توی فصل سرما قهوه واقعاً میچسبه. حالا چه قهوه ترک باشه چه هر کدوم دیگه از انواع قهوه. اما توی روزهای گرم سال هم میشه از عطر و طعم قهوه استفاده کرد و در ضمن با نوشیدنش نشاط و انرژی گرفت. قبلاً روش های دم کردن قهوه رو براتون مفصل گفتیم. امروز میخوایم در مورد دم کردن قهوه سرد صحبت کنیم. قهوه سرد یا cold brew بی نظیره. چون:

- صاف و یکدست، کمی شیرین و فوق العاده انرژی زاست؛

- راحت درست میشه؛

- از قهوه ای که کافی شاپ میفروشه خیلی ارزونتر در میاد؛

- صبح که از خواب بیدار میشید آماده است؛

- در ضمن اگر هوس قهوه گرم کردید، فقط کافیه گرمش کنید.

میتونید توی روزهای تعطیل قهوه سرد رو تهیه کنید و روزهای دیگه مستقیم از یخچال قهوه آماده رو سرو کنید. دیگه نه نیازی به آب جوش درست کردن هست. و نه سر و کله زدن با انواع و اقسام قهوه سازها. اگه شما هم از اون دست آدم هایی هستید که صبح زود عجله دارید و حوصله قهوه درست کردن ندارید این نوشیدنی سرد بهترین راه حل شماست. برای آموزش قهوه سرد استارباکس قسمت نکته ها را بخوانید.

 

چند نکته در مورد قهوه سرد دم (Cold brew)

1- قهوه سرد میتواند قوی باشد. قوی بودن قهوه بستگی به عوامل زیادی دارد. نوع دانه قهوه، زمان خیس خوردن و مرحله رقیق کردن همه مؤثر هستند. رقیق کردن ساده ترین راه تنظیم مقدار کافئین نوشیدنی است. هیچ وقت مستقیم کنسانتره سرد را ننوشید چون کافئین خیلی زیادی دارد. آن را با مقدار کافی آب رقیق کنید.

2- قهوه سرد کمتر اسیدی است. اگر قهوه دمی چکه ای به معده شما را اذیت میکند، ممکن است قهوه سرد این اثر را نداشته باشد. تنها راه فهمیدنش این است که امتحانش کنید. اگر خودتان نوشیدنی را درست کنید کنترل بیشتری روی نتیجه نهایی خواهید داشت.

3- Cold brew را میتوان گرم کرد. بله درست شنیدید. با گرم کردن طعمش تغییر چندانی نمیکند.

4- درست کردن قهوه خنک از قهوه دمی چکه ای زمان بیشتری نیاز دارد. چون آب سرد است، زمان بیشتری نیاز دارد تا رنگ، طعم و عطر پودر قهوه را به خود جذب کند. با این روند، مقدار کمتری از تلخی قهوه وارد آب میشود و در نتیجه قهوه ای شیرین تر و یکدست تر خواهید داشت.

5- بهتر است از پودر قهوه درشت استفاده شود. آسیاب قهوه در خانه ندارید؟ نگران نباشید. از قهوه فروش بخواهید دانه ها را به صورت درشت (مناسب فرنچ پرس) برای شما آسیاب کند.

6- از هر نوع دانه قهوه ای میتوانید برای تهیه قهوه سرد استفاده کنید. هر نوع قهوه ای که استفاده کنید مشکلی پیش نمی آید. خواهید دید که با خیساندن قهوه در آب سرد، نوشیدنی شما تلخی کمتری پیدا میکند. شاید جالب باشد یک بار دقیقا یک نوع قهوه را به صورت سرد و گرم دم کنید و طعم آنها را با هم مقایسه کنید.

  شیر قهوه سرد  

نسبت آب و پودر قهوه

خوبی Cold brew این است که نیاز نیست مقادیر دقیق باشند. چون شما کنسانتره را به دلخواه رقیق خواهید کرد. اما به هر حال اگر ترازوی آشپزخانه دارید بهتر است از آن استفاده کنید.

برای یک پیمانه آب، نیاز به 28 گرم پودر قهوه دارید. این مقدار معادل 1/4 پیمانه دانه قهوه یا حدود نصف پیمانه قهوه آسیاب شده درشت است.

مقدار قهوه از مقدار آب کمی کمتر خواهد شد. چون مقداری از آب جذب پودر قهوه میشود. ولی بعد از صاف کردن قهوه را با همان مقدار آب رقیق خواهید کرد. پس تقریباً دو برابر میشود. برای مثال، فرض کنید بخواهید 1 و نیم پیمانه دانه قهوه درشت آسیاب شده را سرد دم کنید. پس 3 پیمانه آب احتیاج دارید. بعد از خیساندن قهوه در 3 پیمانه آب و صاف کردن آن، حدود 2 و نیم پیمانه قهوه غلیظ خواهید داشت. حالا آن را با 2 و نیم پیمانه آب رقیق میکنید. پس 5 پیمانه قهوه سرد خواهید داشت. به این ترتیب قهوه شما برای کل روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه آماده شده!

 

طرز تهیه قهوه سرد

 

1- قهوه را درشت آسیاب کنید. قهوه آسیاب شده و آب را در شیشه مربای 1 لیتری بریزید (شیشه شما باید حداقل دو و نیم پیمانه حجم داشته باشد). هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. 5 دقیقه صبر کنید و دوباره هم بزنید. به این ترتیب قهوه بهتر با آب ترکیب میشود.

  خیساندن قهوه  

2- در شیشه را ببندید و آن را 12-18 ساعت در یخچال قرار دهید.

3- وقتی آماده صاف کردن قهوه سرد شدید، یک پیمانه شیشه ای بزرگ یا پارچ آب آماده کنید. روی آن صافی فلزی بگذارید. حال فیلتر کاغذی مخصوص قهوه یا پارچه توری را روی صافی بگذارید. مخلوط آب و قهوه را داخل فیلتر بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا کل قهوه تا جای ممکن چکه کند.

  صاف کردن قهوه  

4- برای سرو لیوانی را از یخ پر کنید. سپس تا نیمه لیوان آب بریزید. نیم دیگر لیوان را با قهوه سرد پر کنید و هم بزنید تا مخلوط شود.

  قهوه سرد با یخ   cold brew را میتوانید تا دو هفته در یخچال نگه دارید. ولی بهتر است طی یک هفته مصرف شود. از این قهوه میتوان برای تهیه کافه گلاسه هم استفاده کرد.   سرو قهوه سرد  

نکته های کلیدی تهیه قهوه سرد

- زمان خیساندن قابل تغییر است. بعضی ها میگویند شب تا صبح (12 ساعت) کافی است. بعضی هم میگویند قهوه باید حداقل 18 تا 24 ساعت خیس بخورد. اما این را بدانید که استارباکس قهوه cold brew را 20 ساعت خیس میکند.

- اگر به طور اتفاقی بیش از 24 ساعت خیس کردید نگران نباشید. احتمالاً قهوه کمی تلخ تر شده. میتوانید آب بیشتری اضافه کنید.

- به جای فیلتر کاغذی میتوانید از فیلتر پارچه ای (یا تنظیف پنیر) هم استفاده کنید. فیلتر باید طوری باشد که پودر قهوه از آن به هیچ وجه عبور نکند.

- 85 گرم معادل حدود 3/4 پیمانه دانه قهوه و یا حدود 1 و نیم پیمانه قهوه درشت آسیاب شده است.

- بهتر است از آب فیلتر شده برای تهیه قهوه سرد استفاده کنید.

- برای تهیه شیر قهوه سرد میتوانید به جای رقیق کردن با آب، قهوه را نصف لیوان شیر رقیق کنید.