شیرینی های آجیلی از آن دست شیرینی های پرطرفدار و مقوی هستند که بسیاری آن را برای پذیرایی در جشن ها و مناسبت ها انتخاب می کنند. این شیرینی ها اصولا از یک لایه خمیر و یک لایه آجیل که همراه شهدهای مختلف درست شده، تهیه می شود. یک نوع پر طرفدار شیرینی آجیلی ملکه بادام است که بسیاری آن را شیرینی مخصوص عید نوروز می دانند.

در ادامه متن فوت و فن تهیه شیرینی خشک ملکه بادام خانگی را آموزش می دهیم که با رعایت تمام نکات می توانید شیرینی ملکه بادام خوشمزه ای را برای پذیرایی در روزهای عید نوروز و یا هر مناسبت دیگری آماده کنید.

 برای درست کردن ملکه بادام مجلسی یا هر نوع شیرینی آجیلی دیگر نیاز به  کمی حوصله و دقت است چرا که این شیرینی ها حساسیت بالایی دارند واصولا خمیر آن بسیار لطیف و ظریف است.

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام

 

مرحله اول:

شکر و کره نرم شده را با همزن برقی تا جایی مخلوط کنید که کاملا پفکی و سبک و البته کرم رنگ شود.

مرحله دوم:

تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و یک دقیقه با همزن بزنید.

مرحله سوم:

خامه را به مواد بیافزایید و با لیسک سیلیکونی مخلوط کنید.

آرد شیرینی و بیکینگ پودر را با هم ترکیب کنید. به تدریج آرد را به مواد بیافزایید و به آرامی مخلوط کنید. دقت کنید خمیر شیرینی ملکه بادام بسیار لطیف است و نیاز به ورز دادن زیاد ندارد و اگر خواستید برای مخلوط کردن از دست استفاده کنید فقط از نوک انگشتان استفاده کنید.

تهیه شیرینی ملکه بادام

مرحله چهارم:

خمیر را در یک سینی فر یا قالب سی در چهل چرب شده به طور یکدست پهن کنید (برای راحتی کار و اگر احتمال می دهید خمیر بعد از پخت به سینی بچسبد، بهتر است کف سینی یا قالب فویل پهن کنید.)

ملکه بادام مجاسی

مرحله پنجم:

سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 160 درجه سانتی گراد به مدت 10 یا 12 دقیقه قرار دهید .

مرحله ششم:

 در فاصله ای که خمیر در حال پخت است باید مواد رویه شیرینی ملکه بادام را آماده کنید. مواد رویه را به جز بادام، با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. زمانی که مایه یکی دو جوش زد، پرک یا خلال بادام را اضافه کنید و بلافاصله ظرف را از روی حرارت بردارید.(این مایه بسیار داغ و خطرناک است پس در این زمان کودکان را از آشپزخانه خارج کنید و سعی کنید تمام لوازم مورد نیاز مانند دستگیره، وسیله پهن کردن مایه روی شیرینی را جلوی دست قرار دهید تا باعث دستپاچه شدن شما نشود.)

شیرینی ملکه بادام خانگی

مرحله هفتم:

مواد رویه را به محض برداشتن از روی حرارت روی خمیر نیم پز بریزید و سریع آن را با وسیله ای بزرگ و پهن روی خمیر پخش کنید و سینی را دوباره در فر قرار دهید تا زمانی که روی شیرینی طلایی شود. حدود نیم ساعت با همان دما در فر بگذارید و در آخر 2-3 دقیقه شعله روی فر را روشن کنید.

مرحله هشتم:

پس از پخت، ملکه بادام را از فر خارج کید و اجازه دهید کاملا خنک شود. پس از خنک شدن شیرینی را به شکل مربع یا مستطیل برش بزنید و به وسیله کاردک از سینی جدا کنید.(می توان پس از برش زدن کمی مغز پسته یا پودر نارگیل روی برش های شیرینی ریخت.)

شیرینی ملکه بادام

نکات کلیدی تهیه شیرینی ملکه بادام:

-در این شیرینی به جای بادام از هر نوع مغز خوراکی دیگر می توانید استفاده کنید.

-اگر شیرینی شما به روغن افتاد باید بدانید که خمیر را بیش از حد ورز داده اید.

-بادام سریع می سوزد و تلخ می شود پس دقت کنید بیش از حد طلایی و سرخ نشود.

- اگر مایل بودید، هنگام تهیه مواد رویه شیرینی ملکه بادام کمی زعفران دم شده هم اضافه نمایید.

-اگر می خواهید شیرینی آجیلی شما کم شیرین باشد می توانید از مقدار شکر به کار رفته در خمیر کم کنید.

- بهتر است بلافاصله بعد از گذاشتن خمیر شیرینی در فر، تهیه رویه بادامی را شروع کنید تا فرصت داشته باشد کمی خنک شود.

منبع عکس: mehrsam_va_maman@ (اینستاگرام)