به دنیا آمدن یک کودک، می‌تواند باعث شادی خانواده شود اما مسئولیت بسیار زیادی را نیز به همراه خود دارد. بچه‌ها موجودات ضعیفی هستند که نمی‌توانند از خودشان مراقبت کنند. بنابراین وظیفه‌ی والدین توجه به این انسان‌های کوچک و راهنمایی و حفاظت از مسیر رشد کودک است. اما نکته‌هایی که والدین باید به آن‌ها توجه داشته باشند خیلی زیاد است و ممکن است بسیاری از عوامل خطر یا نشانه‌های رشد نابهنجار کودک توسط خود والدین تشخیص داده نشود. بنابراین بهتر است والدین به شکل دوره‌ای با متخصص اطفال درباره کودکشان مشورت کنند. بسیاری از سایت های معتبر مانند Kidsworldfun و یا سامانه مشاور پزشکی اینترنتی دکتر ساینا، امکان مشاوره با پزشک به صورت آنلاین و تلفنی را برای کاربران فراهم کرده است. ارتباط با متخصص کودکان دکتر ساینا همین حالا وارد سایت دکتر ساینا شوید. در این نوشته قصد داریم نکاتی کلیدی در ارتباط با رشد کودک را با شما در میان بگذاریم:

رشد کودک به چه صورت است؟

با دانستن مدل طبیعی رشد کودک، می‌توانید کودکتان را به شکل بهتری در تمام مراحل رشد همراهی کنید. همراه با رشد کودک شما تغییراتی در این زمینه‌ها مشاهده خواهید کرد:
  • اندازه و شکل بدن
  • توانایی
  • مدل فکری، حرف زدن و فهمیدن
  • کنترل هیجان
  • مدل ارتباطی با دیگران
تمام این عوامل باید در کنار یکدیگر تغییر کنند تا رشد کودک به مرور زمان مرحله‌های مختلف را پشت سر بگذارد. توجه داشته باشید با وجود اینکه مرحله‌های رشد برای کودکان تقریباً یکسان است، هر کودک به شکل منحصربه‌فرد و با سرعت خاصی مراحل را طی می‌کند. اما لازم است نشانه‌های مختلفی را در نظر داشته باشید و درباره‌ی آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

نشانه‌های خطر در رشد کودک را بشناسیم

کودکان معمولاً خودشان نمی‌توانند به ما بگویند که چه مشکل جسمانی دارند. کودکان کوچک‌تر هنوز صحبت کردن را نمی‌دانند و حتی در سن دبستان، نمی‌توانند نشانه‌های بیماری را در بدن خود را به درستی تشخیص دهند. بنابراین به عنوان والد، این وظیفه‌ی ما است که سلامت و رشد کودک را تحت نظر داشته باشیم. نشانه‌های خطر ایجاد شدن مشکل در بدن کودکان شامل این موارد است:
  • کودک اشتهای خود را از دست داده است و وزن بدنش کاهش یافته است.
  • افزایش قابل‌توجهی در وزن بدن کودک ایجاد شده است.
  • کودک بدون دلیل قابل‌تشخیصی گریه می‌کند و بهانه‌گیر شده است.
  • به نظر می‌رسد کودک نسبت به همسالانش رشد کمتری دارد و رفتارهای مختص به سن خود را نشان نمی‌دهد.
  • کودک دوست ندارد لمس شود.
  • چرخه‌ی خواب کودک دچار تغییر شده است.
  • کودک دائماً خسته است و به هیچ کاری علاقه ندارد.
  • دمای بدن کودک از حالت طبیعی بالاتر است.
این نشانه‌ها، تنها چند مورد از علائمی هستند که والدین باید در نظر داشته باشند. مهم است که بدانیم کودکمان به شکل طبیعی چگونه است تا بتوانیم هر گونه تفاوتی در روند طبیعی رشد کودک را مشخص کنیم.

عادت‌های سالم برای بچه‌ها

عادت‌های سالم می‌توانند به رشد کودک کمک کنند و سلامت روانی و جسمانی او را تضمین نمایند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که والدین برای پرورش عادت‌های بهداشتی سالم در فرزندانشان تلاش کنند. می‌توانید با استفاده از این راهکارها، کودک را تشویق کنید سبک زندگی سالم‌تری را انتخاب کند:

الگوی خوبی باشید

در مسیر رشد کودک، والدین اولین الگوها برای او هستند. بنابراین آن‌ها باید بر رفتارهای خودشان نظارت داشته باشند و توجه کنند که همیشه زیر نظر نگاه کودکانشان هستند. بنابراین اگر می‌خواهید کودکتان به انجام فعالیت بدنی و ورزش علاقه‌مند شود، بهتر است ورزش کردن را در برنامه‌ی زندگی خودتان بگنجانید. سعی کنید به جای اینکه جلوی تلویزیون بنشینید، برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری زمان بگذارید. با این راهکار کودک به تجربه به فعالیت‌های فیزیکی علاقه‌مند می‌شود و حتی می‌توانید ورزش را با یکدیگر انجام دهید.

اطلاعات صحیح را در اختیار کودک بگذارید

درست است که در مسیر رشد کودک والدین مسئولان اصلی مراقبت‌کننده از کودک هستند. اما نباید نقش خود کودک در مراقبت از بدن و سلامت جسمانی‌اش را نادیده بگیریم. بنابراین درباره راهکارهای سالم زندگی و روش‌های حفظ سلامتی با کودکتان صحبت کنید. درباره فواید و ضررهای خوراکی‌هایی که در منزل مصرف می‌شود یا عادت‌های مختلف می‌توان اطلاعات مفیدی در اختیار کودکان قرار داد تا آن‌ها ساده‌تر بتوانند از قوانین مرتبط با سلامتی پیروی کنند.

نسبت به ساعت خواب کودک حساس باشید

در این روزها، زندگی شبانه در بین مردم طرفداران بسیاری پیدا کرده است و بسیاری از افراد دیرتر از ساعت مناسب خوابیدن به رختخواب می‌روند. این عادت می‌تواند بر رشد کودک تاثیر منفی زیادی داشته باشد. بنابراین قوانین مناسبی برای ساعت‌های خوابیدن و بیدار شدن وضع کنید و آن‌ها را در منزل اجرا کنید تا کودکان خواب کافی داشته باشند. به طور کلی، رشد کودک باید به شکل طبیعی سپری شود تا کودک به بزرگ‌سالی سالم تبدیل شود و والدین باید در این سال‌های سرنوشت‌ساز رشدی، به دقت فرزندانشان را تحت‌نظر داشته باشند. فراموش نکنید که مشورت دوره‌ای با متخصص کودکان می‌تواند به شما کمک کند از سلامت کودک اطمینان حاصل کنید. سامانه اینترنتی دکتر ساینا، امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی با مجموعه‌ای از بهترین پزشکان را در اختیار افراد قرار داده است. مشاوره آنلاین با متخصص کودکان راهکار مکمل مناسبی برای مراجعه حضوری به پزشک است. متخصص به شکل آنلاین علائم و وضعیت کودکتان را بررسی می‌کند و در صورت نیاز شما را برای ویزیت حضوری ارجاع می‌دهد.