جداگانه یا همراه با سبزیجات تفت دهید.

تهیه سمبوسه با مرغ

مرحله سوم: چاشنی

در این مرحله رب گوجه و ادویه سمبوسه را همراه نمک اضافه نمایید. کمی که تفت خورد مواد را کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله چهارم : پیچیدن سمبوسه

پس از آماده شدن مایه سمبوسه مرغ باید آن را در نان پیچید و سرخ کرد . پیچیدن سمبوسه مرغ نیز مانند سمبوسه جنوبی طبق آنچه در عکس می بینید صور ت می گیرد.(نان لواش را به شکل مستطیل برش بزنید و طبق مراحل پیش بروید.)

سمبوسه مرغ با لواش

مرحله پنجم: سرخ کردن سمبوسه مرغ

داخل تابه به اندازه ای روغن بریزید که کناره های سمبوسه نیز کاملا با روغن در تماس باشد و سرخ شود. بگذارید روغن روی شعله متوسط داغ شود. سمبوسه های پیچیده شده را با کمی فاصله در تابه بچینید و دو طرفشان را سرخ کنید. این کار را برای همه سمبوسه ها تکرار کنید و در صورت لزوم در هر مرحله کمی روغن اضافه کنید.

سمبوسه مرغ خوشمزه

خمیر سمبوسه

اگر دوست دارید سمبوسه با خمیر درست کنید طبق مراحل، خمیر سمبوسه خوشمزه خانگی را می توانید به راحتی آماده کنید.   مواد لازم: تخم مرغ  1 عدد ماست   ½ پیمانه کره  75 گرم شیر  70 گرم بیکینگ پودر  1 قاشق چایخوری روغن مایع  2 قاشق غذاخوری آرد به مقدار نیاز(تا جایی که به دست نچسبد) نمک، فلفل،آویشن،زردچوبه، پودر سیر به مقدار لازم زعفران دم شده  1/2 قاشق چایخوری(اختیاری)  

طرز تهیه خمیر سمبوسه:

تخم مرغ را با همزن برقی یا دستی بزنید تا کف کند. ادویه ها را به تخم مرغ اضافه کنید و کمی هم بزنید. ماست ترکیب شده با بیکینگ پودر را که حجم گرفته همراه زعفران، روغن، شیر و کره ذوب شده اضافه کنید.   در این مرحله آرد را کم کم اضافه کنید و با نوک انگشتان مخلوط کنید تا زمانی که به دست نچسبد. خمیر را در ظرفی در دار قرار دهید و در یخچال بگذارید تا به مدت یک ساعت استراحت کند. (چسبندگی آرد ها متفاوت است پس بهتر است مقداری از آرد را نگه دارید حتی اگر خمیر هنوز کمی چسبنده است این مشکل قطعا پس از یک ساعت استراحت خمیر از بین خواهد رفت اما اگر پس از استراحت حالت چسبندگی از بین نرفت آن موقع می توانید دوباه آرد اضافه کنید تا خمیر اصلاح شود.)   پس از استراحت کمی دستتان را به آرد آغشته کنید و گلوله هایی 15 تا 20 گرمی از خمیر درست کنید (به اصطلاح چانه بگیرید). باقی مراحل را طبق آنچه در تصویر می بینید پیش ببرید.

سمبوسه مرغ با خمیر

وقتی سمبوسه با خمیر آماده شد آن را در روغن داغ سرخ کنید.

نکات کلیدی تهیه سمبوسه مرغ:

-هنگام سرو سمبوسه مرغ از سس گوجه یا سس کچاپ خانگی می توان استفاده کرد.

-برای داشتن سمبوسه پنیری مرغ و گوشت باید مقدار پنیر ورقه ای یا پنیر پیتزا همراه مایه سمبوسه بین نان قرار دهید.

-به عنوان ادویه می توانید از هر نوع ادویه که تمایل دارید استفاده کنید.

-برای تهیه سمبوسه مرغ رژیمی می توانید پس از پیچیدن سمبوسه ها (چه با نان و چه با خمیر)  آنها را در سینی فر بچینید و روی آن ها کمی روغن مایع  (به وسیله برس سیلیکونی) بزنید و در فر از قبل گرمشده با دمای  180 درجه سانتی گراد به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید تا برشته شود(می توانید گریل فر را در پنج دقیقه آخر روشن کنید تا سمبوسه ها برشته تر شوند)

سمبوسه مرغ خانگی

 همراهان عزیز خوشحال می شویم سمبوسه مرغ را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.