کیک های تهیه شده با انواع میوه و سبزیجات و آب میوه مانند: کیک اسفناج، کیک کدوسبز، کیک هویج، کیک کدو حلوایی و کیک سیب، کیک پرتقال، کیک خرمالو، کیک موز، کیک انبه و ... از جمله کیک های پرطرفدار هستند.  کیک های عصرانه اصولا روش تهیه ساده ای دارند و چندان وقت گیر نیستند. از بین کیک های عصرانه کیک هویج (carrot cake) نامی است آشنا که اصولا هر طبع و سلیقه ای آن را می پسندد.  در ادامه باید متذکر شد در تهیه کیک هویج می توان از انواع روغن خوراکی بی بو، مغزهای خوراکی از جمله گردو، پسته، بادام و نیز انواع میوه تازه یا خشک همچون کشمش، قیسی، سیب، موز، خرمالو و ... استفاده کرد اما در بین این مواد افزودن گردو و کشمش به کیک هویج بسیار رایج است. با استفاده از انواع سس ها و نیز خامه و پنیر خامه ای برای تزیین کیک هویج و گردو میتوان آن را به شکل های هیجان انگیزتری درآورد و کیک هویج با کرم خامه ای یا  با کرم پنیر در مراسم و میهمانی سرو نمود.

کیک هویج

چنانکه گفته شد این کیک با توجه به موادی که به آن افزوده می شود می تواند انواع مختلف داشته باشد. ترکیب هویج با گردو، سیب، زنجبیل، کشمش و یا انبه و .. میتواند در کیک استفاده شود. اما در این دستور می خواهیم شما عزیزان را با  طرز تهیه کیک هویج و گردو آشنا کنیم. مقدار هویج در این کیک به نسبت زیاد است و همین باعث میشود کمی خیس و بسیار خوشمزه باشد. در ضمن استفاده از شکر قهوه ای طعمی عالی به کیک هویج میدهد. البته قابل ذکر است اگر شکر قهوه ای در دسترس نبود می توان شکر سفید را جایگزین آن کرد اما شکر قهوه ای از نظر سلامت گزینه ای مناسب و همنشینی بهتر برای این نوع کیک است.

طرز تهیه کیک هویج و گردو

 

مرحله اول:

فر را روشن و روی  دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. قالب را چرب کنید و کاغذ روغنی بکشید. برای این مقدار مواد قالبی با سایز متوسط کافی است. در اینجا از قالب لوف 10 * 25 سانتی استفاده شده است.

مرحله دوم:

در ابتدا مواد خشک را آماده کنید. آرد را الک کنید. جوش شیرین، نمک و دارچین را با آن مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم:

حال در کاسه دیگری، روغن و دو نوع شکر را همراه با وانیل خوب بزنید. تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و هر بار خوب با همزن دستی بزنید تا یکدست شود. برای تهیه این کیک نیازی به همزن برقی نیست.

مواد تر کیک هویج

مرحله پنجم:

مواد خشک را در سه مرحله به مایه اضافه کرده و هر بار با لیسک یا قاشق هم بزنید.

مواد خشک کیک هویج

مرحله ششم:

حال هویج رنده شده و گردو را به مواد اضافه و مخلوط کنید. ممکن است مقدار هویج زیاد به نظر برسد ولی نگران نباشید و به ما اعتماد کنید. این مقدار هویج باعث میشود کیکی تر و خوشمزه داشته باشید.

هویج در کیک   گردوی کیک هویج   مایه را در قالب بریزید و ۳۵ تا ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید تا پخته شود.   کیک هویج در قالب

مرحله هفتم:

اگر مایل به تهیه کرم خامه ای برای روی کیک هستید، ابتدا پنیر خامه ای را حدود یک دقیقه با همزن بزنید تا نرم شود. سپس پودر قند را به تدریج اضافه کنید و هم بزنید. در آخر خامه را بریزید و یکی دو دقیقه دیگر هم بزنید. کرم را تا خنک شدن کیک در یخچال بگذارید.

وقتی کیک هویج و گردو آماده شد آن را از فر خارج کنید و ده پانزده دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. کیک را از قالب خارج کنید. کرم خامه ای را روی کیک بکشید. البته کیک هویج خود طعم و بافت بسیار جذابی دارد و میتوانید بدون کرم هم آن را مصرف کنید. در صورت تمایل میتوانید از کمی گردوی خرد شده هم برای تزئین استفاده کنید. نوش جان.

کیک هویج ساده خوشمزه کیک هویج با روکش خامه ای

نکات:

- پس از گذشت 35 دقیقه، یک چنگال یا خلال دندان را به آرامی در وسط  کیک فرو ببرید اگر مایه خمیری به آن نچسبید و از کیک تمیز خارج شد یعنی کیک آماده است در غیر این صورت اجازه دهید زمان پخت کامل شود.

- میتوانید کرم خامه ای را از قبل تهیه و در فریزر نگهداری کنید. در این صورت یک ساعت قبل از استفاده یعنی همزمان با شروع به تهیه کیک آن را از فریزر خارج کنید تا یخش باز شود. سپس با همزن بزنید.

- اگر کیک کم شیرین دوست دارید میتوانید از مقدار کمتری شکر استفاده کنید.

- علاوه بر گردو میتوانید کشمش هم به این کیک اضافه کنید. البته گردو و کشمش هر دو اختیاری هستند.

همراهان عزیز خوشحال می شویم کیک هویج و گردو را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ آشپزی _ایران_کوک به اشتراک بگذارید.