مطمئنم که اسم لازانیا به گوش همه شما آشناست. گرچه این اولین دستور تهیه لازا نیا مرغ رولی در سایت ایران کوک هست ولی قبلاً طرز تهیه انواع لازانیا را داشتیم مثل لازانیا با گوشت، لازانیای اسفناج و حتی چند مدل لازانیای دیگر با مرغ مثل لازانیا مرغ و اسفناج یا لازانیا با سس آلفردو. خلاصه این غذای ایتالیایی خوشمزه آنقدر گونه های مختلف دارد که واقعاً انتخاب بین آنها کار سختی است به خصوص که همه آنها فوق العاده هستند. در لازانیا مرغ رولی از مخلوط مرغ، پیاز داغ و ذرت استفاده میشود که ترکیب بسیار خوشمزه ای است. علاوه بر این در تهیه سس بشامل روی لازانیا هم خلاقیتی به خرج داده شده که در مرحله چهارم طرز تهیه با آن آشنا خواهید شد.

اما قبل از این که به طرز تهیه لازانیا مرغ رولی بپردازیم، خوب هست که چند نکته جالب را در مورد لازانیا و تاریخچه ش بدانید. لازانیا یکی از قدیمیترین فرم های پاستا در دنیا، از دل منطقه ای به اسم امیلیا رومانیا در ایتالیا آمده است و قدیمی ترین دستورهای آن به قرن سیزدهم میلادی برمیگردند. در آن زمان مردم اروپا هنوز با گوجه آشنا نشده بودند. بنابراین میتوان مطمئن بود که از گوجه در لازانیا استفاده نمیشده است. اما در دستورهای مختلف از پنیرهای متفاوتی در لازانیا استفاده میکردند.

طرز تهیه لازانیا مرغ رولی:

مرحله اول:

مقداری روغن زیتون را در تابه ای بریزید و روی شعله داغ کنید. پیاز را تفت بدهید تا طلایی رنگ شود.

لازانیا مرغ رولی

مرحله دوم:

سپس مرغ پخته ریش ریش شده، پوره گوجه، نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید.

لازانیا مرغ رولی

مرحله سوم:

بعد از چند دقیقه که آب گوجه کم شد، خامه، ریحان خرد شده و 1 پیمانه ذرت را اضافه کنید. به حرارت دادن ادامه دهید تا شروع به قل زدن کند. حال آن را از روی شعله بردارید.

لازانیا مرغ رولی

مرحله چهارم:

 شیر، آرد، کره و 1 پیمانه دیگر ذرت را همراه با کمی نمک، فلفل و آویشن داخل مخلوط کن بریزید و پروسس کنید.

لازانیا مرغ رولی

مرحله پنجم:

سپس مخلوط یکدست شده را از یک صافی رد کنید و در شیرجوش روی حرارت بجوشانید و چند دقیقه روی شعله ملایم نگه دارید تا غلیظ و یکدست شود (در این مدت مرتب هم بزنید).

لازانیا مرغ رولی

مرحله ششم:

روی یک ورقه لازانیا پخته شده ورقه پنیر و قدری از مخلوط مرغ را قرار دهید. لازانیا را رول کنید و آن را در ظرف مناسب فر بگذارید. این کار را برای بقیه لازانیا هم تکرار کنید.

لازانیا مرغ رولی

مرحله هفتم:

روی رول ها را با پنیر ورقه ای بپوشانید. سپس مخلوط شیر و ذرت را روی  آنها بریزید و در آخر پنیر پارمزان را روی آن بپاشید.

لازانیا مرغ رولی   لازانیا مرغ رولی

مرحله هشتم:

لازانیا مرغ رولی را  30دقیقه در فر با دمای 175 درجه سانتیگراد بپزید (حتما فر را از قبل گرم کنید). سپس آن را همراه با مقداری پنیر رنده شده یا سس و سبزیجات دلخواه خود سرو کنید.

لازانیا مرغ رولی

نکته:

برای طلایی شدن روی لازانیای مرغ میتوانید در آخر چند دقیقه شعله روی فر را روشن کنید. زمان دقیق بستگی به شعله فر شما دارد ولی معمولاً بین 2 تا 5 دقیقه کافی هست. در این مرحله چشم از لازانیا بر ندارید تا روی غذای شما نسوزد.