اگر شما هم مثل من از طرفداران پر و پاقرص سوپ و آش هستید، قطعاً انواع مختلف آش مثل آش اسفناج، آش عدس، آش شلغم، آش کشک، آش رشته و غیره را امتحان کردید و از خوردن آن ها به خصوص در هوای سرد زمستان و سفره افطار، در کنار عزیزان خود لذت بردید. حالا من می خواهم یک تنوع ایجاد کنم و یک آش جدید و بسیار مقوی رو به شما معرفی کنم. اسم این آش، آش ساک است که از غذاهای محلی گرگان است و معمولاً برای  نذری در ماه محرم و صفر تهیه می شود. شاید اسم این آش به نظرتان کمی عجیب باشد، ولی اگر با من همراه شوید تا مرحله به مرحله  این آش بسیار ساده و خوشمزه را با هم درست کنیم، از عطر و طعم بی نظیر این آش لذت خواهید برد.

 

طرز تهیه آش ساک

 

مرحله اول: آماده سازی حبوبات

ابتدا یک قابلمه متوسط روی شعله گاز بگذارید. سپس لپه ها را به همراه مقدار کافی آب داخل آن بریزید و اجازه دهید لپه خوب بپزد.

 

مرحله دوم: آماده سازی اسفناج

در این مرحله، همزمان با پخت لپه ها، اسفناج ها را خوب بشویید و خشک کنید. سپس آن ها را به اندازه دلخواه خرد کنید و به قابلمه حاوی لپه اضافه کنید.

 

مرحله سوم: اضافه کردن آرد برنج به آش ساک

آرد برنج را با دو لیوان آب سرد مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شوند. سپس آرام آرام به آش اضافه کنید و هم بزنید تا گلوله گلوله نشود و غلظت خوبی به آش بدهد.

 

مرحله چهارم: درست کردن کوفته ریز

در این مرحله گوشت چرخ کرده را با پیاز داغ، نمک، فلفل و زردچوبه در یک کاسه مناسب بریزید و با هم خوب مخلوط کنید و ورز دهید. سپس مقداری  از مواد را بردارید و با دست به شکل توپ های کوچک درآورید. حالا یک تابه روی شعله ملایم گاز بگذارید. کمی روغن درون آن بریزید و اجازه دهید داغ شود. حالا کوفته ریز ها را داخل آن خوب سرخ کنید. سپس به آش اضافه کنید و اجازه دهید آش بپزد.

 

مرحله پنجم: اضافه کردن آب غوره

در انتهای مراحل پخت، مقداری آب غوره و یا در صورت تمایل آب نارنج به آش اضافه کنید.

 

مرحله ششم: اضافه کردن تخم مرغ به آش ساک

در یک کاسه متوسط تخم مرغ ها را بشکنید، کمی نمک به آن ها اضافه کنید، سپس با یک چنگال یا همزن دستی تخم مرغ ها را خوب بزنید. سپس کم کم به آش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تخم مرغ ها گلوله گلوله نشوند. چند جوش که خورد شعله گاز را خاموش کنید و آش را در طرف پذیرایی بکشید و با نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید.

  مرحله نهایی آش ساک    

نکات کلیدی تهیه آش ساک

- به جای لپه می توانید از حبوبات دیگر مثل نخود، لوبیا سفید و غیره نیز استفاده کنید و یا اگر دوست نداشتید می توانید حبوبات آن را حذف کنید.

- بهتر است از شب قبل حبوبات را خیس کنید و در این مدت زمان چند بار آب آن ها را عوض کنید تا هم سریع تر پخته شوند و هم نفخ آن ها کم تر شود.

- برای اینکه کوفته ها وا نروند، به خوبی مواد آن را ورز دهید و خوب سرخ کنید. اگر هم دوست نداشتید نیازی نیست کوفته ها را سرخ کنید و با بقیه مواد در آش بپزید.

  عکس ها از اینستاگرام: @new.chashni و @my_delicious_cook