شاید شما به دنبال طرز تهیه کیک ساده و خوشمزه ای باشید تا بتوانید کیک تولد و مهمانی هایتان را خودتان تدارک ببینید. ما به شما کیک چهار تخم مرغی را معرفی می کنیم. شاید برایتان سوال شود که کیک چهار تخم مرغی چیست؟ کیک چهار تخم مرغی یک کیک خوش بافت با مواد اولیه و فرمول مشخصی می باشد که شما در این مطلب با طرز تهیه این کیک آشنا خواهید شد. این کیک مانند کیک 1 2 3 4  مناسب تهیه کیک تولد و کیک با خمیر فوندانت می باشد. شاید بتوان کیک چهار تخم مرغی را به نوعی کیک وانیلی ساده دانست. اما با کمی سلیقه و خلاقیت در طرز تهیه کیک، می توانید کاکائو، دارچین، هل، گردو، کشمش و... را به مواد اولیه اضافه کرده و وقتی کیک تان آماده شد آن را خامه کشی و تزئین کنید. اگر از عاشقان پخت کیک و کیک پزی هستید در این مطلب با ما همراه شوید و دستور پخت کیک بی نظیر چهار تخم مرغی را مرحله به مرحله ببنید. رسپی این کیک خوش بافت و عالی را از دست ندهید.

   

طرز تهیه کیک

 

مرحله اول:

ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید. سفیده تخم مرغ را با دور تند همزن برقی آنقدر بزنید تا فرم گرفته و حجم آن دو برابر شود.(سفیده تخم مرغ کاملا پف کند). وقتی به این مرحله رسید سپس آن را داخل یخچال بگذارید.

  طرز تهیه کیک  

مرحله دوم:

زرده تخم مرغ، شکر و وانیل را مخلوط کرده و با همزن برقی خوب بزنید. تا کرم رنگ شده و کاملا مخلوط شوند. سپس روغن را به این مخلوط اضافه کنید و برای 30 ثانیه آن را با همزن بزنید. بعد از آن شیر را به مخلوط زرده تخم مرغ، شکر، وانیل و روغن اضافه کنید و مانند مرحله قبل برای مدت 30 ثانیه با همزن بزنید.

 

مرحله سوم:

آرد و بیکینگ پودر را در ظرفی باهم مخلوط کرده و 3 بار الک کنید تا آرد به خوبی هوا دهی شده تا هنگام مخلوط کردن با مواد کیک گوله نشود. سپس آن را در 3 مرحله به مخلوط زرده تخم مرغ، شکر وانیل روغن و شیر اضافه کنید. و به آرامی هم بزنید تا خوب مخلوط شده و مواد کیک یکدست شود. (در صورت تمایل هل را در این مرحله به مواد اضافه کنید)  

مرحله چهارم:

سفیده تخم مرغ فرم گرفته را از یخچال خارج کنید و به مواد کیک اضافه کنید. در این مرحله باید مواد را در یک جهت و به صورت دورانی هم بزنید.(به این روش فولد کردن می گویند) در این مرحله مواد کیک شما آماده می باشد.

 

مرحله پنجم:

قالب مناسب برای پخت کیک 24 یا 25 سانتی می باشد. قالب مورد نظر را با روغن یا کره خوب چرب کرده و آرد پاشی کنید. همچنین می توانید کف قالب را کاغذ روغنی قرار دهید و سپس آن را کمی چرب کنید. حالا مواد کیک را درون قالب بریزید. فر را از قبل و برای 15 دقیقه گرم کنید. سپس کیک را درون فر با حرارت 159 درجه سانتی گراد(فر برقی) و یا 170 درجه سانتی گراد(فر گازی) برای مدت 40 الی 45 دقیقه قرار داده تا پخته شود. این زمان بستگی به حرارت فر شما داشته و ممکن است کمی متغیر باشد. اما با روش فرو کردن خلال درون کیک می توانید از پخت کامل کیک تان اطمینان پیدا کنید. وقتی کیک را از فر خارج کردید کمی اجازه دهید تا سرد شده و از حرارت بیفتد. سپس آن را در ظرف مناسبی قرار داده و طبق سلیقه خود کیک را تزئین کنید. شما می توانید این کیک را با خمیر فوندانت بپوشانید. و یا برش زده و خامه کشی کنید. و بین هر لایه موز و گردو قرار دهید. امیدواریم طرز تهیه کیک وانیلی و یا چهار تخم مرغی را پسندیده باشید، آن را تهیه کرده و نوش جان کنید.

  طرز تهیه کیک  

نکات کلیدی تهیه کیک:

- شما می توانید در دستور پخت کیک از دو تخم مرغ به جای چهار تخم مرغ استفاده کنید. در این صورت مقدار سایر مواد نیز تغییر می کند. در طرز تهیه کیک با 2 تخم مرغ، از 1 و ¼ پیمانه آرد، ¾ پیمانه شکر، ½ پیمانه روغن، ½ پیمانه شیر، ½ قاشق غذاخوری بیکینگ پودر و 1/8 قاشق چایخوری وانیل استفاده می شود. سایز مناسب قالب برای این مقدار مواد قالب 18 سانتی می باشد.

- همان طور که گفتیم این کیک پایه مناسبی برای کیک تولد می باشد. پس می توانید در صورت دلخواه از پودر کاکائو در مواد اولیه استفاده کنید. (استفاده از پودر کاکائو سلیقه ای بوده و میزان آن هرچقدر که باشد باید به همان اندازه از آرد کم کنید)

- شما می توانید در مواد کیک طبق سلیقه خود از گردو، کشمش، هل، دارچین و... استفاده کنید.

- برای خامه کشی بین لایه های کیک می توانید خامه قنادی را با همزن برقی خوب بزنید و وقتی آماده شد آن را با شکلات آب شده مخلوط کنید و طبق سلیقه خود کیک را پوشش دهید.

  طرز تهیه کیک  

- طرز تهیه کیک 4 تخم مرغی بدون فر نیز ممکن می باشد. می توانید این کیک را روی گاز(درون فر دست ساز) نیز به راحتی انجام می شود. به این صورت که درون قابلمه ای متناسب با سایز قالب تان آب را به جوش بیاورید. سپس پایه کوتاهی مانند پایه ماکروفر درون آن قرار داده و قالب را روی پایه بگذارید. در قابلمه را با دم کنی بپوشانید. قابلمه را روی شعله پخش کن و با حرارت ملایم برای مدت 45 دقیقه قرار داده و اجازه دهید تا کیک به خوبی پخته شود. سپس زیر گاز را خاموش کنید و 15 دقیقه فرصت دهید تا کمی از حرارت بیفتد. پس از گذشت 15 دقیقه در قابلمه را بردارید. قالب را خارج کنید و پس از اینکه کمی خنک شد کیک را از درون قالب خارج کنید. در ظرف مناسبی آن را تزئین و سرو کنید.

- در صورتی که مقدار مواد شما از ظرفیت قالب تان بیشتر بود، می توانید مواد را در دو یا سه قالب جداگانه ریخته و کیک چند لایه تهیه کنید.

- شما می توانید به جای روغن از کره در مواد اولیه استفاده کنید.

 

خوشحال می شویم شما با استفاده از دستور پخت کیک چهار تخم مرغی ایران کوک بتوانید کیک تولد و مراسم هایتان را به بهترین شکل تهیه کنید. و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام و با هشتگ کیک_چهار_تخم_مرغی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.