اگر برای مراسم و جشن های تولد خود دنبال غذایی هستید که هم میز را زیبا کند و هم خوشمزه باشد راتا انتخاب خیلی خوبیست، میتوانید چندین نوع راتا مثل راتا مرغ ، راتا ژامبون، راتا سبزیجات و ... را درست کنید و در یک سینی بزرگ کنار هم بچینید .  در این دستور، طرز تهیه راتا مرغ آموزش داده شده است اما برای درست کردن انواع مختلف راتا کافیست مواد اولیه آن را تغییر دهید. راتا یا کاناپه مرغ  فینگر فودی جذاب است که مواد اولیه اش شباهت زیادی به سالاد الویه دارد که با ظاهری متفاوت سرو میشود. مواد اولیه این کاناپه خیلی زود آماده میشوند اما اگر بخواهید راتاهای زیبا و یکدستی داشته باشید باید کمی حوصله کنید و نان ها را یکدست برش بزنید. برای راحتی کار میتوانید از قالب برش آماده استفاده کنید. پیشنهاد میکنم سری به فروشگاه اینترنتی ایران کوک بزنید و از انواع مختلف قالب های موجود دیدن کنید که سینی راتا شما را  حتما بسیار شیک و زیباتر میکنند!

با  مقدار مواد اولیه ای که در این دستور ارائه شده، شما حدوداً میتوانید 15 راتا مرغ با نان تست داشته باشید.

طرز تهیه راتا مرغ

مرحله اول:

اولین مرحله برای درست کردن راتا مرغ، پختن مرغ است مرغ را با کمی آب، روغن، نمک و فلفل بپزید. بعد از پخته شدن و سرد شدن مرغ آن را ریش ریش کنید.

مرحله دوم:

شوید و جعفری ها را کمی خرد کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. در ادامه سس مایونز و پنیر لبنه را به نسبت مساوی به مواد اضافه کنید. مواد را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی سفت شود. تا این جای کار شبیه به مراحل اولیه تهیه کیک مرغ بود.

مرحله سوم:

مواد راتا مرغ شما آماده است. در این مرحله دو راه دارید. میتوانید نان های تست را با قالب مورد نظر برش بزنید. قالب برش باید عمیق باشد تا بعد از برش زدن روی نان به اندازه کافی جا برای مواد باقی بماند. بدون برداشتن قالب مقداری از مواد راتا مرغ را روی نان بریزید. سطح مواد را با پشت قاشق صاف کنید و به دیواره های قالب فشار دهید تا شکل قالب را بگیرد. سپس به آرامی قالب را خارج کنید.

راه دیگر این است که اول مواد را روی سطح نان به ضخامت یکسان پهن کنید و بعد قالب بزنید. در این حالت بخشی از نان و مواد که اضافه می آید را میتوانید جداگانه در یخچال بگذارید و بعدا مصرف کنید.

اگر بخواهید میتوانید با یک کاردک دور تا دور نان را با سس مایونز بپوشانید. برای خوشگل تر شدن راتا مرغ میتوانید روی آن را با گوجه گیلاسی، زیتون چند برگ شوید، خیارشور و ... تزیین کنید. در  آخر کافیست بعد از آماده شدن راتا ها آنها را قبل از سرو به مدت حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید .

فینگرفود راتا مرغ

نکته ها:

میتوانید برای درست کردن راتا ها از نان تست سفید، قهوه ای و یا حتی باگت استفاده کنید.

در ترکیب سس میتوانید از ماست و پنیر خامه ای هم استفاده کنید. اما همانند سالاد الویه اگر میخواهید رژیمی باشد میتوانید فقط از ماست استفاده کنید.

میتوانید به این فینگرفود مرغ موادی مثل خیارشور، گشنیز  و ... را نیز به مواد اولیه اضافه کنید.

مواد راتا مرغ را میتوان با ظاهر های متنوع دیگر هم سرو و آماده کرد به عنوان مثال میتوان مواد را داخل نان لواش قرار داد، رول کرد و سپس برش زد. و یا میتوان نان های باگت را در فر کمی برشته کرد و سپس مواد فینگر فود را روی آن قرار داد.

تزئین راتا مرغ

 همانطور که گفته شد میتوانید با خلاقیت در مواد اولیه، بنا به ذائقه ی خود راتا های مختلف و متنوع درست کنید. خوشحال میشیم اگر انواع مختلف راتا، خصوصاً راتا مرغ را با دستور ایران کوک درست کردین، عکس سینی راتا خوشمزه تان را در اینستاگرام با هشتگ راتا_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.