شیرینی بهشتی یا کرکی که امروز قصد آموزش آن را داریم، شیرینی نرم و لطیفی است از خانواده شیرینی های خشک که اصولا در طعم و رنگ مختلف تهیه می شود و می توان آن را به عنوان محبوب ترین شیرینی عید نوروز نام برد.

شیرینی بهشتی سنتی

نکته مهم در تهیه شیرینی بهشتی خانگی این است که باید آن را با دقت و حوصله بسیار آماده کرد چون این شیرینی بسیار حساس و لطیف است و کوچکترین تغییر در مواد اولیه و زمان پخت روی کیفیت شیرینی موثر است. لازم به ذکر است شیرینی کرکی شباهت زیادی به شیرینی سوئدی و شیرینی قندی دارد .

طرز تهیه شیرینی بهشتی

مرحله اول:

مارگارین یا روغن جامد برای تهیه این شیرینی باید نرم باشد یعنی ساعاتی قبل از تهیه آن را در دمای محیط قرار دهید تا هنگام مخلوط کردن مشکلی پیش نیاید.

مارگارین نرم شده را همراه پودر قند با همزن برقی بزنید تا کاملا یکدست و پوک شود.( این مرحله در بافت شیرینی بسیار موثر است.)

تهیه شیرینی بهشتی

مرحله دوم:

وانیل و هل را به مواد اضافه کنید و پس از آن آرد را به تدریج اضافه نمایید. پس از اضافه کردن چند قاشق آرد متوجه می شوید دیگر نمی توانید با همزن آن رامخلوط کنید پس در ادامه خمیر را تنها با نوک انگشت ورز دهید تا به روغن نیافتد.(می دانیم که چسبندگی آردها با هم متفاوت است پس هیچ وقت آن را یک دفعه اضافه نکنید. همیشه مقداری از آرد هر نوع خمیر را نگه دارید و در صورت نیاز باقی مانده آرد را اضافه کنید.)

خمیر شیرینی بهشتی

مرحله سوم:

پس از اینکه آرد مخلوط شد حالا باید روغن مایع را اضافه کنید (در حد مخلوط شدن کافی است.)

مرحله چهارم:

خمیر آماده شده را دو بار با چرخ گوشت چرخ کنید تا لطافت آن بالا برود.

مرحله پنجم:

در این مرحله می توانید خمیر را به چند بخش تقیسم و با مواد مختلف طعم دار کنید. برای داشتن شیرینی بهشتی زعفرانی مقداری زعفران دم شده به خمیر اضافه کنید تا به رنگ دلخواه برسد. برای داشتن شیرینی بهشتی شکلاتی مقداری پودر کاکائو بیافزایید . یا حتی می توان خمیر را با انواع رنگ خوراکی به رنگ دلخواه در آورد.(حواستان باشد بیش از حد ورز ندهید.)

مرحله ششم:

کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید(نیازی به چرب کردن نیست.) خمیر شیرینی بهشتی را هم می توانید در قیف بریزید و با انواع ماسوره به آن طرح دهید و هم می توانید آن را گلوله کنید و در نهایت اگر مایل بودید با وسیله های مختلف روی آن طرح ایجاد کنید. از این روش تزیین میتوانید برای شیرینی های دیگری مثل شیرینی کرکی هم استفاده کنید.

شیرینی بهشتی مجلسی

شیرینی بهشتی خانگی

خمیر شیرینی را با فاصله در سینی قرار دهید . خمیر شیرینی بهشتی خوشمزه را با انواع مواد تزیینی مثل پودر انواع مغز خوراکی، سیاه دانه، شکلات نسوز و ...  می توان تزیین کرد و بعد داخل فر گذاشت.

مرحله هفتم:

سینی را در فر گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 10 ای 15 دقیقه قرار دهید.

پس از پخت اجازه دهید شیرینی کاملا خنک شود و بعد به وسیله کاردک از سینی جدا کنید.

شیرینی بهشتی یا کرکی

نکات کلیدی تهیه شیرینی بهشتی

- شیرینی بهشتی بدون فر هم تهیه می شود. برای پخت شیرینی بدون فر به یک پایه فلزی نیاز دارید و یک قابلمه بزرگ در دار. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و و پایه فلزی را در قابلمه بگذارید. خمیر قالب زده شده را در یک سینی کوچک تر از قابلمه که کف آن کاغذ روغنی پهن کرده اید بچینید. سینی را در قابلمه روی پایه قرار دهید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه شیرینی بپزد.

- از انواع طعم دهنده مثل دارچین، جوز هندی، زنجبیل، نسکافه و ... در این شیرینی می توان استفاده کرد.

-اگر بعد از خوردن شیرینی احساس کردید داخل شیرینی خام است دلیل آن زیاد بودن حرارت است پس برای کسب تجربه چند بار آن درست کنید.

- اگر داخل شیرینی سفت بود دلیل آن زیاد ماندن در فر است.

-شیرینی را پس از جدا کردن از سینی حتما در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. دقت کنید هوا وارد ظرف نشود.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم شیرینی بهشتی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوکبه اشتراک بگذارید.