لوبیا پلو یکی از غذاهای سنتی ما ایرانی هاست که همراه با سالاد شیرازی و ماست و خیار محبوبیت زیادی داره. لوبیا پلو به دو شیوه ی دمی و آبکش درست میشه. علاوه بر این طرز تهیه لوبیا پلو سلیقه ایه و هم با گوشت تکه ای و هم با گوشت چرخ کرده درست میشه. جالبه بدونید که تو بعضی شهرهای ایران لوبیا پلو رو به روش خاص خودشون درست می‌ کنن که کاملا با لوبیا پلوی رایجی که درست میشه متفاوته. لوبیا پلو شیرازی مواد اولیه متفاوتی داره و این باعث میشه که شکل ظاهری اون هم با لوبیا پلو معمولی فرق کنه. شاید برای شما هم جالب باشه که بدونید طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی چجوری درست میشه. در این مطلب روش درست کردن لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی رو به شما یاد میدیم تا از این به بعد این غذای خوشمزه رو به روش جدید درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

  لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی  

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

 

مرحله اول: پختن مرغ

پیاز را نگینی کرده و در روغن تفت می دهیم. بعد از آن که کمی سبک و نرم شد، فلفل، زردچوبه و ادویه های دلخواه را به آن اضافه می کنیم، هم می زنیم و همراه با پیاز تفت می دهیم. مرغ را به مواد اضافه کرده و هر طرف آن را حدود ۱۵ دقیقه تفت می دهیم تا دو طرف آن سرخ شود. سپس سیر رنده شده را به آن اضافه می کنیم. بعد مقداری آب جوش و کمی نمک به همراه زعفران آب کرده به آن می افزاییم و در قابلمه را می بندیم تا مرغ کاملا بپزد.

 

مرحله دوم: دم کردن برنج لوبیا پلو شیرازی

برنج و لوبیا رو شسته و ۳ ساعت در آب ولرم خیس می کنیم (آب لوبیا را ۲ بار عوض کنید). لوبیا چشم بلبلی را از قبل می پزیم و آبش را خالی می کنیم. سپس آن را به برنج در حال جوشیدن اضافه کرده و سریع آب کش می کنیم. آب برنج را حتما خالی کنید که برنج کدر نشود.

 ته دیگ دلخواه را در کف قابلمه می گذاریم. ابتدا مخلوط برنج و لوبیا رو روی ته دیگ می ریزیم و بعد کمی ادویه پلویی، زعفران آب کرده و شوید خشک روی آن می پاشیم. در نهایت مخلوط آب و روغن را به روی برنج می ریزیم و به آن زمان می دهیم تا دم بکشد. بعد از آن که برنج آماده شد، آن را همراه مرغ سرو کنید و از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید.

 

نکات کلیدی طرز تهیه لوبیا پلو دمی

- معمولا از لوبیاهای ریز برای درست کردن این غذا استفاده می کنند. - می توانید برنج را آبکش کرده و شوید و لوبیا را لا به لای برنج بدهید تا و بعد دم کنید. هر بار بعد از یک لایه برنج روی آن ادویه پلو بپاشید. - اگر شوید تازه داشته باشید غذا خوشمزه تر خواهد بود. می توانید نصف مقدار را شوید خشک و نصف آن را شوید تازه بریزید. - می توانید مرغ لوبیا پلو شیرازی را به روش های دیگر نیز درست کنید. - ادویه پلویی سلیقه ای است اما معمولا شامل دارچین، زیره سیاه و پودر گل محمدی می شود. - در صورت تمایل می توانید از گوشت قلقلی هم استفاده کنید. کافی است ۳۰۰ گرم گوشت چرخ شده را با ۱ عدد پیاز متوسط رنده شده و کمی نمک و ادویه مخلوط کنید و به صورت قلقلی های خیلی ریز درآورید و در کمی روغن تفت دهید.   لوبیا پلو با کوفته قلقلی تصاویر از: @love-to-cookk و @ashpazi-ba-minabano