شیرینی ساق عروس را که یک شیرینی سنتی و قدیمی ایرانی است همه میشناسیم. این شیرینی خوشمزه و مجلسی پر طرفدار مناسب ایام نوروز است. وجود این شیرینی در عید نوروزِ شما به همراه شیرینی نخود چی و شیرینی کرکی میتواند جلوه و زیبایی پذیرایی شما را چندین برابر کند. اما شیرینی ساقه عروس به قدری دوست داشتنی ست که به جز جشن سال نو میتواند در هر موقعیتی و برای هر مناسبتی استفاده شود. پس کافیست یک بار برای همیشه طرز تهیه شیرینی ساق عروس سنتی را یاد بگیرید تا از این پس برای جشن هایتان، خودتان شیرینی تهیه کنید.

در این دستور آشپزی ما طرز تهیه شیرینی ساق عروس خانگی را آموزش داده ایم که تهیه کردن آن بسیار ساده بوده و فقط به کمی صرف وقت نیاز دارد. این شیرینی ساق عروس بدون فر تهیه می شود. بنابراین همه می توانند آن را تهیه کنند و جای هیچ نگرانی ای باقی نمی ماند. امیدواریم از تهیه این شیرینی بی نظیر لذت ببرید.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

مرحله اول:

تخم مرغ ها را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. سپس زرده ها را جدا کنید و به کمک همزن دستی، خوب مخلوط کنید.

مرحله دوم:

شیر را به تخم مرغ ها اضافه کنید و سپس روغن مایع و وانیل را بریزید و خوب بهم بزنید.

مرحله سوم:

آرد را الک کنید و به همراه یک قاشق چایخوری پودر قند به آرامی به مخلوط اضافه کنید تا خمیر به دست آید. حالا خمیر را کاملا ورز دهید تا آرد به خوبی با مواد ترکیب شود. سپس روی کاسه را با پارچه ای مرطوب بپوشانید و به مدت دو ساعت در دمای محیط بگذارید تا خمیر استراحت کند.

مرحله چهارم:

یک لایه نازک از خمیر جدا کنید و آن را دور چوب یا فلز مخصوص شیرینی ساق عروس بپیچانید. به همین ترتیب همه ی خمیر ها را دور استوانه ها بپیچید. به خاطر داشته باشید که هر شیرینی باید حدودا به اندازه ی سه حبه قند طول داشته باشد.

استوانه شیرینی

مرحله پنجم:

شیرینی ساق عروس را به کمک چوب میانی شان، داخل پودر قند و پودر هل بغلتانید. سپس کمی روغن مایع را داخل ماهیتابه بریزید و شیرینی ها را سرخ کنید.

مرحله ششم:

وقتی شیرینی ها کاملا سرخ شدند، به آرامی آن ها را با یک فشار و چرخاندن ملایم از چوب ها بیرون بکشید. سپس پودر گردو ها را با پودر قند و گلاب ترکیب کنید و به کمک یک قیف یک بار مصرف، در میانه ی شیرینی ها بریزید.

مرحله هفتم:

سپس سر و ته شیرینی ها را به عسل آغشته کنید و آن ها را داخل کاسه ی محتوی پودر پسته و پودر گردو فرو ببرید تا پسته و گردو به سر شیرینی بچسبد. شیرینی ساق عروس را درون ظرف سرو بچینید و میل نمایید. نوش جان.

تزیین شیرینی

نکات کلیدی تهیه شیرینی ساق عروس

-چوب مخصوص شیریني ساق عروس را به راحتی می توانید از شیرینی فروشی ها و فروشگاه های لوازم قنادی خریداری کنید. یا با ابزاری به همین اندازه، جایگزین نمایید.

- شیرینی ساقه عروس را میتوانید به مدت کمتر از یک هفته در ظروف در دار و خارج از یخچال نگهداری کنید.

-در تهیه کردن شیرینی ساق عروس کرم دار میتوانید به جای پودر گردو از پودر بادام استفاده کنید. همچنین برای تزیین کردن سر و ته شیرینی ها میتوان کنجد را نیز جایگزین نمود.

-برای تهیه کردن شیرینی ساق عروس نارگیلی میتوانید در مرحله پنجم، به پودر قند و هل، پودر نارگیل اضافه کنید و شیرینی را در آن بغلتانید.