کارهایی هست که به نظر ساده و پیش پا افتاده هستند اما نقش مهمی در بهبود زندگی شما دارند. در ادامه به مهمترین این کارها اشاره میکنیم و توضیح مختصری در مورد آنها میدهیم.

 

طبیعت گردی کنید!

 

 طبیعت گردی

 

تابحال این سوال را از خودتان پرسیده اید که بودن در طبیعت تا چه اندازه برای ما مهم و ضروری است؟ در این زمینه تحقیقات فراوانی انجام شده که نشان دهنده نقش مؤثر طبیعت در سلامتی، شادابی و بهبود زندگی ما است. یکی از مزیت های بودن در طبیعت، کاهش استرس به میزان بالا است. پس هر زمان که مشکلات زندگی به شما استرس وارد کرد یا نتوانستید درست تصمیم بگیرید وقت آن است که به دامان طبیعت پناه ببرید! هر چه طبیعتی که پا به درون آن می گذارید بکرتر و زیباتر باشد، به همان نسبت تأثیر بیشتری بر روی شما گذاشته و به بهبود زندگی و سلامت شما کمک می کند. برای بیشتر لذت بردن از طبیعت با دوستان و خانواده خود به طبیعت گردی بپردازید.

حضور در طبیعت و طبیعت گردی ذهن شما را خلاق تر می کند و به طرز عجیبی به فکر و ذهن شما جهت می دهد؛ حافظه شما را تقویت می کند و کم کم از شما شخصیت جذابی می سازد. در کل طبیعت گردان در میان مردم افرادی بسیار قابل اعتماد و جذاب هستند. طبیعت همانند یک کتاب می تواند دوست خوبی برای شما باشد البته اگر نحوه ارتباط برقرار کردن با آن را بدانید. هر طبیعتی جذابیت مخصوص به خود را دارد و به شیوه خاص خودش در بهبود زندگی شما تأثیر می گذارد؛ همان طور که دیدن منظره جنگل با منظره کویر تجربه و آموزش های متفاوتی را به شما خواهد داد.

 

با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانید!

 

وقت گذراندن با دوستان

 

دانیل گیلبر (Daniel Gilber)، روانشناس دانشگاه هاروارد، معتقد است اوقاتی که با دوستان خود می گذرانیم، یکی از بزرگترین منابع شادی در زندگی ما هستند. روابط دوستانه و خانوادگی ارزش زیادی در زندگی هر فرد دارند. حتی محققان برای اینگونه روابط ارزش مادی و مالی نیز تعیین کرده اند! آن ها برای یک رابطه دوستانه یا خانوادگی ساده حدود 232 دلار ارزش قائل شده اند!

تنهای می تواند مسبب بیماری های بسیاری باشد و حتی منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت شود. افرادی که عموماً عمر طولانی تری دارند، تأکید زیادی بر روابط اجتماعی دارند و همانند دانشمندان بر این عقیده اند که برای بهبود زندگی باید روزانه تمرین کرد. بله، باید تمریناتی را برای بهتر شدن روابط اجتماعی خود روزانه انجام دهید و همواره یادتان باشد که دوستان شما برای بهبود زندگی کلیدی طلایی هستند. به اشتراک گذاشتن اخبار خوب و هیجان انگیز یکی از تمریناتی است که می توانید در این مورد انجام دهید. همچنین می توانید یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان را خوشحال کنید. این کار علاوه بر حس خوبی که به شما می دهد می تواند به بهبود زندگی و روابط اجتماعی شما کمک کند. اگر دنبال راهکارهایی هستید تا روابط اجتماعی خود را بهبود دهید مطلب مربوط به آن را بخوانید.

 

خواب کافی داشته باشید

 

خواب کافی

 

برای اینکه بخوابید باید خسته باشید. در واقع هیچ کدام از ما نمی توانیم به اجبار، خود را بخوابانیم. یکی از نشانه های سلامتی، خستگی است که می تواند باعث خوابیدن به موقع شود. اگر دقت کرده باشید پس از این نوع خواب، حس شادتری دارید. کمبود خواب می تواند نشانه ای از بیماری یا نداشتن زندگی متعادل باشد. «خواب خوب» تصمیم گیری در زندگی را بهبود می بخشد. کم خوابی یا بی خوابی می تواند منجر به رفتارهای غیر عادی در شما شود. حتی خواب های کوتاه مدت هم باعث افزایش هشیاری و عملکرد بهتر در محل کار، افزایش توانایی یادگیری و از بین بردن احساسات منفی می شود. خواب کافی و به موقع عاملی برای بهبود زندگی شماست که حتی بر روی وزن و اندام شما هم تأثیر می گذارد. پس مراقب خواب خود باشید.

 

 چند نکته مهم

  • خنده، خوش بین بودن و انجام ورزش های روزانه هم از دیگر مواردی هستند که به بهبود زندگی شما کمک می کنند.
  • صبح زود یا ساعات پایانی شب، با کامپیوتر، تلفن همراه و لوازم الکترونیکی این چنینی کار نکنید. محققان اعتقاد دارند که اینکار بر روی دیگر کارهای روزمره شما تاثیر منفی می گذارد و در پایان شب باعث بی خوابی می شود.
  • اگر جلسات اداری یا تماس های تلفنی بیش از 30 دقیقه ای در برنامه روزانه خود دارید، حتما برای آنها از قبل، برنامه ریزی کنید و آماده باشید. دستورالعمل ها و فهرستی از موضوعات و سوالات مطرح شده در جلسه خود را تهیه کنید و با این روش در زمان صرفه جویی کنید.
  • ایمیل های خود را همیشه و مدام چک نکنید. در طول روز تنها یک زمان مشخص را به آن اختصاص دهید و به غیر از آن ساعت به سراغ نامه ها و ایمیل خود نروید. همواره به یاد داشته باشید که اینترنت و ایمیل برای بهبود زندگی شما ساخته شده اند نه برای آزار و اذیت شما.
  • حداقل یک روز در هفته، زمانی را به پاک کردن اطلاعات اضافی موبایلتان اختصاص دهید. شماره هایی که دیگر به آنها احتیاجی ندارید را بدون نگرانی پاک کنید. بسیاری از اطلاعات موبایل و لپ تاپ شما دیگر به کارتان نمی آیند و تنها فضایی اضافه اشغال می کنند. بدون هیچ فکر و نگرانی آن ها را از موبایل و لپ تاپ خود پاک کنید. اگر فکر می کنید نمی توانید این کار را انجام دهید، احتمالا از آن نوع از افرادی هستید که بیشترین نیاز را به انجام این کار را دارید! درنتیجه از فرد دیگری بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

 

عوامل بهبود زندگی