کیک خرما یکی از انواع کیک خیلی مقوی و هیجان انگیز برای بچه ها و بزرگ تر هاست و به صبحانه ها و عصرانه ها حس و حال خوب می بخشه. کیک خرمایی طعم بی نظیری داره که تا سال ها زیر دندونتون میمونه و اون رو براتون به یه خاطره ی خوش تبدیل می کنه. به همین دلیل من همیشه توصیه می کنم خودمون تهیه کردن اون رو یاد بگیریم تا همیشه برامون در دسترس باشه. این کیک خرمایی با فر تهیه میشه و در مجموع قرار نیست خیلی وقتتون رو بگیره. فقط نیم ساعت برای آماده سازی اون زمان بذارید و بقیه کار رو به دست فر بسپارین.

این کیک خرما با سس کاراملی تهیه شده. و همون طور که توی عکس هم مشخصه ظاهر خیلی خوشگلی بهش داده. البته اگه دوست نداشته باشین میتونین بیخیال سس کاراملی بشین. هیچ اجباری وجود نداره. ولی توی بقیه مراحل تهیه ی کیک خرمایی لازمه دقت و حساسیت به خرج بدین تا نتیجه ی عالی بگیرین. راستی اگه از میان وعده های خرمایی لذت میبرین پیشنهاد میدم رول خرما، ترافل خرمایی، رنگینک رولتی و لندو رو هم تست کنین. اما فعلا برای شروع بریم سراغ طرز تهیه کیک خرمای خوشمزه و به یاد موندنی!

 

طرز تهیه کیک خرما

مرحله اول:

یک قالب کیک با قطر حدودا 22 سانتی متر یا بزرگ تر بردارید. فر را روشن کنید و در درجه حرارت 350 فارنهایت یا 180 سانتی گراد تنظیم کنید. دور قالب کیک را به کمک اسپری جدا کننده یا با کره چرب کنید و روی آن آرد بپاشید. (نیازی به چرب کردن کف قالب نیست.) حالا قالب را در طبقه ی وسط فر قرار دهید تا در مدتی که مشغول آماده سازی کیک هستید، گرم شود.

 

مرحله دوم:

پوست خرماها را با دست هایتان جدا کنید. از یک چاقوی تیز استفاده کنید و خرماها را دو نیم کرده و هسته ی آن را خارج نمایید. سپس خرماها را در کناری قرار دهید.

  پوست گرفتن خرما  

مرحله سوم:

برای تهیه سس کاراملی یک قابلمه شیرجوش کوچک را روی حرارت متوسط بگذارید. کره و شکر را در آن بریزید. اجازه دهید به مدت 3 دقیقه روی حرارت باشد تا مخلوط کره و شکر به رنگ طلایی مایل به قهوه ای دربیاید.

  آماده کردن سس کاراملی  

مرحله چهارم:

در این مرحله از تهیه کیک خرما باید سس کاراملی را به قالب کیکی که از قبل گرم کرده اید، منتقل کنید. این کار را سریع انجام دهید. چون مخلوط کره و شکر وقتی سرد شود، سفت خواهد شد. به سرعت سس کاراملی را کف قالب پخش کنید.

  ریختن سس در قالب کیک  

مرحله پنجم:

خرماهای دو نیم شده را کف قالب به شکل دایره بچینید. بخش میانی خرماها باید مانند عکس به سمت بالا باشد تا ظاهر زیبایی به کیک بدهد. کف قالب را به طور کامل با خرما پر کنید.

  چیدن خرما در قالب  

مرحله ششم:

یک کاسه ی متوسط بردارید. آرد شیرینی پزی، آرد ذرت، بیکینگ پودر، جوش شیرین، نمک و عصاره وانیل را با هم به خوبی مخلوط کرده و در کناری قرار دهید.

 

مرحله هفتم:

در کاسه دیگری کره را با همزن برقی یا میکسر به مدت 1 دقیقه با سرعت متوسط بزنید تا خامه ای شود.

 

مرحله هشتم:

حالا شکر را به کره اضافه کنید و سرعت همزن را افزایش دهید. به مدت 4 تا 5 دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا این مخلوط پف کرده و به رنگ روشنی درآید.

 

مرحله نهم:

در این مرحله از تهیه کیک خرما باید تخم مرغ ها را اضافه کنید. تخم مرغ ها را یکی یکی به مخلوط کره و شکر اضافه کرده و خوب بهم بزنید. سپس اسانس وانیل را بیفزایید.

  آماده سازی خمیر کیک  

مرحله دهم:

مخلوط آردی که قبلا آماده کرده اید را به سه بخش تقسیم کنید. یک سوم مخلوط آرد را به ظرف اضافه کرده و با پایین ترین سرعت همزن آن را مخلوط کنید. سپس یک دوم خامه ترش را در ظرف بریزید و پس از آن یک سوم دیگری از مخلوط آرد را اضافه کنید. بعد از این که مواد کیک خرما با هم به خوبی مخلوط شدند، مابقی خامه ترش را اضافه کرده و پس از آن مابقی آرد را در ظرف بریزید. تا حدی مواد کیک را بهم بزنید که به خوبی مخلوط شده و خمیر نرمی حاصل شود. خمیر نباید بیش از حد بهم زده شود. حالا به کمک یک کفگیر خمیر کیک را به روی خرماها درون قالب کیک منتقل کنید. به آرامی خمیر را در قالب پخش کنید. مراقب باشید که چینش خرماها بهم نخورد.

  ریختن خمیر در قالب  

مرحله یازدهم:

قالب کیک را درون فر قرار دهید تا به مدت 45 تا 50 دقیقه پخته شود. در هنگام پخت به آرامی روی آن را با فویل بپوشانید تا کیک نسوزد. میتوانید به کمک یک خلال دندان از پخته شدن کیک مطمئن شده و بعد آن را از فر خارج کنید.

  پخت کیک خرمایی  

مرحله دوازدهم:

پس از خارج کردن کیک از فر باید به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس آن را از قالب خارج کرده و به صورت گرم سرو کنید. کیک خرما با شیر، شربت یا انواع نوشیدنی های گرم خیلی می چسبد. نوش جان.

  سرو کیک خرما  

نکات کلیدی تهیه کیک خرما

- این کیک خرمایی را در جای خشک و خنک مثل کابینت نگه داری کنید. نگهداری کیک خرما در یخچال توصیه نمی شود چون دمای یخچال باعث خشک شدن کیک خواهد شد.

- اگر انجام مرحله ی سوم (مخلوط کردن کره و شکر روی حرارت) و کار کردن با سس کاراملی آن برایتان دشوار است میتوانید صرفا کره و شکر را در دمای محیط با هم ترکیب کنید. نتیجه همان است فقط مخلوط کمتر کاراملی خواهد بود.

- در تهیه کیک خرما حتما اندازه ی مواد اولیه را به طور دقیق رعایت کنید. خصوصا در مورد آرد. اگر میتوانید مواد را حتما اندازه بگیرید. آرد شیرینی پزی شما باید 160 گرم و آرد ذرت 21 گرم باشد.

- در این دستور از خرمای سیاه (رطب) استفاده شده است. این خرما نوع خاصی از خرمای قرمز یا زرد است که وقتی رسیده می شود به رنگ قهوه ای تیره درمیاید. در تهیه این کیک، نوع خرما قابل جایگزین شدن با خرمای خشک نیست. در صورتی که از خرمای یخ زده استفاده می کنید، میتوانید قبل از پوست کندن، آن ها را گرم کنید.

- دستور تهیه کیک خرما از سایت cleobuttera ترجمه شده است.