اگه از درست کردن دسرهای تکراری واسه مهمونی هاتون خسته شدید و به فکر ایجاد تنوع در سفره های مهمونی تون هستین، من در اینجا می خوام یک دسر هیجان انگیز و البته خوشمزه به اسم قویماق رو بهتون معرفی کنم. اگه مشتاق شدید که بدونید قویماق چیه، در واقع قویماق همون کاچی خودمونه. کاچی یک دسر ایرانیه البته بیشتر از غذاهای سنتی استان آذربایجان به حساب میاد شاید اسامی قویماق تبریز و یا قویماق اردبیل رو شنیده باشین. علاوه بر این در کشور ترکیه هم این دسر رو درست میکنن و به او Kuymak می گن. از اونجایی که در تهیه این دسر از آرد و کره استفاده شده دارای کالری و انرژی بالایی ست ولی در عین حال بسیار سالم و مقویه و می تونه انرژی بخش هم باشه. در این مطلب می خوام طرز تهیه این دسر خوشمزه و مقوی رو بهتون آموزش بدم. امیدوارم از درست کردن و خوردن این غذا لذت ببرین.

 

طرز تهیه قویماق

 

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

ابتدا در یک ظرف مناسب به میزان دلخواه پودر زعفران را با آب جوش دم کنید و اجازه دهید تا زعفران به خوبی رنگ پس بدهد. سپس آرد گندم را الک کنید. بهتر است آرد را دو یا سه بار خوب الک کنید تا مانع از گلوله گلوله شدن آن در مراحل بعدی گردد. هم چنین، در صورتی که از کره استفاده می کنید، کره را از یخچال خارج کنید و در محیط آشپزخانه بگذارید تا به دمای محیط برسد و نرم شود.

 

مرحله دوم: تفت دادن آرد

در این مرحله یک قابلمه تفلون، که قویماق یا کاچی به ته آن نچسبد و نسوزد، را روی شعله ملایم گاز قرار دهید. سپس روغن حیوانی و یا کره به دمای محیط رسیده را داخل آن بریزید و اجازه دهید تا آب شود. حالا آردی که الک کردید را به آن اضافه کنید و تا زمانی که خامی آرد گرفته شود و به رنگ طلایی درآید خوب مواد را با هم مخلوط کنید. در همین حین مقداری زردچوبه نیز به آن اضافه کنید. اگر دوست داشتید قویماق یا کاچی تیره تری داشته باشید، در این مرحله می توانید آرد را بیشتر تفت دهید فقط مراقب باشید آرد نسوزد.

 

مرحله سوم: طعم دار کردن قویماق

حالا آب جوش را مرحله به مرحله به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و مدام هم بزنید تا حالتی شبیه به فرنی پیدا کند. بعد از اینکه قویماق شبیه به فرنی شد، شکر و زعفران را به آن اضافه کنید. شعله گاز را ملایم کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید قویماق در حدود 10 الی 20 دقیقه بپزد. در این مرحله دیگر نیاز به هم زدن بیشتر ندارد و زمان بدهید تا جا بیفتد.

 

مرحله چهارم: سرو قویماق

خوب در این مرحله ظرف سرو خود را بردارید و مقداری از قویماقی که پخته شده را داخل آن بکشید. سپس با توجه به خواص اعجاب انگیز  دارچین آن را  با پودر دارچین تزیین کنید.

 

نوش جان

شکل نهایی قویماق  

نکات کلیدی در تهیه قویماق

- اندازه مواد اولیه که در  دستور قویماق آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل و بنابر ذائقه خود می توانید مقادیر اولیه را کم یا زیاد کنید.

- در صورت تمایل، و برای خوش عطر و خوش طعم شدن قویماق، می توانید مقداری گلاب و هل، در مرحله سوم به آن اضافه کنید.

- اگر دوست داشتید می توانید از گل محمدی خشک شده، پودر پسته، پودر نارگیل و کره آب شده برای تزیین قویماق یا کاچی استفاده کنید.

- به جای شکر از شیرین کننده های دیگر مانند عسل و یا نبات ساییده شده در صورت تمایل می توانید استفاده کنید.

- اگر خواستید قویماق را مقوی تر کنید می توانید از انواع مغزها مانند مغز گردو در آن استفاده کنید.

- روش دیگری که می توانید قویماق را درست کنید به این صورت است که شربت آن را جداگانه درست کنید و پس از تفت دادن آرد مرحله به مرحله به آن اضافه کنید. برای این کار ابتدا یک قابلمه کوچک روی شعله گاز بگذارید سپس شکر و آب جوش را در آن بریزید و به طور مدام هم بزنید تا شکر به خوبی در آب حل شود. سپس زعفران دم کرده و گلاب را به آن ها اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا از جوش نیفتد و بعد به آرد اضافه کنید.

- عکس از اینستاگرام:

@ turizm_iran

@parinaz_chef