یکی از ترشی هایی که میتونید به ویژه در فصل زمستون استفاده کنید ترشی شلغم هست. ترکیب لبو و شلغم توی این ترشی رنگ و طعم بسیار جالبی ایجاد میکنه که باید حتماً امتحانش کنید. البته اگه به این نوع سبزیجات علاقه دارید یا میخواید به خاطر خواصشون بهره از اون ها استفاده کنید میتوانید ترشی لبو و یا لبو و ترب رو هم امتحان کنید.

معمولاً برای تهیه این ترشی علاوه بر شلغم از چند تکه لبو هم استفاده میشه. تا ترشی خوش رنگ بشه. بعد از یک هفته موندن کم کم شلغم هم رنگ ترشی رو میگیره. در واقع وقتی ترشی آماده شد دیگه شلغم و لبو تفاوت زیادی با هم ندارن. همون طور که توی عکسها میبینید هر دو به رنگ صورتی خیلی قشنگی در میان.

 

طرز تهیه ترشی شلغم

 

1- برای تهیه ترشی ابتدا آب، نمک و برگ بو را در شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید. هم بزنید تا نمک کاملا حل شود. ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس سرکه را به آب اضافه کنید.

2- شلغم ها و لبو را پوست بکنید و خلالی خرد کنید.

  خرد کردن شلغم و لبو  

3- یک شیشه تمیز و بزرگ آماده کنید و شلغم ها، لبو و سیر خرد شده را داخل آن بریزید.

4- سپس ترکیب آب و سرکه و برگ بو را روی شلغم ها بریزید تا روی آن ها را بپوشاند. در شیشه را محکم ببندید و  به مدت یک هفته در دمای اتاق، در جایی نسبتا خنک، قرار دهید تا ترشی آماده شود.

  ترشی قبل از آماده شدن  

بعد از این مدت رنگ لبو باعث قرمز شدن شلغم می شود و ترشی شلغم خوش طعم و خوشرنگی خواهید داشت.

  ترشی شلغم و لبو

نکته های کلیدی:

- این ترشی را تا چندین هفته می توان در یخچال نگهداری کرد. اما شلغم ها به مرور زمان نرم می شوند و تردی اولیه خود را از دست می دهند. بنابراین بهتر است این ترشی را حداکثر تا 6 هفته مصرف کنید.

- یکی دیگه از گزینه های جذابی که میتونید به این ترشی استفاده کنید گل کلمه. گل کلم هم مثل شلغم رنگ لبو رو جذب میکنه و صورتی میشه.