سس ها از جمله چاشنی ها و اشتهاآورهایی هستند که از نظر تنوع مزه و مواد تشکیل دهنده بسیار متنوعند. سس سبزیجات، سس میوه ای، سس سفید و ... از سس های پرکاربرد هستند. در بین سس های سفید، سس آلفردو یکی از خوش طعم ترین و پرکاربردترین ها است و موارد استفاده فراوانی دارد. مواد تشکیل دهنده اصلی سس آلفردو خامه، پنیر پارمزان، سیر و کره است که اولین بار سرآشپزی ایتالیایی به نام " آلفردو" آن را تهیه کرد.

روش تهیه سس آلفردو ایتالیایی همچون بسیاری از سس ها بسیار ساده است در مدت زمان کوتاهی می توان آن را آماده و سرو کرد. یک سس آلفردو خوشمزه را می توان همراه بسیاری از مواد غذایی گوشتی و غیر گوشتی استفاده کرد؛ ترکیب آلفردو با غذا های دریایی و نیز گوشت های سفید مانند میگو، ماهی، مرغ و... متداول است اما در بیشتر موارد سس آلفردو برای پاستا تهیه می شود که تقریبا همه ما نام یکی از معروف ترین نوع پاستاهای ایتالیایی یعنی پاستا آلفردو یا فتوچینی آلفردو را شنیده ایم و چه بسا طعم و مزه آن را چشیده ایم.

پاستا با سس آلفردو

در اول متن گفتیم مواد تشکیل دهنده یک سس آلفردو اصل، خامه، سیر، پنیر پارمزان و کره است. خامه ای که در این سس به کار می رو باید غلیظ و پرچرب باشد چرا که غلظت سس را با توجه به غلظت خامه تنظیم می کنند ولی با وجود این بسیار دیده می شود که سس آلفردو با شیر و آرد نیز طبخ می شود که به نظر می رسد در این مورد آرد بیشتر به عنوان جایگزینی برای خامه به کار می رود تا به سس غلظت ببخشد؛ شاید این شیوه ای باشد تا سس آلفردو کم چرب داشته باشیم.

امروز می خواهیم روش تهیه سس آلفردو با خامه را آموزش دهیم که به راحتی می توان آن را در کمتر از پانزده دقیقه آماده کرد پ. پس از آماده کردن این سس می توانید علاوه بر مواردی که گفته شد سس آلفردو با مرغ، سس آلفردو با قارچ، سس آلفردو با اسفناج و ... سرو کنید و از خوردنش لذت ببرید. لازم است گفته شود روش تهیه این سس شباهت زیادی به سس سفید یا بشامل فرانسوی دارد که آن را نیز در غذاهای دریایی و غیر دریایی به کار می برند و آشناترین غذا برای ما، لازانیا است که بعضی افراد آن را با سس بشامل تهیه می کنند.

سس آلفردو خانگی

 

طرز تهیه سس آلفردو ایتالیایی

 

مرحله اول:

کره را در تابه ای بچسب ذوب کنید.

مرحله دوم:

سیر را رنده یا له کنید(اگر سیر له کن در دسترس نبود سیر را همراه مقداری نمک در هاون بریزید و آن را بکوبید تا له شود.).

سیر را با کره تفت دهید(نیاز به طلایی شدن نیست در حدی که عطر آن بلند شود و کمی سبک شود کافی است)

تهیه سس آلفردو برای پاستا

 

مرحله سوم:

خامه را در ظرفی جداگانه گرم کنید تا روان شود(این کار از بریدن احتمالی سس جلوگیری می کند). خامه گرم، نمک و فلفل را به مواد بیافزایید تا رقیق شود.(اگر فلفل سفید در دسترس نبود از فلفل سیاه استفاده کنید)

تهیه سس آلفردو با خامه

 

مرحله چهارم:

 در این مرحله پنیر پارمزان را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گلوله نشود(هم زن مفتولی یا چنگال بهترین وسیله برای هم زدن سس آلفردو است.)

با اضافه کردن پنیر سس غلظت بهتری پیدا می کند اجازه دهید مایه سس دو سه دقیقه بجوشد و بعد شعله را خاموش کنید .

سس آلفردو اصل

در این مرحله یعنی پس از خاموش کردن شعله می توان جعفری خرد شده را به سس افزود اما اصولا آن را به عنوان تزیین سس آلفردو به کار می برند.

نکات کلیدی تهیه سس آلفردو ایتالیایی:

- به جای سیر می توان از پودر سیر استفاده کرد ولی عطر سیر تازه سس را لذیذتر می کند. اگر مایلید از پودر سیر استفاده کنید به ازای هر حبه سیر از یک قاشق مرباخوری پودر سیر استفاده کنید.

- می توان به جای کره از روغن زیتون مخصوص پخت و پز استفاده کرد.

- اگر مایل بودید سس آلفردو با آرد تهیه کنید به جای خامه از شیر ولرم استفاده نمایید و 1 قاشق غذاخوری آرد در سس به کار ببرید.

در این صورت پس از تفت دادن سیر آرد را در تابه بریزید تا بوی خامی آن گرفته شود و مدام با هم زن مفتولی هم بزنید تا گلوله های آرد باز شود. پس از آن شیر را به تدریج اضافه کنید و سریع هم بزنید تا گلوله آرد در سس دیده نشود. اجازه دهید شیر بجوشد تا زمانی که مایه ای به غلظت فرنی گرم بدست آید و بعد پنیر را اضافه و زیر شعله را خاموش  کنید.

اگر در سس گلوله آرد وجود داشت نگران نشوید؛ فقط کافی است آن را از صافی رد کنید تا یکدست شود.(دقت کنید مخلوط آرد و شیر را پیوسته هم بزنید چون آرد سریع ته نشین می شود و ممکن است بسوزد.)

همراهان عزیز خوشحال می شویم سس آلفردو را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ آشپزی _ایران_کوک به اشتراک بگذارید.