پوست شل یک مشکل شایع پس از کاهش وزن است و بیشتر در رژیم های کم کربوهیدرات، کم پروتئین و رژیم هایی که کاهش وزن سریع را تبلیغ می کنند ایجاد می شود. در اینجا میخواهیم در مورد راه های پیشگیری از شل شدن پوست صحبت کنیم.

وقتی‌که شما وزن از دست می‌دهید، لایه‌های چربی پوست از دست می‌رود، اما چنانچه کاهش وزن سریع اتفاق بیفتد، پوست وقت کافی برای کشش خود جهت انطباق را ندارد و با مشکل شل شدن پوست مواجه می‌شوید. اما نکته مهم دیگر این است که اگر فعالیت ورزشی را در کنار رژیم غذایی به کار نگیرید، بدون شک باز هم  افتادگی پوست شما تشدید می‌شود. اما بهترین راهکارها  برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست به دنبال اجرای یک برنامه رژیم غذایی چیست؟

 

پیشگیری از شل شدن پوست بعد از کاهش وزن

 

پیشگیری از شل شدن پوست بعد از کاهش وزن

 

در طول یک ماه بیش از 4-5 کیلو وزن کم نکنید

تحت هیچ شرایطی نباید در ماه بیشتر از ۴ الی ۵ کیلو وزن کم کنید، حد اعتدال آن ۹۰۰ گرم در هفته است. در چنین شرایطی پوست بدن بهتر می‌تواند خود را با وضعیت جدید وفق دهد و این یعنی اولین گام برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست.

 

در برنامه غذایی روزانه خود از آنتی اکسیدان ها غافل نشوید

در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید تا به بهبود وضعیت پوست کمک کنید. از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان به ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن که در میوه و سبزیجات قرمز و نارنجی‌رنگ وجود دارد، اشاره کرد.

 

حتما در طول دوره رژیم  ورزش های هوازی انجام دهید

با تمرینات هوازی به چربی سوزی کمک می‌کنید و با تمرینات بدنسازی سوخت‌وساز بدنتان را بالا می‌برید، به تناسب‌اندام می‌رسید و مهم‌تر از همه تمرینات بدنسازی اجازه نمی‌دهد پوست بدن شل شود چون ورزش منظم، قابلیت ارتجاعی طبیعی پوست را افزایش خواهد داد.

 

حتما در طول روز به میزان کافی آب بنوشید

آب رسانی منظم به بدن همیشه برای سلامت پوست خوب و مفید است، اما در خصوص شل شدن پوست نیز موثر است. در روند کاهش وزن حتماً به‌طور منظم آب بنوشید، چون وقتی وزن پایین می‌آید، بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید وگرنه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل و آویزان می‌شود. بعد از کاهش وزن نیز حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید.

 

پروتئین ها را فراموش نکنید

کلاژن یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌های بدن است درصورتی‌که پروتئین رژیم غذایی کافی نباشد، کلاژن تخریب شده و پوست شل با چین‌وچروک پیدا خواهید کرد. پس سعی کنید هم در مرحله کاهش وزن و هم بعد از آن حتماً در وعده غذایی روزانه پروتئین مصرف کنید.

 

ویتامین کافی به بدنتان برسانید

اگر در رژیم‌های کاهش وزن ویتامین‌های ضروری که بر پوست اثر دارند، تأمین نشود، دچار مشکل می‌شوید. پس حتماً ویتامین‌های A, C, K, E و ویتامین‌های ب کمپلکس را در رژیم غذایی داشته باشید تا با مصرف آن‌ها از چین‌وچروک و شل شدن پوست جلوگیری کنید، چون به تولید کلاژن در پوست نیز کمک می‌کنند. گاهی اوقات لازم است تحت نظر مشاور تغذیه تان مکمل ویتامین دریافت کنید.