فیبرهای غذایی

 

لاغری و تناسب اندام پایدار با مصرف انواع فیبرهای غذایی

 

وقتی تصمیم می‌گیریم وزنمان را کم کنیم بیشترین توصیه‌ای که از سوی اطرافیان به ما می‌شود این است که موادغذایی پر فیبر استفاده کنیم. شاید از خودتان بپرسید که مگر فیبرها کالری بسیار کمی‌ دارند که این همه خوردنشان تاکید می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که فیبرها اصلا کالری ندارند!

 

فیبرها ترکیباتی در برخی مواد غذایی مثل میوه ها و سبزیجات هستند که در دستگاه گوارش هضم نمی‌شوند و بدون جذب از این مسیر عبور می‌کنند پس انرژی ای را به بدن نمی‌رسانند و فقط پرکننده معده هستند. به همین دلیل کسانی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند و می‌خواهند وزنشان را با کمترین احساس گرسنگی پایین بیاورند، فیبرها بهترین گزینه هستند. فیبرها نه تنها شما را لاغر می‌کنند بلکه باعث می‌شوند که شما لاغر باقی بمانید.

 

 

فیبرها با چه مکانیسمی باعث لاغری میشوند؟

 

فیبرها به جویدن بیشتری نیاز دارند و برای همین باعث می‌شوند که ما آرام‌تر غذا بخوریم و بنابراین کم‌تر می‌خوریم.

فیبرهای موجود در مواد غذایی سرعت خالی شدن معده را هم به تأخیر می‌اندازند. برای همین معده مدت زمان بیشتری بعد از صرف غذا پر می‌ماند و همین عامل باعث می‌شود که دیرتر احساس گرسنگی بکنیم. به خاطر همین دلایلی که ذکر شد فیبرها جلوی اشتها و پرخوری شما را می‌گیرند.

برای این که تأثیر لاغری فیبرها بیشتر شود بهتر است که در هر وعده‌ی غذایی فیبر لازم را مصرف کنید.

 

 

منابع غذایی فیبرها را بشناسید

 

* حبوبات شامل : عدس، نخود و لوبیا

* تمام دانه ها شامل: جو، برنج، گندم سبوس دار، برنج قهوه ای و غذاهایی که از این دانه ها تهیه شده باشند (مانند ماکارونی، نان جو ، نان سبوس دار و غلات صبحانه)

* سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و هویج.

* تمام میوه های تازه و خشک و منجمد و یا کنسرو شده در آب

* تمام سبزیجات تازه و منجمد و کنسرو شده در آب یا آب نمک

* برخی مغزهای خام (مانند مغز بادام، گردو، پسته و …) نیز، منابع خوبی از فیبر هستند، ولی به جهت میزان چربی شان، غذاهای غنی تری به شمار می آیند و باید به کالری آنها در رژیم های لاغری توجه کرد.

 

 

آیا خوردن قرص های سبوس هم به لاغری کمک میکند؟

 

در مورد قرص‌های سبوس (سبوس برنج، سبوس گندم) باید بگوییم که تأثیر اصلی آن‌ها در راحت کردن دفع است و یبوست را از بین می‌برند. در واقع تأثیر لاغری آن‌ها قابل مقایسه با فیبرهای طبیعی نیست.