کیک بدون شک یکی از دوست داشتنی ترین بخش های مهمانی ها، عصرانه، صبحانه ها و میان وعده هاست. اما لذت بردن از کیک فقط محدود به لحظه ی سرو یا خوردن اون نیست. شاید هیجان انگیزترین قسمتش وقتیه که خودتون کیک رو توی خونه تهیه می کنین. پختن کیک یکی از بهترین لذت هاست که نمیشه با چیز دیگه ای مقایسه اش کرد. برای همینه که کیک های خونگی اصولا به دو روش تهیه می شن. کیک بدون فر و کیک هایی که با فر قابل تهیه کردن هستن. پس همه میتونن از این دسر فوق العاده بهره مند بشن.

کیک بدون فر خودش به دو روش تهیه میشه. کیک های یخچالی و کیک هایی که روی حرارت اجاق گاز تهیه میشن. این روزها که گازهای رومیزی پر طرفدار تر شدن، یاد گرفتن طرز تهیه کیک بدون فر که روی اجاق گاز آماده میشه، از واجباته. توی این مطلب هم ما قصد داریم خیلی مختصر کیک های بدون فر رو براتون معرفی کنیم و به آموزش اون ها بپردازیم. پس اگه پخت کیک بدون فر یکی از دغدغه های شماست با ما همراه باشین. با این روش ها میتونید هر نوع کیکی رو بدون فر تهیه کنید.

 

کیک بدون فر خوشمزه

 

روش اول: کیک بدون فر یخچالی

 

روش تهیه کیک بدون فر و در یخچال بیشتر برای چیز کیک ها کاربرد دارد. طعم در کیک های یخچالی با کیک های دیگر کاملا متفاوت است و به نوعی یک روش برای تهیه کیک هایی متنوع به حساب می آید. اما برای اوقاتی که دلتان یک کیک بدون فر خوشمزه می خواهد، گزینه ای بی نظیر هستند. چون هم سریع و هم خیلی راحت تهیه می شوند.

در این روش معمولا پایه ی کیک آماده شده و در یخچال قرار می گیرد تا بافت آن محکم و یک دست شود. سپس مواد روی کیک که معمولا مایه چیز کیک است، روی کیک قرار می گیرد.  برای تهیه کیک یخچالی از هیچگونه حرارتی استفاده نمی شود. انواع چیز کیک یخچالی از نمونه های این نوع کیک بدون فر هستند. از  محبوب ترین آنها هم میتوان به چیز کیک ساده یخچالی و چیز کیک قهوه اشاره کرد. اما علاوه بر اینها کیک بیسکویتی هم هست که خیلی ساده از مخلوطی شکلاتی و بیسکویت تهیه میشود.

 

کیک بدون فر یخچالی

 

روش دوم: کیک بدون فر در قابلمه

 

کیک بدون فر قابلمه ای روشی است که میتوان با آن تقریبا همه ی کیک هایی که در فر پخته می شوند را تهیه کرد. عموما طرز تهیه کیک بدون فر روی اجاق گاز چند روش مشخص دارد که برای تمام کیک ها قابل استفاده است. یکی از این روش ها استفاده از کیک پز است. اما در صورتی که به کیک پز دسترسی نداشه باشید، میتوانید از روش های بخار پز، ساندویچ ساز و یا سنگ نمک و... استفاده کنید. در ادامه همه روش های تهیه کیک بدون فر را با جزئیات بیشتری شرح میدهیم.

 

کیک بدون فر در طبیعت

 

تهیه کیک با کیک پز

کیک پز دستگاهی برقی است که در ظاهر شبیه به یک قابلمه یا تابه عمیق معمولی است. این قابلمه دارای المنتی هست که با اتصال به برق شروع به گرم شدن میکند و گرمای مورد نیاز پخت کیک را تأمین میکند. به این ترتیب کیک را به صورت یکنواخت میپزد. کیک پز هم مثل قالب فر باید از قبل چرب شود. اما چون نقش خود فر را هم دارد باید بگذارید از قبل داغ شود و وقتی به حرارت لازم رسید مایه کیک را در آن بریزید. معمولا کیک پز ها دارای کاسه فلزی کوچکی هستند که به صورت برعکس وسط محفظه قرار میگیرد. این باعث بهتر پخته شدن مغز کیک میشود. البته به این ترتیب کیک شما به صورت حلقه ای (bundt cake) در می آید.

یکی از نکاتی که باید در استفاده از کیک پز به آن توجه کنید این است که مراقب باشید سیم در مجاورت قابلمه داغ قرار نگیرد. این اتفاق به ویژه موقع خارج کردن کیک از محفظه زیاد می افتد. چون معمولا در این لحظه حواس شما به کیک است و در نتیجه به سیم دقتی نمیکنید. بعد هم ممکن است متوجه نشوید قسمتی از روکش سیم در اثر حرارت ذوب شده. این مسئله میتواند بسیار خطرآفرین باشد. پس موقع استفاده از کیک پز برقی به شدت مراقب باشید. و نکات نوشته شده در راهنمای آن  را هم حتما مطالعه کنید.

 

کیک پز برقی

 

تهیه کیک در پلوپز

کیک بدون فر تهیه شده در پلو پز معمولا از کیک های دیگر کمی نرم تر و مرطوب تر است. ولی چیزی از طعم کم ندارد. کیک های ساده ای از قبیل کیک چهار تخم مرغی و کیک وانیلی ساده را میتوانید در پلو پز تهیه کنید. فقط ضمن تهیه مایه کیک بگذراید پلوپز گرم شود. اگر پلوپز گزینه کیک ندارد از گزینه crust  یا ته دیگ استفاده کنید. قابلمه را چرب کنید و کف آن کاغذ روغنی بکشید. مایه کیک را داخل آن بریزید. سپس آن را داخل پلوپز گرم شده قرار دهید. بعد از حدود یک ساعت کیک پلوپزی شما آماده میشود. البته این زمان میتواند بسته به نوع کیک و پلوپز متفاوت باشد. پس قبل از خارج کردن آن را با یک خلال دندان چک کنید و از پخته بودن کیک اطمینان حاصل کنید. در ضمن، برای تهیه چیز کیک ساده ژاپنی هم میتوانید از پلوپز استفاده کنید.

 

کیک در پلوپز

 

کیک بدون فر فوری در اسنک پز

- کیک ساندویچ ساز هم روش دیگری است که برای تهیه کیک های فوری استفاده میشود. در این روش به دستگاه ساندویچ ساز نیاز دارید. مایه کیک در عرض 3 دقیقه در ساندویچ ساز پخته میشود. البته نتیجه تا حد زیادی شبیه به پنکیک است. اما به هر حال این کیک های کوچک و فوری میتوانند برای وقت هایی که زمان زیادی ندارید ایده آل باشند.

 

 کیک ساندویچ ساز بدون فر

 

کیک بخار پز

 یکی از روش های قدیمی که ژاپنی ها از آن برای تهیه نان و کیک استفاده میکردند بخارپز کردن است. با استفاده از بخارپز میتوانید چندین مدل کیک بدون فر خوشمزه درست کنید. البته این روش برای کسانی مناسب است که کیک های نرم و خیس را دوست دارند. چون کیک تهیه شده در بخارپز کمی خیس تر از معمول است. بنابراین میتوانید برای تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر از بخار پز استفاده کنید.

 

کیک در بخارپز

 

تهیه کیک در فر دست ساز

یکی از روش هایی که در چند سال اخیر برای تهیه کیک بدون فر متداول شده، استفاده از فر دست ساز است. این روش خیلی خیلی ساده هست. و اگر به هیچ یک از وسایلی که در روش های قبلی گفته شد دسترسی ندارید بهترین راه حل شماست. برای ساخت فر دست ساز به یک قابلمه بزرگ نیاز دارید که قالب کیک مورد نظر شما در آن جا شود. همچنین به یک رینگ، سه پایه یا الک فلزی نیاز دارید. پایه باید کوتاه باشد. به طوری که وقتی قالب را روی آن قرار میدهید در قابلمه بسته شود. در ضمن اگر در قابلمه به خوبی بسته نمیشود بهتر است از دم کنی استفاده کنید تا فضایی مانند فر در داخل قابلمه ایجاد شود.

 

فر دست ساز

 

وقتی همه وسایل کار آماده شدند، پایه را وسط قابلمه قرار دهید. قابلمه را روی شعله متوسط بگذارید و در آن را ببندید. حدود 10 دقیقه صبر کنید تا فضای داخل قابلمه کاملا داغ شود. سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید. قالب را روی پایه قرار دهید و مجددا درب قابلمه را ببندید. شعله را تا جای ممکن کم کنید تا کیک در حرارت ملایم پخته شود. زمان پخت کیک در فر دست ساز از فر معمولی بیشتر است. برای قالب متوسط حدود 1 ساعت طول میکشد ولی بسته به جنس قالب، نوع کیک و ضخامت آن ممکن است بیشتر از این هم طول بکشد. پس حتما باید خودتان آزمایش کنید. فقط زمانی که حدس میزنید کیک پخته شده آن را با خلال دندان تست کنید.

 

کیک در فر دست ساز

 

استفاده از سنگ نمک در پخت کیک بدون فر هم به همین شیوه است. فقط باید به جای پایه مقداری سنگ نمک در قابلمه یا زودپز ریخته شود و قالب کیک به همراه ورقه آلومینیومی روی آن قرار بگیرد. در واقع همان روشی که در دستور تهیه کیک اسفنجی بدون فر از آن استفاده کرده ایم. البته استفاده از آلومینیوم روی قالب همیشه لازم نیست و بسته به نوع کیک باید در دستور تهیه ذکر شده باشد.

 

کیک بدون فر روی سنگ نمک

 

قدیمی ترین روش تهیه کیک بدون فر

در نهایت میتوانید مثل روش های قدیمی، مایه کیک را در قابلمه ریخته و به همراه دم کنی 30 دقیقه روی حرارت زیاد بگذارید. در این مدت نباید درب قابلمه را باز کنید. سپس نیم ساعت دیگر، روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا بپزد.

 

کیک در مایکروفر

یکی دیگر از روش های تهیه کیک بدون فر استفاده از مایکروفر است. معمولا در دفترچه راهنمای مایکروفر میتوانید درستور کیک مخصوص مایکروفر را هم پیدا کنید. اما با خودتان صادق باشید و انتظار نداشته باشید کیک تهیه شده در مایکروفر کیفیت کیک های دیگر را داشته باشد. مگر این که مایکروفر دارای المنت باشد و از حالت فر برقی آن استفاده کنید. و یا این که به درست کردن کاپ کیک های کوچک بسنده کنید. یکی از خوشمزه ترین کیک های مایکروفری که تا به حال امتحان کردم کیک آتشفشانی 5 دقیقه ای است که توصیه میکنم حتما امتحانش کنید.

 

کیک بدون فر ساده

 

با تمام این روش ها میتوانید هر کیکی که بخواهید، حتی کیک تولد بدون فر تهیه کرده و از بافت ترد و خوشمزه ی آن ها لذت ببرید. اگر روشی هست که در اینجا به آن اشاره نشده میتوانید با ثبت دیدگاه آن را با ما به اشتراک بگذارید.