یکی از خوشمزه ترین دسرهای سنتی ما ایرانی ها سوهانه که عطر و بوی خاصش هوش از سر همه می بره. حتما شما هم از طرفدارهای این شیرینی خوشمزه هستید و دوست دارید اون رو تو خونه درست کنید. امروزه قصد داریم طرز تهیه دسر سوهان رو به شما یاد بدیم که از این به بعد بتونید در مهمونی ها و مراسم مختلف اون رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرید. البته این رو هم باید بگیم که دسر سوهان با سوهان قم یا سوهانی که در اصفهان پیدا میشه فرق داره. دسر سوهان بافت نرم و لطیفی داره و ظاهرش تقریبا شبیه کاچی هستش. درست کردنش هم خیلی آسونه البته اگه درست طبق دستوری که بهتون میگیم پیش برید تا شل نشه و بوی خامی نگیره. این دسر از دسرهای پر کالریه که باید یه کم در خوردنش احتیاط کنید. این دسر بیشتر برای ماه رمضان مناسبه چون با خوردنش می تونید در طول روز انرژی کافی داشته باشید. با ما همراه بشید تا طرز تهیه دسر خوشمزه رو بهتون یاد بدیم.

  دسر سوهان خوشمزه

طرز تهیه دسر سوهان

 

مرحله اول: پختن آرد

ابتدا آرد سفید و آرد جوانه گندم را با هم در یک کاسه می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. بعد آب را به آن ها اضافه کرده، هم می زنیم و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مدام هم می زنیم تا هم غلیظ شود و هم رنگ آن تغییر کند.  

مرحله دوم: زدن زرده تخم مرغ

در قابلمه ای کوچک زرده های تخم مرغ را ریخته و بعد از افزودن شکر به آن ها مواد را هم می زنیم. (شکر را در چند مرحله آرام آرام به زرده ها اضافه کنید.) کره آب شده را نیز به مواد افزوده و خوب با همزن دستی هم می زنیم تا مایعی یکدست حاصل شود.  

مرحله سوم: آماده سازی دسر سوهان

همه ی مواد را یا هم ترکیب کرده و روی حرارت ملایم مدام هم می زنیم. در نهایت زعفران آب کرده و پودر هل را نیز به آن ها می افزاییم تا رنگ و طعم خوبی به سوهان بدهد. بعد از چند دقیقه که مواد به غلظت مناسب رسید زیر حرارت را خاموش کرده و آن را در ظرف مورد نظر سرو می کنیم. می توانید روی آن را با پودر پسته و پودر بادام به دلخواه تزیین کنید.

  سوهان مایع

نکات کلیدی طرز تهیه دسر سوهان

- آرد این دسر نیاز به تفت دادن ندارد. - اگر بعد از ۲۰ دقیقه رنگ آرد تغییر نکرد زمان پخت را بیشتر کنید تا رنگ آن تیره شود. - در زمان پخت آرد، مایع زرده تخم مرغ و کره را در یخچال قرار دهید. - حتما آرد سفد و آرد جوانه گندم را قبل از مصرف الک کنید. - اگر به پودر قند دسترسی ندارید، می توانید از شکر آسیاب شده استفاده کنید. تصاویر از: vahideh-h-59, @mhwsh4857, @som.food@