در زبان آذری سوت به معنای شیر است و سوتی پلو ترکی غذایی است ساده که با شیر و بیشتر برای چهارشنبه سوری و عید نوروز تهیه می شود و به شیرین برنج ، شیرپلو ، شیرپز ، سوتی پلو تبریزی و سوتی پلوی اردبیلی هم معروف است. این غذا را با شیر برنج و شیرین پلو به اشتباه نگیرید! درست است که نامش تقریبا مشابه با آن هاست اما تفاوت های عمده ای با آنها دارد که در ادامه متوجه آن می شوید.

سوتی پلو چهارشنبه سوری را معمولا با ماهی دودی، گوشت، خرما و کشمش سرو می کنند و طعمی عالی و بی نظیر دارد. اگر تا به حال این غذا را امتحان نکرده اید پیشنهاد می کنم حداقل یک بار آن را تهیه کنید. پختن این غذا اصلا سخت نیست پس درست کردن آن را پشت گوش نیاندازید و بیایید دست به کار شویم.

طرز تهیه سوتی پلو

مرحله اول:

برای تهیه سوتی پلو اردبیلی ابتدا باید برنج را بشویید و اجازه دهید برای یک الی دو ساعت با آب و نمک خیس بخورد. سپس دوباره آبکشی کنید تا شوری نمک رفع شود.

مرحله دوم:

برنج را به همراه شیر، زعفران و کمی نمک در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید که درب قابلمه باید باز بماند تا شیر سر نرود.

پختن شیر و برنج

مرحله سوم:

حالا کره را به قابلمه اضافه کنید. وقتی شیر کاملا جذب شد درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد.

 شیر پلو

مرحله چهارم:

قابلمه را از روی حرارت بردارید. اگر از قابلمه ی نچسب استفاده کرده اید میتوانید آن را برگردانید و سوتی پلو خوشمزه قالبی با ته دیگی خوشرنگ و مجلسی داشته باشید. با کمی خلال پسته و کشمش تزیین و سرو کنید. نوش جان.

سوتی پلو اردبیل

نکات کلیدی تهیه سوتی پلو

- در کنار شیرین برنج میتوانید مقداری کشمش و خرما را به مدت 2 الی 3 دقیقه در روغن یا کره همراه با دارچین تفت دهید و با آن سرو کنید. فقط لازم است قبل از تفت دادن، هسته های خرماها را جدا کنید و به قطعات کوچک تر تقسیم کنید. همچنین کشمش را کمی در آب خیس دهید.

- همان طور که گفتیم شیر پلو با ماهی هم سرو می شود. میتوانید ماهی دودی تهیه کنید و هنگام دم کشیدن برنج آن را در قابلمه قرار دهید تا برنج شما عطری دودی داشته باشد.

- برای سرو گوشت با این غذا، می بایست مقداری گوشت را با نمک، فلفل و پیاز تفت دهید یا آن را به شکل کوفته ی ریز آماده کنید و سرو نمایید.

- همچنین میتوانید شیر پلو را همراه با خورشت هایی با طعم شیرین مانند خورشت هویج یا فسنجان میل کنید.

سوتی پلو تبریز به نوعی به همان روش برنج دمی تهیه می شود، فقط به جای آب از شیر استفاده می شود. توجه کنید که مقدار شیر باید به میزان دو بند انگشت بالای برنج باشد.

- این پلوی هیجان انگیز به سه روش تهیه می شود: یا همان طور که گفته شد از زعفران استفاده کنید یا میتوانید به جای زعفران، زردچوبه در برنج بریزید و یا این که شیرین برنج را سفید سرو کنید.

- در هنگام دم کشیدن شیر پلو مراقب باشید که برنج بیشتر از بیست دقیقه دم نکشد چون خیلی زود ته دیگ آن تیره می شود و می سوزد.

- برای طعم دهی بیشتر به این غذا از دارچین، هل و گلاب هم استفاده می شود. به میزانی که برای ذائقه خودتان مناسب است، این طعم دهنده ها را در حین پختن برنج در شیر پلو بریزید.