نمیدونم تا حالا اسم سس سیب رو شنیدید یا نه. ممکنه در دستور بعضی کیک ها و شیرینی ها در مواد اولیه به این سس بر بخورید. همون طور که از اسمش پیداست در واقع این سس نوعی پوره سیب پخته شده است. اگه پای سیب خوشمزه رو امتحان کرده باشید، طعم این سس رو میشناسید. چون خیلی شبیه به فیلینگ این پای هست. اما تنها کاربرد این سس در پخت کیک و شیرینی نیست. بلکه اون رو میتونید به عنوان دسر هم سرو کنید. بله یک دسر ساده و خوشمزه که هم سالمه و هم در زمانی حدود نیم ساعت آماده میشه. از کاربردهای دیگرش میشه به این موارد اشاره کرد:

- به جای شربت روی پنکیک و وافل

- در تهیه اوتمیل یخچالی با طعم سیب

- همراه بستنی وانیلی به عنوان دسر

در بعضی از فرهنگ ها سس سیب رو روی غذاهای گوشتی و همچنین پنکیک سیب زمینی (که شبیه به کوکوی سیب زمینی هست) هم سرو میکنند. شما هم میتونید این ترکیب رو امتحان کنید.

  سیب و دارچین  

و اما جالبترین نکته در مورد سس سیب: شاید باورتون نشه ولی در تهیه خیلی از انواع کیک و مافین میتونید به جای روغن مایع از این سس استفاده کنید. البته در این صورت بهتره سس رو بدون شکر تهیه کنید. سس سیب بدون شکر کالری خییییلی کمی داره و در ضمن کمی ویتامین و فیبر هم به کیک شما اضافه میکنه. بیاید در یک نگاه این سس رو با روغن مقایسه کنیم:

- نصف پیمانه سس سیب: 50 کالری، 0 چربی، کلی ویتامین C و 1 گرم فیبر.

- نصف پیمانه روغن: 964 کالری، 109 گرم چربی، هیچ ویتامین و هیچ فیبری ندارد.

پس این یه انتخاب عالیه. اگه طعم سیب رو دوست دارید حتماً امتحانش کنید. به این نرنیب میتونید یه کیک خیس و خوشمزه با کالری کم داشته باشید. که بهترین میان وعده است برای همه از بچه ها گرفته تا بزرگترها.

 

طرز تهیه سس سیب

 

1- پیش از هر چیز سیب ها را پوست بگیرید. چهارقاچ کنید و هسته هایشان را خارج کنید. سپس آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و داخل قابلمه بزرگی بریزید. آب، آبلیمو، شکر، دارچین و نمک را اضافه کنید. خوب مواد را هم بزنید و با هم مخلوط کنید. بگذارید مخلوط سیب و مواد دیگر به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه سس سیب را ببندید. بگذارید حدود 30 دقیقه روی حرارت ملایم بماند تا زمانی که سیب ها پخته و نرم شوند.

2- وقتی سیب ها کاملاً پخته شدند آنها را از روی حرارت بردارید. بگذارید کمی خنک شود. در این مرحله بسته به سلیقه خود باید کار تهیه سس سیب را ادامه دهید. اگر دوست دارید قطعات سیب را زیر دندان احساس کنید با استفاده از پوره ساز یا گوشتکوب آن را بکوبید. اما در صورتی که مایل هستید سس شما کاملاً نرم و یکدست شود آن را با گوشتکوب برقی یا در میکسر میکس کنید.

سس سیب را میتوانید به صورت گرم یا سرد (بعد از نگهداری در یخچال) با کمی دارچین سرو کنید.

  آموزش تهیه سس سیب  

نکته های کلیدی

- در صورت استفاده از مخلوط کن، مواد را در چند مرحله داخل ظرف مخلوط کن بریزید و میکس کنید.

- مقدار شکر را میتوانید بسته به سلیقه خود و مقدار شیرینی سیبی که استفاده میکنید تغییر دهید.

- سس تهیه شده با سیب تازه رو میتونید تا 10 روز توی یخچال در شیشه در بسته نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی مدت سس رو فریز کنید.

- از هر نوع سیب زرد یا قرمزی میتونید در تهیه این دسر استفاده کنید. حتی میتونید برای رسیدن به طعم دلخواهتون چند نوع سیب رو با هم ترکیب کنید.