جلوگیری از سرطان

 

با وجود تلاش روز افزون پزشکان برای یافتن روش‌های درمانی مؤثر برای سرطان، آمار ابتلا به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن در جهان مرتباً در حال افزایش است. در ایران نیز این آمار بسیار بالاست و گفته می‌شود سالانه بیش از صد هزار مورد جدید ابتلا به سرطان اتفاق می‌افتد. مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات پزشکی سالانه مثل ماموگرافی و کلونوسکوپی در تشخیص زودهنگام سرطان و درمان مؤثر آن اهمیت بسیار زیادی دارد و تا کنون جان افراد زیادی از این طریق نجات پیدا کرده است. با این حال، این روش‌ها فقط تشخیصی هستند و موجب جلوگیری از سرطان نمی‌شوند.

 

برای جلوگیری از سرطان چه کنیم؟ پاسخ کلی این است: تغییر سبک زندگی. ما هر روزه در زندگی با انتخاب‌هایی روبرو هستیم که سبک زندگی ما را مشخص می‌کنند و واقعیت این است که سبک زندگی اکثر ما به گونه‌ای نیست که از سرطان جلوگیری کند. باید توجه داشت که سرطان بیماری ای نیست که یک شبه ایجاد شود، بلکه تغییراتی که منجر به این بیماری می‌شوند اغلب طی سالیان سال در بدن فرد بروز و پیشرفت می‌کنند تا وی را به آن مرحله خطرناک برسانند و در ضمن این عوامل در بدن افراد مختلف به شکل‌های مختلفی اثر می‌گذارند.

 

درست است که عوامل محیطی و ژنتیکی متعددی در ایجاد سرطان نقش دارند اما هر فرد می‌تواند با انتخاب‌های صحیح روزمره و داشتن سبک زندگی سالم خطر ابتلا به سرطان را در خود کاهش دهد. در این میان مادران نیز نقش بسیار بسیار مهمی دارند. آنها می‌توانند با اعمال این تغییرات در زندگی فرزندانشان آنها را به روش‌های زندگی سالم عادت بدهند که به مراتب آسانتر از تغییر شیوه زندگی در بزرگسالی است. در ادامه به شش روش اشاره می‌کنیم که می‌توانید با عمل به آنها از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید.

 

۱- غذاهای پروسس نشده بخورید

از سبزیجات و میوه‌های مغذی طبیعی استفاده کنید و گوشت کم چرب با کیفیت بخورید. غذاهای پروسس نشده همان غذاهایی هستند که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ما استفاده می‌کردند قبل از این که بدانند سوپر مارکت و غذای بسته بندی شده چیست. در هر وعده از غذاهای گیاهی رنگارنگ، مواد پروتئینی کم چرب و چربی‌های سالم (مثل روغن زیتون) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که محققان بین چاقی مفرط و سرطان ارتباط مستقیمی پیدا کرده‌اند. روی خیلی از بسته‌های خوراکی انواع شکر را در قسمت مواد اولیه می‌بینید. برای جلوگیری از سرطان تا جای ممکن از هر ماده‌ای که به -وز ختم می‌شود (مثل گلوکوز) پرهیز کنید و غلات پروسس شده را نیز کمتر مصرف کنید.

 

جلوگیری از سرطان

 

۲- سیستم طبیعی دفع سموم در بدن را تقویت کنید

از راه‌های مؤثر جلوگیری از سرطان می‌توان به مصرف غذاهایی با فیبر زیاد نام برد که به سیستم دفع بدن کمک می‌کند و همچنین تعرق از طریق ورزش یا سونا. سلول‌های بدن به طور طبیعی مرتب مواد زائد را دفع می‌کنند. یکی از کارهای مفیدی که می‌توان برای کمک به این فرآیند انجام داد افزایش مصرف سبزیجاتی از خانواده کلم‌هاست. مثلاً می‌توانید در اسموتی‌ها از کلم کالی استفاده کنید و همراه وعده‌های غذایی مختلف از کلم بروکلی یا گل کلم استفاده کنید.

 

۳- تماس خود با آلاینده‌ها و سموم موجود در محیط را حداقل کنید

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض بیسفنول ای (BPA) می‌تواند منجر به سرطان سینه، پروستات و تخمدان شود. ماده شیمیایی که در برخی از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف و قوطی‌های کنسرو وجود دارد و در سیستم متابولیسم، سیستم هورمونی و سلامتی کلی ما اختلال ایجاد می‌کند. از دیگر آلاینده‌هایی که بدن انسان را تهدید می‌کنند می‌توان به سموم شیمیایی استفاده شده در کشاورزی، پارابن (یکی از انواع نگهدارنده های شیمیایی که در محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می شود) و فلزات سنگین مانند سرب و جیوه اشاره کرد. متأسفانه با توجه به شرایط زندگی امروزی از بین بردن خطر آلاینده‌ها به طور مطلق تقریباً غیرممکن است اما می‌توان با توجه به این موضوع، خطر موجود را کاهش داد.

 

۴- مراقب سیستم گوارش خود باشید

سلامت سیستم گوارش نقش مهمی در سلامت کلی انسان دارد و برای ارتقای آن می‌توان از راه‌های مختلفی استفاده کرد. مثلاً فقط وقتی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید که واقعاً مجبور هستید. از غذاهایی مثل ترشی (به ویژه ترشی کلم)، ماست پروبیوتیک و کفیر که به هضم آسان غذا کمک می‌کنند استفاده کنید. روزانه ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید. سبزیجات به ویژه خانواده کلم، دانه‌ها و مغزها منابع خوبی از فیبر هستند.

 

۵- استرس را مدیریت کنید

تحقیقات نشان داده است که استرس شدید بر خطر بیماری‌های مختلفی از قبیل بیماری‌های قلبی-عروقی، سیستم ایمنی و سرطان تأثیرگذار است. در زندگی مدرن دائماً تحت فشار و استرس هستیم اما می‌توانیم با روش‌های مختلف مثل مدیتیشن و یوگا آن را کاهش دهیم. هر فرد ممکن است به شکل متفاوتی بتواند میزان استرسش را کاهش دهد. پس روشی را پیدا کنید که برای شما جواب می‌دهد و مرتب آن را انجام دهید.

 

جلوگیری از سرطان

 

۶- به طور مرتب ورزش کنید

اگر فقط ۵ بار در هفته به مدت ۴۵ دقیقه تحرک فیزیکی داشته باشید، این می‌تواند مقاومت نسبت به انسولین را در بدن شما به میزان قابل توجهی بهبود دهد، به لاغر شدن کمک کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. حتی پیاده‌روی سریع هم می‌تواند مفید باشد اما اگر توانایی‌اش را دارید از راه رفتن فراتر بروید و با انجام نرمش‌های جدی‌تر به سلامتی خود کمک کنید.

 

منبع اصلی:
https://www.mindbodygreen.com/articles/7-things-you-can-do-every-day-to-prevent-cancer-a-doctor-explains