کمتر کسی بین ما ایرانی ها پیدا می شود که دست رد به خورشت قورمه سبزی بزند. خورش قورمه سبزی با آن عطر بی نظیر و طعم فوق العاده اش بین خورشت های ایرانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. حتی در بسیاری از شهرهای ایران قورمه سبزی برای عید نوروز تهیه می شود.

این بار ما طرز تهیه ی خورشت قورمه سبزی با مرغ را توضیح خواهیم داد تا عزیزانی که امکان خوردن گوشت قرمز را ندارند از لذت خوردن این غذای معرکه خصوصا برای عید نوروز محروم نشوند.

عده ای از ایرانی ها معتقدند که خورشت قورمه سبزی با گوشت مرغ خوشمزه نیست. بگذارید رازی را برایتان بگویم: من هم مثل بعضی از شما می گفتم خورش قورمه سبزی فقط و فقط با گوشت قرمز می چسبد. اما پس از چشیدن این غذا نظرم عوض شد.

اگر شما هم با خورشت قورمه سبزی با گوشت مرغ مخالف هستید پیشنهاد می کنم یک بار امتحانش کنید. به آن بدی ها که عده ای توصیفش می کنند نیست. واقعا خوشمزه می شود!

در این مطلب سعی کرده ایم به فوت و فن های تهیه یک قورمه سبزی جاافتاده اشاره کنیم اما اگر نکته ای وجود دارد که شما کدبانوهای باسلیقه میدانید، خوشحال می شویم آن را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید و ما را در تهیه یک خورش قورمه سبزی خوشمزه با مرغ یاری کنید.

 

طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ

مرحله اول:

برای تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ ابتدا باید لوبیا را بشویید و از شب قبل در آب بخیسانید. بهتر است حدودا 12 ساعت در آب خیس بخورد تا نفخ آن کاملاً گرفته شود.

 

مرحله دوم:

لوبیا را در قابلمه ای بریزید و اجازه دهید به مدت 4 الی 5 ساعت روی حرارت ملایم بپزد. البته به کمک زودپز میتوانید لوبیاها را یک الی یک ساعت و نیمه بپزید.

 

مرحله سوم:

در مدتی که لوبیا در حال پخت است سبزی قورمه را بشویید و ساطوری کنید. سبزی را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا کاملا آب آن کشیده شود. سپس با کمی روغن در ماهیتابه به خوبی سرخ نمایید.

 

مرحله چهارم:

سینه مرغ را تمیز کنید و از استخوان جدا کنید. سپس آن را برش های مستطیلی و کوچک بزنید. البته در این مرحله از گوشت ران مرغ نیز میتوانید استفاده کنید.

 

مرحله پنجم:

پیاز را بشویید و خرد کنید. در قابلمه ای کمی روغن بریزید و پیاز ها را تفت دهید. سپس کمی زردچوبه اضافه کنید. گوشت مرغ را به پیاز ها اضافه کنید و با هم سرخ کنید.

 

مرحله ششم:

سبزی قورمه را به پیاز و مرغ اضافه کنید. کمی تفت دهید و سپس لوبیا را در قابلمه بریزید. خورشت قورمه سبزی با مرغ به اندازه ی یک بند انگشت آب داشته باشد کافیست. مقداری نمک، فلفل و ادویه دلخواه اضافه کنید و بهم بزنید.

 

مرحله هفتم:

لیمو عمانی ها را از وسط نصف کرده، هسته هایش را جدا کنید و در خورشت بیندازید. سپس درب قابلمه را بگذارید و به مدت یک ساعت اجازه دهید خورش قورمه سبزی روی حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

 

مرحله هفتم:

در این مدت برنج را بشویید و به صورت آبکش یا دمی، پلو را تهیه کنید. میتوانید ته دیگ نان یا سیب زمینی برای این غذا درست کنید. (اگر در مورد پخت پلو سوالی دارید میتوانید به مطلب طرز تهیه برنج ایرانی مراجعه کنید.)

 

مرحله هشتم:

پلو و خورشت قورمه سبزی با مرغ را میتوانید با ماست، سالاد شیرازی، دوغ، انواع ترشی، سبزی خوردن، فلفل سبز و... نوش جان نمایید.

 

قورمه سبزی با مرغ

نکات کلیدی تهیه خورشت قورمه سبزی با مرغ

-برای تهیه خورش قورمه سبزی با گوشت مرغ میتوانید به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و یا لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید. قورمه سبزی با مرغ و لوبیا چشم بلبلی راحت تر تهیه می شود چون برای پخت لوبیا فقط به یک ساعت زمان احتیاج است.

-اگر میخواهید خورشت قورمه سبزی مجلسی با مرغ تدارک ببینید فقط کافیست پیاز را در روغن خیلی داغ سرخ کنید. همچنین برای تفت دادن سبزی باید زمان زیادی صرف کنید. (حدود نیم ساعت مناسب است.) در این صورت قورمه سبزی شما خوشرنگ تر خواهد شد.

-اگر حس کردید آب خورش قورمه سبزی شما کم است میتوانید نصف پیمانه آب جوش به خورشت هنگام پخت اضافه کنید.

-در دستور پخت خورشت قورمه سبزی با گوشت مرغ میتوانید نسبت سبزی ها را به دلخواه خودتان تغییر دهید. اما ما پیشنهاد می دهیم که از 150 گرم گشنیز، 150 گرم جعفری، 200 گرم تره، 15 گرم اسفناج و 50 گرم شنبلیله استفاده کنید.