متاسفانه امروزه اضافه وزن و چاقی بعنوان یکی از معضلات بهداشتی در سرتاسر دنیا بشمار می‌رود. کاهش وزن برای کسانی که اراده ی زیادی برای رعایت رژیم های کم کالری ندارند بسیار دشوار به نظر میرسد و به همین علت این افراد همواره بدنبال راههای سریع, مطمئن و در عین حال بدون زحمت برای کاهش وزنی هستند که در طول سالیان مدید در پیکر آن‌ها ریشه دوانده است.

 

قهوه سبز

 

چطور با مصرف قهوه سبز لاغر شویم؟

 

شاید شما هم اسم قهوه سبز را این روزها زیاد شنیده باشید، قهوه‌ای که ادعا می‌شود اثرات بی‌نظیری برای کاهش وزن دارد. در حال حاضر راهکارهای مختلف و زیادی برای کنترل وزن بکار گرفته می‌شود ومکمل های بسیار متنوعی برای کاهش وزن تحت عنوان "کمک لاغری" توسط شرکت‌های دارویی به فروش می‌رسند.

 

یکی از این مکمل‌ها که شاید نام آن را زیاد شنیده باشید, عصاره قهوه سبز یا GCE) Green Coffee Extract) می‌باشد. GCE در قهوه سبز یا قهوه خام موجود است. اگرچه در قهوه‌های معمول هم وجود دارد ولی بیشتر عصاره آن طی فرایند برشته کردن از بین می‌رود. در واقع, دانه‌های قهوه بطور طبیعی سبز رنگ هستند اما بطور معمول قبل از بفروش رسیدن برشته می‌شوند وبه رنگ قهوه ای در می‌آیند.

 

جالب است بدانید اثر قهوه سبز و ماده موثر موجود در آن ماده ای به نام کلروژنیک اسید است، که بر اساس مطالعات متعددی که صورت گرفته این ماده به عنوان پیشگیری کننده از ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های کبدی، سنگ کیسه صفرا، سیروز کبدی، سرطان کبد، دیابت، مقاومت به انسولین، فشار خون و یبوست و .... معرفی شده است.

 

قهوه سبز به نسبت قهوه معمولی از کافئین کمتری تشکیل شده است و در حدود 20 درصد قهوه معمولی کافئین دارد؛ درنتیجه بسیاری از عوارض ناشی از کافئین در آن کمتر می‌باشد و در عوض دارای مقادیر فراوانی کلروژنیک اسید می‌باشد.

 

 

آیا قهوه سبز باعث لاغری می شود؟

 

از مدت ها پیش مشخص شده است که مصرف کافئین باعث سوزاندن چربی های ذخیره شده می شود؛ البته به شرطی که کمی بعد از مصرف آن تحرک بدنی مناسب داشته باشید. این ماده همچنین به تحریک جزئی متابولیسم بدن نیز کمک می کند؛ یعنی اینکه به بدن کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزاند البته این میزان چندان بالا نیست. نتایج پژوهش های اخیر نیز نشان می دهد که اسید کلروژنیک تأثیری کمابیش مشابه دارد. امروزه کارخانجات داروسازی اسوتول (نام تجاری اسیدکلروژنیک) را که یک عصاره ی بدون کافئین سبز است در ترکیب مکمل های لاغری گنجانده اند.

 

این نوع قهوه باعث افزایش ضربان قلب می شود و به طور جزئی فشار خون را افزایش می دهد. البته حساسیت افراد در مقابل این ماده متفاوت است و سرعت دفع آن از بدن نیز در افراد مختلف با سرعت متفاوت انجام می شود.

 

 

قهوه سبز1 

 

 

قهوه معمولی لاغر کننده تراز قهوه سبز است!

 

همانطور که ذکر شد علت اصلی اثرات کاهش وزن قهوه معمولی به دلیل محتوای کافئین آن می‌باشد و مطالعات نشان می‌دهند که قهوه‌های بدون کافئین اثری بر تناسب اندام و لاغری ندارند؛ زیرا این کافئین است که مانع از ذخیره چربی‌ها می‌شود، سطح انرژی در دسترس بدن را افزایش می‌دهد و نیز باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز در بدن می‌گردد و تمام این موارد در کنار هم علت اثرات چربی سوزی قهوه معمولی می‌باشد. اما قهوه سبز 20 درصد از کل کافئین موجود در قهوه معمولی را دارا می‌باشد و در نتیجه نمی‌تواند به اندازه قهوه معمولی برای فرآیندهای چربی سوزی موثر باشد.

 

در سال های اخیر بررسی های متعددی در خصوص تأثیر قهوه ی سبز (بدون کافئین یا با کافئین) روی افراد دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط انجام شده است. اینکه می توان این نوع قهوه را معجزه ی لاغری دانست جای کمی تأمل دارد. نتایج یک بررسی اخیر نشان می دهد که قهوه ی سبز روی عده ی اندکی از شرکت کننده ها تأثیر جزئی داشته است.

 

قهوه سبز را چگونه مصرف کنیم؟

 

قهوه سبز به صورت دانه های قهوه معمولی به فروش می رسد که می توانید خریداری کرده و استفاده کنید. به ازای هر فنجان می توانید یک قاشق چای خوری سر پر قهوه سبز را به همراه یک لیوان آب جوش در قهوه جوش ریخته و اجازه دهید که به جوش بیاید و دم بکشد .مدت زمان ۱۵ دقیقه برای تهیه قهوه سبز کافی است .بعد ازآن لازم است که از یک صافی رد کنید تا کاملا رقیق و یکدست شود . باید بدانید که طعم این نوع قهوه هیچ ربطی به طعم قهوه ی معمولی ندارد. میزان مصرف قهوه ی سبز را به روزانه دو فنجان محدود کنید و در کنار آن از دیگری مواد غذایی یا نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده نکنید. انواع مکمل های این قهوه هم به صورت کپسول و قرص حاوی عصاره ی قهوه ی سبز نیز به فروش می رسد. این نوع مکمل ها را با مکمل های لاغری دیگر مصرف نکنید. همچنین به یاد داشته باشید  قبل از شروع مصرف هر نوع مکملی اول نظر یک پزشک متخصص یا مشاور تغذیه  را جویا شوید.

 

در کنار اثرات مفیدی که قهوه سبز دارد، باید به این نکته مهم توجه کنید که در صورت مصرف زیاد قهوه سبز ممکن است دچار عوارض جانبی شوید، که از آن جمله استرس، تپش قلب و مشکلاتی از این دست است. همچنین اگر شما به کافئین حساسیت دارید، در مورد مصرف عصاره قهوه سبز باید احتیاط کنید. کلرژنیک اسید نیز ممکن است اثرات لاگزتیو داشته باشد و سبب اسهال شود.

 

 

کلام آخر اینکه, در عالم واقعیت, هیچ نسخه سحرآمیزی به جز کاهش دریافت کالری و افزایش مصرف آن از طریق افزایش فعالیت و تحرک وجود ندارد. تمام گزینه‌‌های دیگر در کنار این دو عامل اصلی, به عنوان یک تاثیر جانبی و کمکی ایفای نقش می‌کنند که تاثیر واقعی آ‌ن‌ها زمانی آشکار می‌شود که شما اصول کاهش وزن و پیگیری رژیمی را دنبال کرده باشید.