حتما تا به حال به اصفهان، این شهر زیبا و دیدنی سفر کرده اید و سوغاتی های بی نظیر و به یاد ماندنی ای خریده اید. میدانید که این شهر دوست داشتنی سوغاتی های جذابی دارد که یکی از آن ها گز اصفهان است. البته گز سوغاتی استان های دیگری هم هست اما ما ایرانی ها بیشتر آن را به اسم گز اصفهان میشناسیم. اگر ساکن اصفهان هستید که خوش به حالتان چون برای شیرینی عید نوروز به راحتی گز اعلا و با کیفیت پیدا خواهید کرد. اما اگر از اصفهان کیلومتر ها فاصله دارید ولی دوست دارید برای شیرینی عید حتما گز اصفهان را داشته باشید، قصد دارم با آموزش طرز تهیه گز اصفهان شما را به چشیدن بخشی از خوردنی های خوشمزه این شهر زیبا دعوت کنم. ممکن است همه ی شما عزیزان فرصت سفر به اصفهان را نداشته باشید پس با این دستور آشپزی همراه باشید تا حال و هوای اصفهان را به خانه هایتان بیاوریم.

اگر با این سوغات اصفهان آشنا باشید میدانید که چند نوع مختلف دارد. اصولا گزها یا لقمه ای هستند و یا آردی. گز آردی که در اینجا دستورش را برای شما توضیح میدهیم به این صورت است که تکه های گز لا به لای آرد نگهداری میشوند تا تازگی خود را حفظ کنند. در ضمن گز پسته ای و بادامی هم انواع دیگری هستند که موقع خرید گز اصفهان ممکن است اسم آنها را بشنوید. انتخاب بستگی به سلیقه شما دارد. غالبا گز پسته ای طرفدار بیشتری دارد اما به نظر من گز بادامی هم به همان اندازه خوشمزه است. اما بهترین گز اصفهان را میتوانید در خانه با کمی ذوق و سلیقه تهیه کنید. امیدواریم از این مطلب و از تهیه کردن این شیرینی خوشمزه لذت ببرید.

گز آردی اصفهان

طرز تهیه گز اصفهان

مرحله اول:

برای تهیه گز آردی اصفهان سفیده های تخم مرغ را جدا کنید و در کاسه ای بریزید. به کمک یک همزن برقی سفیده ها را هم بزنید تا حدی که کاملا سفت شوند و حتی با برگرداندن ظرف، بیرون نریزند.

مرحله دوم:

درون قابلمه ای، شکر و یک پیمانه آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. به قدری بهم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود و رنگ شربت تغییر کند.

مرحله سوم:

در این مرحله باید بادکا یا گلوکز را به قابلمه اضافه کنید. اگر با اضافه کردن بادکا، مواد درون قابلمه بالا آمد، باید به کمک یک قاشق (ترجیحا چوبی) مخلوط را بهم بزنید. تا حدی به هم زدن ادامه دهید که مخلوط، حالتی کش دار و غلیظ پیدا کند. مراقب باشید که در تمام این مدت، حرارت زیر قابلمه ملایم باشد.

مرحله چهارم:

یک ظرف محتوی آب یخ آماده کنید و در نزدیکی قابلمه قرار دهید. به اندازه ی دو قاشق از مخلوط آب، شکر و بادکا ( یا همان شهد گز) بردارید و داخل آب یخ بریزید. اگر شهد گز داخل آب یخ حالتی شکننده داشت؛ وقت آن است که قابلمه را از روی حرارت بردارید ولی باید همچنان به هم زدن ادامه دهید.

مرحله پنجم:

دو قاشق از شهد گز را به همراه گلاب داخل سفیده های تخم مرغ که آماده کرده بودید، بریزید. سپس به کمک همزن، سفیده های تخم مرغ را کمی هم بزنید.

مرحله ششم:

سفیده های تخم مرغ را به شهد گز اضافه کنید و مخلوط را مجددا بهم بزنید تا کاملا یک دست شود. هم زدن را حدود ده دقیقه ادامه دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله هفتم:

قابلمه را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید. به کمک همزن برقی به همزدن ادامه دهید تا حدی که مواد گز سفت شود. سپس مغز پسته ها را اضافه کنید. برای فهمیدن این که مواد گز آماده است یا نه، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس مقداری از مایع گز را بردارید و تست کنید که به دست نچسبد. اگر هنوز حالت چسبندگی داشت، باید هم زدن و حرارت دادن را ادامه دهید.

مرحله هشتم:

وقتی مایع گز کمی خنک شد، مقداری از مواد گز را بردارید و به کمک دست به آن شکل دهید. کمی آرد به روی گزها بپاشید ودر ظرف سرو قرار دهید. گز اصفهان خانگی شما آماده است. نوش جان.

گز اصفهان

نکات کلیدی تهیه گز اصفهان

-در طرز تهیه گز لقمه ای اصفهان و همچنین آردی، مراقب باشید که مایع گز سرد نشود. چون اگر سرد شود گز خراب خواهد شد.

-- برای نگهداری، در یک ظرف در بسته یک لایه آرد سفید بریزید. گز ها را روی آن بچینید. سپس دوباره آرد بریزید. سپس در ظرف را ببندید. اگر میخواهید گز را بیش از یک هفته نه دارید آن را در یخچال بگذارید.

-شاید برایتان سوال شده باشد که بادکا در گز چیست؟ بادکا مایعی به دو رنگ زرد و یا سفید، بدون بو و چسبنده است. کاربرد آن در تهیه انواع شیرینی ها سوهان و گز بوده و میتوان با گلوکز مایع آن را جایگزین کرد. البته گز اصیل اصفهان با عصاره گیاه گز انگبین تهیه میشده است. اما امروزه به دلیل کمیاب بودن و گرانی این گیاه از جایگزین های ذکر شده استفاده میشود.

-برای خرید بادکا (یا گلوکز مایع) میتوانید به فروشگاه های لوازم قنادی و یا شیرینی فروشی ها مراجعه فرمایید.

بهترین گز اصفهان کدومه؟

صادقانه بگویم: بیشتر افراد این روزها ترجیح میدهند زحمت تهیه گز در خانه را به خود ندهند"اگر با برند های گز اصفهان آشنا باشید بدانید که گزینه های زیادی دارید"اما معروف ترین برندهای گزاصفهان"گزنیکومنش"گزکرمانی"گزسکه"هستند.گزنیکومنش ازمعدودگزهای صادراتی به اتحادیه اروپا میباشد"گز کرمانی یکی از قدیمی ترین برندهای گز اصفهان است که در میدان نقش جهان اصفهان میتوانید این گز ها را خریداری کنید. اگر تجربه خرید گز اصفهان را دارید نظرخود را در مورد آن از طریق بخش دیدگاه به ما بگویید.