با این که آشپزی یکی از بزرگترین و لذت بخش ترین کارهای دنیاست ولی این روزها افراد به دلایل مختلف زمان و فرصت کافی برای غذا درست کردن را ندارند. در نتیجه ترجیح می دهند یا غذا را به صورت آماده تهیه کنند یا همیشه به دنبال درست کردن غذاهای ساده ای هستند که بتوانند آن ها را در کمترین زمان ممکن درست کنند. دانشجوها هم از این امر مستثنا نیستند. اگر دانشجو هستید یا زمانی در خوابگاه‌ های دانشجویی زندگی می کردید حتما تجربه ی خوردن یا درست کردن غذاهای دانشجویی را دارید. همان طور که از اسم این غذاها پیداست غذای دانشجویی به غذاهای ساده و خوشمزه ای که در کمترین زمان ممکن درست می شود می گویند. حالا این غذاها می تواند غذاهایی باشد که دانشجوها در دانشگاه تهیه می کنند یا غذاهایی باشد که دانشجوهای خوابگاهی دنبالش می گردند که آسان و سریع درست کنند. خیلی از دانشجوها هم متاهل هستند و به دنبال غذاهایی می گردند که وقتی خسته از دانشگاه به خانه می آیند، مواد اولیه آن را داشته باشند و بتوانند خیلی زود با استفاده از آن ها غذا درست کنند. راستی غذاهای دانشجویی همیشه کم هزینه تر از غذاهای معمولی هم هست! اگر شما هم به دنبال لیستی از غذاهای دانشجویی ساده و خوشمزه هستید این مطلب را دنبال کنید.

از آن جایی که می دانیم برای خیلی از شما، مخصوصا شما که دانشجو هستید، غذا درست کردن کار آسانی نیست، یه لیست کامل از غذاهای دانشجویی برایتان تهیه کردیم تا با دیدن آن ها ایده بگیرید و خیلی سریع غذا درست کنید. ۲۰ غذای دانشجویی در این لیست وجود دارد که حتی در موقعیت های دیگر هم به کارتان می آید و باعث می شود از آشپزی کردن هم لذت ببرید. شاید در این لیست خیلی از غذاها برایتان آشنا باشد ولی هدف اصلی این است که با دیدن این غذاها به شما کمک بکنیم که چه چیزی درست کنید. ما را تا انتهای لیست همراهی کنید:

 

لیست ۲۰ غذای دانشجویی

 

۱- تخم مرغ روی چیپس را حتما امتحان کنید!

طعم این غذا تقریبا شبیه کوکو سیب زمینی است بدون این که به پوست کندن، پختن و رنده کردن نیاز داشته باشید. چیپس و تخم مرغ هم که در همه ی خانه ها پیدا می شود. پس اگر وقت کافی برای درست کردن غذا ندارید می توانید تخم مرغ روی چیپس را امتحان کنید. انتخاب طعم چیپس هم به سلیقه ی شما بستگی دارد و هر طعمی می تواند باشد.

 

چیپس و تخم مرغ

 

طرز تهیه تخم مرغ روی چیپس اینجا کلیک کنید...
 

۲- املت لذیذ

املت همیشه یکی از دم دستی ترین و در عین حال خوشمزه ترین غذاهای بوده و هست. املت گوجه فرنگی مخصوصا بین ما ایرانی ها محبوبیت زیادی دارد که هم می توان آن را با گوجه فرنگی درست کرد و هم با رب یکی از ویژگی های خوب املت این است که آن را هم می توان به عنوان صبحانه درست کرد، هم ناهار و هم شام. می توانید املت با پنیر را هم امتحان کنید و از خوردن آن بیشتر لذت ببرید. حتما املت با زیتون یا املت به همراه پنیر را هم تست کنید.

 

املت

 

طرز تهیه املت اینجا کلیک کنید...

 

۳- الویه همه پسند

سالاد الویه غذایی است که همه با آن آشنا هستیم و در مراسم و موقعیت های مختلف آن را درست می کنیم. از آن جا که درست کردن سالاد الویه بسیار آسان است و زمان کمی می برد، آن را در این لیست قرار دادیم تا به عنوان غذای دانشجویی آن را درست کنید. ظاهرا این غذا اولین بار در شوروی سابق درست شده و امروزه در بسیاری از کشورها سرو می شود. مواد اصلی سالاد الویه سیب زمینی، تخم مرغ و سس مایونز است که ترکیبی فوق العاده به وجود می آورد. نکته ی خوب در طرز تهیه سالاد الویه این است که بسیاری از مواد اولیه ی آن سلیقه ای است و می توانید هویج، نخود فرنگی و بسیاری مواد دیگر را به دلخواه در آن کم و زیاد کنید. اگر زمان پخت مرغ برای الویه را ندارید می توانید کالباس را جایگزین آن کنید.

 

الویه

 

طرز تهیه الویه اینجا کلیک کنید...

 

۴- ماکارونی غذای خوشمزه‌ی آشنا

ماکارونی از غذاهای ساده ای است که می توان آن را به روش های مختلف درست کرد. ما ایرانی ها معمولا ماکارونی را به صورت دم کرده به همراه گوشت چرخ کرده درست می کنیم. شما می توانید ساده ترین نوع ماکارونی را درست کنید و مایه آن را به سبک دلخواه خود تغییر دهید. اگر زمان کافی برای درست کردن ته دیگ ماکارونی داشتید، حتما ته دیگ سیب زمینی را امتحان کنید. اگر زمان کافی برای درست کردن ته دیگ نداشتید می توانید با پاشیدن کنجد کف قابلمه خوشمزه ترین ته دیگ ماکارونی را درست کنید.

 

ماکارونی

 

طرز تهیه ماکارونی اینجا کلیک کنید...

 

۵- خوراک لوبیا برای مخالفان گوشت و مرغ!

حتما شما هم خاطره ی شیرین خودن خوراک لوبیا آن هم در هوای سرد را داشته اید. یکی از ساده ترین و دلچسب ترین غذاها خوراک لوبیاست که می توانید آن را به صورت کنسروی و آماده نیز تهیه کنید. البته طرز تهیه خوراک لوبیا بسیار آسان است. خوراک لوبیا نه تنها غذای ساده ای است بلکه بسیار مقوی و مغذی می باشد و می توانید به دلخواه حبوبات دیگر مانند عدس و گندم و یا قارچ را نیز به آن اضافه کنید و طعم خوشمزه ی آن را دو برابر کنید. استفاده از خوراک های گیاهی مثل خوراک لوبیا چیتی برای بدن بسیار مفید است  و مقدار زیادی از ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن را فراهم می کند. حواستان باشد که اگر قصد درست کردن خوراک لوبیا چیتی را دارید حتما مدت زمانی را برای خیساندن غلات و حبوبات آن در نظر بگیرید تا نفخ موجود در این مواد را از بین ببرد.

 

خوراک لوبیا چیتی

 

طرز تهیه خوراک لوبیا اینجا کلیک کنید...

 

۶- عدسی پیشنهادی ساده برای دانشجوها

عدسی از خانواده ی سوپ و آش است که علاوه بر وعده های اصلی غذا می توانید آن را به عنوان صبحانه یا عصرانه ی دانشجویی نیز میل کنید. این غذا نیز در عین سادگی مواد مغذی بسیاری برای بدن دارد و لازم است آن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. اگرچه طرز تهیه عدسی آسان است اما این غذا نیز مانند بسیاری دیگر از غذاها هم روش های پخت مختلف و هم نکات و جزئیات بسیاری دارد. در بعضی دستورها از سیب زمینی و رب در عدسی استفاده می کنند و بعضی دیگر به آن گندم اضافه می کنند. افزودن قارچ به عدسی نیز طعم جدید و لذیذی به آن می دهد که می توانید آن را نیز امتحان کنید.

 

عدسی

 

طرز تهیه عدسی اینجا کلیک کنید...

 

۷- گوجه پلو غذای ساده و سالم

گوجه پلو غذای لذیذی است که به استانبولی پلو شباهت بسیار دارد. این غذا خصوصا در فصل تابستان که گوجه ها خوش رنگ تر و خوش طعم تر هستند بیشتر درست می شود. از آن جا طرز تهیه گوجه پلو بسیار آسان است و زمان کمی می برد، آن را در لیست غذای دانشجویی قرار دادیم تا تنها با داشتن گوجه و سیب زمینی و ترکیب آن ها با پلو بتوانید خیلی ساده این غذای خوشمزه را درست کنید. البته موادی که طعم گوجه پلو را خوشمزه تر می کند، پیاز داغ و زعفران است. می توانید اگر زمان کافی برای درست کردن این غذا را داشتید از گوشت قلقلی به عنوان تزیین و برای طعم بهتر غذا استفاده کنید.

 

گوجه پلو

 

طرز تهیه گوجه پلو اینجا کلیک کنید...

 

۸- گوجه بادمجان معرف حضور همه

اگر شما هم اهل درست کردن غذاهای گیاهی و غذای بدون گوشت و مرغ هستید یکی از بهترین غذاهای دانشجویی گوجه بادمجان است. این غذا که در دسته ی خوراک ها قرار می گیرد، هم با نان سرو می شود و هم با برنج. روش های درست کردن گوجه و بادمجان مختلف است و به شکل های مختلف درست می شود. در بسیاری از دستورها، هم گوجه و هم بادمجان را حلقه حلقه و خرد کرده، سپس سرخ می کنند. از خواص گوجه و بادمجان غافل نشوید! با توجه به ویتامین های موجود در گوجه و بادمجان از جمله ویتامین های A-C-B1-B2-B6  می توانید سلامت بدن خود را تضمین کنید.

 

گوجه بادمجان

 

طرز تهیه گوجه بادمجان اینجا کلیک کنید...

 

۹- دمپخت ماش، غذای پر خاصیت

ماش از حبوبات خاص و خوشمزه ای است که می توانید آن را به صورت دمی با پلو درست کنید. اگر از بین غذاهای دانشجویی دنبال غذایی جدید می گیردید حتما دمپخت ماش را امتحان کنید. این غذا به خاطر وجود ماش، فیبر، پروتئین و کلی مواد مفید بسیاری دارد که به دستگاه گوارش، پوکی استخوان و به طور کلی سلامتی بدن شما خیلی کمک می کند. اگر به دنبال غذای دانشجویی نرم و سبک به ویژه هنگام سرماخوردگی هستید، می توانید به راحتی دمپخت ماش را درست کرده و با ترشی یا ماست نوش جان کنید. البته این را هم بگوییم که این غذا در شهرهای مختلف ایران به شکل های مختلف درست می شود. اگر به دنبال ساده ترین دستور دمی ماش هستید آن را در ایران کوک بخوانید.

 

دمپخت ماش برای غذای دانشجویی

 

طرز تهیه دمپخت ماش اینجا کلیک کنید...

 

۱۰- سوسیس بندری تند و جذاب

سوسیس بندری یک غذای ویژه ی جنوبی است که محال است کسی آن را امتحان کند و عاشق طعم تند و جذاب آن نشود. تقریبا بوفه ی تمام دانشگاه ها این ساندویچ خوشمزه را دارد و می توان این غذای دانشجویی را از آن جا تهیه کرد. شما هم می توانید در خانه با تهیه مواد اولیه سوسیس بندری آن را به راحتی درست کنید. این فست فود ایرانی بهترین انتخاب برای زمان هایی است که وقت کافی برای غذا درست کردن ندارید. مزیت این غذا آن است که هم به صورت پرسی و هم به صورت ساندویچی سرو می شود.

 

سوسیس بندری

 

طرز تهیه سوسیس بندری اینجا کلیک کنید...

 

۱۱- دوپیازه غذای شیرازی

اگر احساس می کنید مواد اولیه لازم برای تهیه غذای دانشجویی را ندارید، اصلا نگران نباشید. پیشنهاد جدیدی برایتان داریم. خوراک دوپیازه غذای سنتی و خوشمزه ی شیرازی است که با ساده ترین و ابتدایی ترین مواد اولیه درست می شود. این غذا هم در دسته بندی غذاهای بدون گوشت و مرغ قرار می گیرد و درست کردن آن خیلی آسان است. فقط با داشتن سیب زمینی و پیاز و یک سری مواد اولیه دم دستی دیگر می توانید همیشه و همه وقت این غذای خوشمزه و پر طرفدار را درست کنید. دوپیازه برای کسانی که رژیم دارند یا ترجیح می دهند وعده ی غذایی سبکی داشته باشند بهترین گزینه است.

 

خوراک دو پیازه شیرازی غذای دانشجویی

 

طرز تهیه دوپیازه اینجا کلیک کنید...

 

12- شوید پلو با تن ماهی را هم امتحان کنید!

حتما شما هم از طرفدارهای شوید پلو هستید. تنها با اضافه کردن شوید به پلو هنگام دم کشیدن می توانید به برنج خود تنوع دهید و طعم آن را دو برابر برنج ساده خوشمزه تر کنید. اگر شوید تازه دم دست ندارید می توانید از شوید خشک هم استفاده کنید. تن ماهی هم که یکی از غذاهایی است که تنها با ۲۰ دقیقه جوشاندن می توان آن را آماده کرد و از طعم خوشمزه و خواص زیاد آن بهره مند شد. اگر دنبال غذای دانشجویی ساده و در عین حال خوشمزه هستید می توانید شوید پلو با تن ماهی را امتحان کنید. حتما از طعم عالی آن لذت خواهید برد. طرز تهیه شوید پلو را در ایران کوک مشاهده کنید.

 

شوید پلو با تن ماهی غذای ساده دانشجویی

 

طرز تهیه شوید پلو اینجا کلیک کنید...

 

13- اشکنه غذای سنتی ایرانی

اگر در لیست غذای دانشجویی دنبال غذای سنتی ایرانی هستید اشکنه بهترین گزینه است. اشکنه در زمان های قدیم به عنوان غذای ساده بدون گوشت و در عین حال مقوی و مغذی سرو می شد. امروزه هم این غذای خوشمزه همچنان طرفدارهای خود را دارد و بسیاری از افراد هر از گاهی آن را درست می کنند. اگر از نسل جوان هستید امکان دارد این غذا را تا به حال امتحان نکرده باشید. پیشنهاد می کنیم حتما این غذای ساده و خوشمزه را درست کنید و از خوردن این خوراک لذت ببرید.

 

اشکنه

 

طرز تهیه اشکنه اینجا کلیک کنید...

 

۱۴- سالاد ماکارونی، غذای پر طرفدار

سالاد ماکارونی از جمله غذاهایی است که از کوچک تا بزرگ همه آن را دوست دارند. یک غذای دانشجویی ساده و در عین حال خوشمزه ای که می توانید خیلی سریع آن را درست کنید سالاد ماکارونی است. ویژگی خوب این سالاد خوشمزه این است که از غذاهای سرد محسوب می شود و نیازی به پختن و گرم کردن ندارد. به علاوه تنوع سالاد ماکارونی خیلی زیاد است و شما می توانید با انتخاب مواد اولیه دلخواهتان انواع سالاد ماکارونی را درست کنید. می توانید آن ها را در ایران کوک مشاهده کنید و از مواد اولیه آن ایده بگیرید.

 

سالاد ماکارونی

 

طرز تهیه سالاد ماکارونی اینجا کلیک کنید...

 

15- سالاد لوبیا سفید، غذای دانشجویی جدید!

اگر به دنبال غذای دانشجویی سبک برای شام هستید، سالاد لوبیا سفید بهترین گزینه برای شما است. جالب است بدانید این غذا متعلق به کشور ترکیه است و در آن جا به نام پیاز شناخته می شود. از آن جا که لوبیا سفید معمولا نسبت به حبوبات دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد خوب است که با درست کردن سالاد لوبیا سفید از آن استفاده کرده و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید. ماده ی اولیه و اصلی این سالاد یعنی لوبیا سفید را هم می توانید به صورت کنسروی و آماده تهیه کنید و هم از شب قبل آن را بپزید و آماده کنید. این سالاد به روش های مختلف درست می شود و می توانید طرز تهیه آن را در ایران کوک ببینید.

 

سالاد لوبیا سفید برای غذای دانشجویی

 

طرز تهیه سالاد لوبیا سفید اینجا کلیک کنید...

 

16- لازانیا بدون فر راحت و آسان!

لازانیا یکی از لذیذترین غذاهای دانشجویی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت. با این که همه عاشق لازانیا هستند ولی چون درست کردن آن خیلی زمان می برد، فرصت نمی کنند آن را درست کنند. مهم تر از همه آن که همه ی افراد به ویژه دانشجوها ممکن است به فر دسترسی نداشته باشند در نتیجه نمی توانند این غذای خوشمزه را درست کنند. راه حل این مشکل درست ماست. شما می توانید با یاد گرفتن طرز تهیه لازانیا بدون فر در ایران کوک به راحتی این غذای لذیذ و خوشمزه را درست کنید. خوبی دستور لازانیا بدون فر این است که می توانید آن را هم با گوشت چرخ کرده و هم با مرغ درست کنید. این غذای دانشجویی خوشمزه را از دست ندهید!

 

لازانیا بدون فر برای غذای دانشجویی

 

طرز تهیه لازانیا بدون فر اینجا کلیک کنید...

 

۱۷- سالاد با مرغ یا ساندویچ مرغ

پختن مرغ کار آسانی است و همه می توانند آن را به روش های مختلف طبخ کنند. کافی است چند تکه مرغ به روش دلخواه خود بپزید و طعم دار کنید و بعد با خرد کردن و یا ریش ریش کردن آن انواع سالاد مرغ را درست کنید. این سالاد می تواند سالاد مرغ با کاهو و سس مخصوص و یا به شکل ساندویچ سالاد مرغ باشد. نکته ی مثبت درست کردن سالاد مرغ این است که دست شما برای انتخاب مواد اولیه آن باز است و می توانید آن ها را به دلخواه انتخاب کنید. علاوه بر این می توانید لیست انواع سالاد مرغ با مرغ را در ایران کوک مشاهده کرده و سالاد دلخواهتان را انتخاب کنید.

 

سالاد مرغ

 

طرز تهیه سالاد با مرغ اینجا کلیک کنید...

 

18- سالاد سیب زمینی و شوید سالم و سبک

سالادها از غذاهای ساده و همه پسند هستند که معمولا مواد اولیه ی آن ها در همه ی خانه ها وجود دارد و در نتیجه درست کردن آن ها راحت است. یک نمونه سالاد دیگر که می توان آن را به لیست غذای دانشجویی اضافه کرد، سالاد سیب زمینی و شوید است. از آن جا که در طرز تهیه سالادها محدودیتی وجود ندارد می توانید ادویه، چاشنی و مواد اولیه سالاد سیب زمینی و شوید را هم به دلخواه کم و زیاد کنید. این غذا به عنوان یک غذای سالم هم خوشمزه است و هم درست کردن آن زمان کمی می برد. حتما آن را امتحان کنید.

 

سالاد سیب زمینی غذای دانشجویی

 

طرز تهیه سالاد سیب زمینی و شوید اینجا کلیک کنید...

 

19- کشک بادمجان غذای آسان و خوشمزه

با بادمجان غذاهای متنوع و لذیذی می توان درست کرد. یکی از ساده ترین غذاها، کشک بادمجان است. شما با استفاده از بادمجان سرخ شده و یا حتی کبابی می توانید در عرض چند دقیقه این غذای خوشمزه را درست کنید. در واقع اگرچه معمولا کشک بادمجان معمولا با بادمجان سرخ شده درست می شود اما در دستورهای سنتی آن را با بادمجان کبابی نیز درست می کنند. این غذای ساده و خوشمزه را هم می توانید به لیست غذاهای خود اضافه کنید. 

 

کشک بادمجان غذای دانشجویی

 

طرز تهیه کشک بادمجان اینجا کلیک کنید...

 

20ـ سالاد کلم و مرغ، آسان‌ترین غذای دانشجویی

کلم از جمله سبزیجاتی است که در تمام فصل های سال می توان آن را تهیه کرد. با کلم می توان غذاهای مختلف درست کرد و از انواع ویتامین های موجود در آن مثل ویتامین C بهره مند شد. سالاد کلم و مرغ یکی از غذاهایی است که می تواند یه شام سبک و خوشمزه به عنوان غذای دانشجویی شما باشد. می توانید برای بهتر شدن طعم این سالاد کمی نان کروتان هم روی آن بریزید. این سالاد که پروتئین زیادی داره غذای کاملی است که هم از نظر تغذیه ای و هم از نظرم طعم فوق العاده است.

 

سالاد کلم و مرغ غذای دانشجویی

 

طرز تهیه سالاد کلم و مرغ اینجا کلیک کنید...
 
 
امیدواریم که با لیست ۲۰ غذای دانشجویی ساده توانسته باشیم مشکل همیشگی «غذا چی درست کنم» را برای شما دانشجوها حل کرده باشیم. با این غذاها دیگر بهانه ی فرصت نداشتن برای غذا درست کردن را نخواهید داشت. علاوه بر این درست کردن همه ی این غذاها آن قدر ساده است که آشپزی کردن را برای شما شیرین می کند و حتما از طعم خوشمزه ی آن ها لذت خواهید برد. اگر طرز تهیه بعضی از این غذاها را بلد نیستید می توانید دستور هر یک آن ها را در ایران کوک مشاهده کنید، خیلی سریع دست به کار شوید و هر کدام را می خواهید درست کنید. ما سعی کردیم تمام سلیقه ها و ذائقه ها را در این مطلب در نظر بگیریم. همچنین همان طور که مشاهده کردید چند نمونه غذای سرد، نمونه هایی از غذاهای گرم، چند نمونه غذای برنجی و چند خوراک را به شما معرفی کردیم تا بسته به دلخواه و میلتان هر کدام را که تمایل داشتید انتخاب کنید.