کارامل ماکیاتو چیست و چه طور آن را در خانه تهیه کنیم؟ یکی از سوالات بسیار رایج برای کسانی که عاشق قهوه هستن و دوست دارن انواع قهوه رو به شیوه های متنوع تری سرو و میل کنن. خب پس ما هم کار رو از این شروع می کنیم که واقعا کارامل ماکیاتو چیه و چرا این قدر پر طرفداره! در واقع این نوشیدنی بر پایه اسپرسو هست که با شیر گرم، خامه و سس کارامل تهیه میشه. اگه براتون سوال شده که با وجود این مواد اولیه آیا کارامل ماکیاتو کالری بالایی داره یا نه؛ توجهتون رو به اطلاعات جدول بالا جلب می کنم. از انواع ماکیاتو میشه به کارامل ماکیاتو سرد هم اشاره کرد که طرز تهیه ش رو قبلا بهتون آموزش دادیم. این بار قراره روش تهیه ماکیاتوی گرم رو با هم مرور کنیم که در فصل های سرد سال خیلی دلچسبه.

در این دستور از سیروپ وانیل استفاده کردیم که باعث میشه ماکیاتوی شما طعم فوق العاده ای پیدا کنه. اما اگه به سیروپ وانیلی آماده دسترسی ندارین، نگران نباشین. در ادامه طرز تهیه این سیروپ خوش عطر رو هم بهتون آموزش می دیم. در مورد سس کارامل هم داستان همین طوره: می تونین اون رو به صورت آماده بخرین یا خودتون توی خونه و به کمک دستور ایران کوک این سس رو تهیه کنین. حالا اگه برای تهیه یه کارامل ماکیاتو استارباکس خوش طعم آماده هستین، بریم سراغ طرز تهیه‌ش!

 

طرز تهیه کارامل ماکیاتو

 

1- برای شروع باید قهوه اسپرسو را آماده کنید. برای این کار می توانید از اسپرسو ساز کمک بگیرید. در صورتی که می خواهید از قهوه معمولی استفاده کنید باید حجم آن را دو برابر کنید. یعنی به جای 60 میلی لیتر از 120 میلی لیتر قهوه استفاده کنید.

آماده سازی اسپرسو

2- در همین زمان که قهوه ی کارامل ماکیاتو آماده می شود، شیر را گرم کنید. به کمک همزن دستی شیر را آن قدر مخلوط کنید تا روی آن فوم و کف ایجاد شود. در این مرحله می توانید از کف ساز شیر هم استفاده کنید.

فوم شدن شیر

3- قهوه اسپرسویی که آماده کرده اید را در پیمانه اندازه گیری بریزید. در این مرحله از تهیه کارامل ماکیاتو باید وانیل و شیر را در فنجان مورد نظر بریزید. سپس قهوه اسپرسو را روی فوم شیر ریخته و به فنجان اضافه کنید.

اضافه کردن قهوه به شیر

4- و در نهایت آخرین کاری که لازم است انجام دهید این است که سس کارامل را روی فنجان بریزید. می توانید با سس کاراملی، دور لبه ها دو دایره رسم کنید و بعد در مرکز دایره ها الگوی ساده ای بکشید.

ریختن سس کارامل

5- حالا کارامل ماکیاتو شما برای سرو آماده است. نوش جان.

 

سرو کارامل ماکیاتو

منبع این دستور: cooktoria.com

 

طرز تهیه سیروپ وانیل

 

1- برای تهیه یک سیروپ وانیلی ابتدا یک شیر جوش با اندازه متوسط را روی حرارت بگذارید. حالا شکر و آب را در شیر جوش بریزید تا به جوش بیاید. حرارت باید متوسط باشد. اجازه دهید مخلوط آب و شکر به مدت 8 تا 9 دقیقه بجوشد تا غلیظ شود.

2- حالا شیر جوش را از روی حرارت بردارید. وانیل را در آن بریزید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد. حالا سیروپ وانیلی را به بطری یا پارچ شیشه ای منتقل کنید و در یخچال بگذارید. این سیروپ به مدت دو هفته یا بیشتر ماندگاری دارد. ممکن است شکر در انتهای بطری ته نشین شود. اما نگران نباشید در طعم سیروپ مشکلی پیش نمی آید. حالا این سیروپ آماده استفاده در کارامل ماکیاتو شده است.

 

سیروپ وانیلی خانگی

منبع این دستور: fountainavenuekitchen.com