لاغری

 

لاغرها بخوانند : چطور چاق شوم؟

 

به همان اندازه که افزايش وزن بيش از حد، مي تواند مشکلاتي را برای سلامتی به وجود آورد. اگر کاهش وزن شما بيش از حد باشد ، در معرض کمبود انواع مواد مغذي مي باشيد و اين خود دليلي است براي ابتلا به کم خوني ، پوکي استخوان ، بيماري هاي پوستي، ضعف عضلاني، پريشاني، اضطراب، تنبلي و بالاخره خستگي بيش از حد .

 

ابتدا مطمئن شوید که لاغر هستید!

برای این کار ابتدا BMI تان را حساب کنید . وزنتان را بر حسب کیلوگرم و قدتان را برحسب متر اندازه گیری کنید . حال وزن خود را تقسیم بر قدتان بر حسب متر به توان 2 کنید .حاصل کسر را که به دست آوردید اگر 18 یا کمتر از آن بود به این مفهوم است که شما لاغر هستید پس این مطلب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

اما اگر حوصله حساب و کتاب ‌های پیچیده را ندارید، راهی برای محاسبه سرانگشتی این که لاغر یا چاق هستید هم وجود دارد. اگر مرد هستید قدتان را به سانتی‌ متراندازه گرفته  و از 100 کم کنید حاصل این تفریق وزن تقریبی ایده ‌آل شما را نشان می‌ دهد، اما اگر زن هستید باید قدتان را به سانتی‌ متر اندازه گرفته و به جای 100 از 105 کم کنید البته این که جثه و سن شما چقدر باشد هم در وزن ایده ‌آل‌ تان دخیل است، اما به هر حال این محاسبه، رقمی تقریبی از وزنی که باید داشته باشید را به شما ارائه می‌ دهد.

 

مهمترین گام برای درمان لاغری یافتن علت آن است.

در اولین گام باید علت لاغری شما مشخص شود زیرا بسته به نوع لاغری راه درمان آن هم متفاوت خواهد بود.

مثلا یکی از دلایل لاغری، بیماری بی ‌اشتهایی عصبی است و بیمارانی که بی ‌اشتهایی عصبی دارند برای چاق شدن باید ابتدا، عوامل استرس ‌زا را در ‌اطراف خود کاهش دهند.

 از دلایل دیگر لاغری بیماری پُرکاری غده ی تیروئید است که باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می ‌شود. در این صورت هر چقدر هم غذا بخورید به دلیل سوخت و ساز بالای بدن، لاغر می ‌مانید.

یکی دیگر از عوامل لاغری مسئله ارث است . برخی افراد، لاغری را از خانواده ‌های‌ شان به ارث می ‌برند.

 

لاغرها به 2 گروه تقسیم میشوند.

لاغر‌ها به 2 گروه سالم و بیمار تقسیم می ‌شوند. لاغرهای سالم، معمولا در طول زمان اضافه وزن پیدا می‌ کنند، اما لاغر‌های بیمار، کم غذا هستند و مواد مغذی لازم به آن ها نمی‌ رسد و به همین دلیل باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

اگر شما از آن دست لاغر‌های رنجورهستید  که دلیل اصلی لاغری تان فقط رژیم بد غذایی است خیلی آسان می ‌توانید با تغییر این رژیم، به مرور زمان وزن تان را به حد مطلوب برسانید.

 

 از غذاهای کم حجم و پر کالری استفاده کنید.

در رژیم غذایی برای چاق شدن‌ از غذاهای کم‌ حجم و پُرکالری مانند کره، عسل، خرما و مغز دانه‌ ها استفاده کنید.

برخی لاغر‌ها برای چاق شدن سراغ مواد غذایی پُرخطر می‌ روند مثلا میزان روغن غذای شان را زیاد می‌ کنند یا شکر و شیرینی را در رژیم غذایی‌ شان افزایش می‌ دهند؛ در حالی که این نوع روش‌ ها به سلامت آنها آسیب می‌ رساند و حتی احتمال دارد باعث بیماری‌ های قلبی و عروقی شود!

 

محیطی را برای غذا خوردن انتخاب کنید که دلچسب و مطلوب باشد.

فرد لاغری که می ‌خواهد با غذا‌خوردن چاق شود، باید غذایش را در محیطی به دور از استرس بخورد. اگر لاغر هستید سفره ‌تان را رنگین کنید .غذای تان باید خوش طعم و خوشبو باشد و به هیچ وجه با اصرار دیگران، زیادتر از حد توان‌ تان غذا نخورید چون در این صورت از غذا دلزده می ‌شوید و در دفعات بعدی حوصله خوردن نخواهید داشت.

 

تعداد وعده های غذایی تان را زیاد کنید!

زیاد کردن وعده‌ های غذایی یکی از راه‌ های چاق شدن است، حتی اگر در هر وعده میزان غذای مصرفی ‌تان کم باشد.

 

به زمان آب خوردنتان توجه کنید!

خوردن آب با فاصله کمی از آغاز یا پایان وعده ‌های غذایی، برای لاغر‌ها ضرر دارد، چون شیره‌ های گوارشی را رقیق می ‌کند و غذا به درستی هضم نمی ‌شود.

 

ورزش کردن را فراموش نکنید!

شما هم شنیده اید برخی لاغر‌ها می ‌گویند اگر ورزش کنند لاغرترمی ‌شوند و به همین دلیل در طول رژیم غذایی‌ شان برای چاق شدن، از جای شان تکان نمی‌ خورند، می ‌دانید نتیجه‌ اش چه می ‌شود؟ یک لاغر شکم قلنبه!

ورزش نکردن در لاغر‌ها باعث چاقی موضعی می ‌شود و برای جلوگیری از چنین اتفاقی، باید ورزش و پیاده‌ روی را در برنامه‌ های روزانه خود بگنجانید.

بی‌ تحرکی، عضلات لاغر‌ها را ضعیف می ‌کند در حالی که ورزش، عضلات آن ها را قوی و بزرگ می‌ کند و حتی بر اشتهای ‌شان اثر می ‌گذارد. البته پیاده‌ روی نباید با فاصله‌ ای نزدیک به زمان آغازغذا خوردن انجام شود چون احتمال دارد، اشتها را کور کند و به همین دلیل باید میان ورزش و غذا خوردن فاصله بیندازید.