تهیه شیرینی خانگی برای علاقه مندان به پخت و پز از کارهای لذت بخش است و علاوه بر این، شیرینی خانگی از نظر طعم و مزه منحصر به فرد است. در بین شیرینی های مناسب عید نوروز مانند ساق عروس، پادرازی، پفکی، قرابیه و ... شیرینی نعلی یکی از پرطرفدارترین و خوش خوراک ترین شیرینی ها است. این شیرینی خوشمزه به دلیل شکل نعل مانندش به شیرینی نعلی معروف شده است.

روش تهیه شیرینی نعلی خانگی پیچیدگی چندانی ندارد اما مانند بیشتر شیرینی های عید نوروز خمیر لطیفی دارد و این خمیر از حساسیت بالا برخوردار است.

شیرینی نعلی

با توجه به شهرت بسیار شیرینی نعلی امروز تصمیم داریم روش تهیه شیرینی نعلی مجلسی ویژه نوروز را داریم تا از این به بعد بتوانید با کمی صبر و حوصله این نوع شیرینی خشک پر طرفدار را تهیه و سرو کنید.

طرز تهیه شیرینی نعلی

 

مرحله اول:

مارگارین و پودر قند را با همزن برقی بزنید تا کاملا سبک و کرم رنگ شود.

شیرینی نعلی عید

مرحله دوم:

تخم مرغ  و وانیل را اضافه کنید و با همزن یک دقیقه بزنید.

مرحله سوم:

ترکیب آرد و پودر بادام را در دو مرحله اضافه کنید و با نوک انگشت ورز دهید. خمیر را در کیسه فریزر قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت در یخچال استراحت کند. بهتر است مقداری از آرد را نگه دارید و در صورتی که چسبندگی خمیر زیاد بود باقی مانده را اضافه کنید.  اگر خمیر کمی چسبندگی داشته باشد این مشکل پس از استراحت رفع می شود.

مرحله چهارم:

خمیر را یک ربع قبل از فرم دادن از یخچال خارج کنید. گلوله هایی به اندازه نصف گردو بردارید و روی سطح کار باز کنید تا به شکل استوانه ای باریک و بلند درآید. دو سر خمیر را به هم نزدیک کنید تا به شکل نعل در آید.

شیرینی نعلی مجلسی

مرحله پنجم:

کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید. خمیر را با فاصله در سینی بچینید و سینی را در فر گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه قرار دهید.

مرحله ششم:

پس از پخت اجازه دهید شیرینی کاملا خنک شود و بعد به کمک کاردک از سینی جدا کنید.

مرحله هفتم:

شکلات را به روش بن ماری ذوب کنید (روی بخار کتری). (شکلات در حال ذوب شدن را زیاد هم نزنید چرا که ممکن است سفت شود.)

(اگر مایل هستید روی شیرینی نعلی کنجد یا هر نوع مغز خوراکی بریزید یک عدد سفیده تخم مرغ را با چنگال بزنید تا لختگی آن از بین برود. به وسیله برس آشپزخانه مقداری از آن روی خمیر بمالید و مغز خوراکی را روی آن بپاشید.)

شیرینی نعلی خانگی

مرحله هشتم:

یک سر شیرینی را در شکلات ذوب شده بزنید و روی کاغذ روغنی قرار دهید تا شکلات سفت شود.

نکات کلیدی تهیه شیرینی نعلی

- خمیر را اگر زیاد ورز دهید شیرینی نعلی به روغن می افتد و سفت می شود.

- برای تزیین شیرینی از هر ماده ای مثل ترافل، پودر نارگیل یا پسته،پودر گل محمدی و... می توان استفاده کرد.

- این خمیر را می توان قالب زد و شیرینی را به هر شکلی که خواستید در آورید.

- در تهیه این شیرینی هرگز شکر را جایگزین پودر قند نکنید.

  همراهان عزیز خوشحال می شویم شیرینی نعلی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوکبه اشتراک بگذارید.