شیرینی لندو یا خرمالندو یک نوع شیرینی محلی خوشمزه است که به خاطر مقوی بودنش، نوعی میان وعده و حتی خوراک هم به شمار می رود. طبع گرم این شیرینی آن را به یک تنقلات عالی برای روز های سرد سال تبدیل کرده است. اگر برایتان سوال شده که شیرینی لندو مال کجاست؟ باید بگویم که شیرینی لندو بیشتر در مناطق جنوب شرق کشور تهیه می شود و در واقع شیرینی لندو سوغات زابل است. خرما لندو را عمدتا برای مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز و مهمانی ها سرو می کنند.

شیرینی لندو سیستان و بلوچستان از کنجد، خرما و گندم تهیه می شود و برای افرادی که نیاز به یک شیرینی مقوی اما سبک دارند و یا دانش آموزان مدرسه میتواند یک گزینه ی عالی باشد. طرز تهیه خرمالندو اصلا سخت نیست و فقط احتیاج به نصف روز زمان دارد. درباره ی شيريني لندو می گویند که اسکندر در عبور از یک دشت آن را مصرف می کرده که نشان دهنده ی قدمت طولانی و محبوبیت این شیرینی است.

اگر تا به حال این شیرینی خوشمزه را امتحان نکرده اید و به دنبال یک شیرینی جدید و مقوی میگردید، پیشنهاد می کنیم خرمای لندو را به لیستتان اضافه کنید. و یا میتوانید این شیرینی جذاب را برای عید نوروز در منزل تهیه کنید و آن را به مهمانانتان معرفی کنید.

طرز تهیه شیرینی خرما لندو

مرحله اول:

گندم ها را به مدت دو ساعت در آب بخیسانید. در این مدت لازم است گاهی آب آن را عوض کنید تا گندم ها بو نگیرند. سپس آب ظرف گندم را خالی کرده و گندم ها را روی یک پارچه ی تمیز (و یا سبد آبکش) بریزید تا آبشان به طور کامل گرفته شود اما مرطوب بمانند.

مرحله دوم:

در این مرحله از تهیه خرما لندو باید هسته های خرما را جدا کنید. سپس خرما را در ظرف مورد نظرتان بریزید و به کمک گوشت کوب آن ها را بکوبید تا کاملا له شوند. توجه داشته باشید که خرماها باید نپخته و خام باشند.

مرحله سوم:

ماهیتابه ای را روی حرارت متوسط بگذارید تا گرم شود. سپس گندم ها را در ماهیتابه بریزید و به طور مرتب بهم بزنید. این کار را تا وقتی که گندم ها تغییر رنگ دهند و شروع به پریدن کنند، ادامه دهید.

مرحله چهارم:

گندم های داغ و برشته را بلافاصله روی خرماها که هسته شان را جدا کرده اید، بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس کنجد ها را مانند گندم در ماهیتابه ریخته و برشته کنید.

مرحله پنجم:

پس از برشته کردن، کنجد را به مخلوط خرما و گندم اضافه کنید و با هم به خوبی مخلوط نمایید. به کمک یک وسیله ی سنگین روی خرما لندو یک بار سنگین ایجاد کنید. این بار سنگین باید حدودا نصف روز، یعنی 12 الی 13 ساعت، روی شیرینی بماند.

مرحله ششم:

پس از این مدت، بار را از روی شیرینی لندو بردارید و آن را به شکل دلخواه (معمولا توپی شکل) درآورید. سپس نوش جان کنید.

خرمای لندو

نکات کلیدی تهیه شیرینی خرما لندو

-خرما لندو ماندگاری بالایی دارد، فقط لازم است آن را در ظرف در بسته نگه دارید تا خشک و سفت نشود.

-ریختن کنجد در خرمالندو اختیاری است و میتوانید آن را حذف کنید.

-هم چنین میتوان گندم را حذف کرد و فقط با کنجد و خرما این شیرینی خوشمزه را تهیه کرد.

-بار سنگین روی شیرینی خرمالندو میتواند بیشتر از 12 الی 13 ساعت هم بماند و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

-شیرینی لندو میتواند به هر شکل دلخواهی تهیه شود. برای این کار شما میتوانید از قالب های برش متنوع استفاده کنید و کمی از خلاقیت خودتان را چاشنی این شیرینی سنتی کنید.