قهوه یکی از پر طرفدار ترین نوشیدنی ها درجهان و در میان اقشار مختلف آدم هاست. این نوشیدنی خوش عطر و خوش طعم از دانه های بو داده و آسیاب شده گیاه قهوه به دست می آید. قهوه کمی اسیدی است و به علت داشتن کافئین بالا می تواند موجب تحریک انسان گردد. مرغوب ترین و قدیمی ترین نوع قهوه که طعم و بویی منحصر به فرد دارد از بوته ای به نام عربیکا به دست می آید. برای آشنایی با انواع قهوه و روش های دم کردن قهوه می توانید این مطالب را در ایران کوک مطالعه کنید. اما در این مطلب می خواهیم طرز کار فرنچ پرس را بررسی کنیم. فرنچ پرس در واقع کلاسیک ترین و کم هزینه ترین ابزار برای دم کردن قهوه فرانسه است. علاوه بر قهوه فرانسوی، امکان دم کردن چای و دمنوش و درست کردن فوم شیر نیز با فرنچ پرس وجود دارد که در این مطلب به بررسی آن ها نیز خواهیم پرداخت.

این قهوه ساز دارای دو بخش اصلی است، به نام مخزن و اهرم فیلتر که در جنس ها و گنجایش های مختلف در بازار موجود هستند.

در هنگام دم کردن قهوه یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های عصاره گیری قهوه آسیاب کردن است. هر چقدر درجه آسیاب کردن قهوه بزرگتر یا به اصطلاح Coarse تر باشد جریان آب راحت تر از میان دانه های قهوه عبور می کند و در نتیجه میزان عصاره گیری از قهوه کم تر خواهد شد.

 

طرز کار فرنچ پرس

 

طرز دم کردن قهوه با فرنچ پرس

برای دم کردن یک قهوه عالی که می تواند انرژی لازم برای شروع یک روز خوب را به شما بدهد، اولین مرحله آسیاب کردن درست قهوه است. همان طور که اشاره شد، برای دم کردن قهوه با فرنچ پرس باید دانه های قهوه را با درجه Coarse یا درشت آسیاب کنید.

در مرحله بعد مقداری آب را به جوش آورید. سپس آب را در مخزن فرنچ پرس بریزید و اهرم فیلتر آن را چند بار فشار دهید تا از این طریق مخزن فرنچ پرس گرم شود. بعد از گرم شدن مخزن، آب را از داخل مخزن خارج کنید.

 

فرنچ پرس مرحله اول

 

حالا پودر قهوه فرانسه را که با درجه درشت آسیاب کردید، داخل مخزن فرنچ پرس بریزید و به میزان لازم آب داغ، با دمای بین 93 الی 95 درجه سانتی گراد، روی پودر قهوه بریزید. (بله، هرچند طرز کار فرنچ پرس خیلی ساده است، برای داشتن یک فنجان قهوه عالی، آسیاب قهوه و دمای آب هم اهمیت دارد.)

 

فرنچ پرس مرحله دوم

 

 و به کمک یک قاشق کمی پودر قهوه و آب را با هم مخلوط کنید.

 

فرنچ پرس مرحله سوم

 

 سپس برای حدود 4 دقیقه درب مخزن را بگذارید و اهرم فیلتر را بالا بگذارید.

 

فرنچ پرس مرحله چهارم

 

در گام بعدی پس از گذشت مدت زمان گفته شده، اهرم فیلتر فرنچ پرس را چند بار آرام بالا و پایین کنید تا عمل فیلتر کردن قهوه صورت گیرد. در حین این کار ذرات قهوه ته نشین می شوند و قهوه ای شفاف و زلال حاصل خواهد شد.

نوش جان

 

مرحله نهایی فرنچ پرس

 

طرز تهیه شیر قهوه یا فوم شیر با فرنچ پرس

اگر دوست داشتید قهوه تان را همراه با شیر میل کنید، خبر خوش اینکه می توانید شیر قهوه یا فوم شیر را نیز با فرنچ پرس درست کنید.

ابتدا مقداری شیر را در یک ظرف مناسب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا گرم شود ولی جوش نزند. سپس شیر را داخل مخزن بریزید و بعد چند بار به طور متوالی و سریع اهرم فیلتر فرنچ پرس را فشار دهید تا فوم شیر تشکیل شود.

 

فرنچ پرس برای فوم شیر

 

طرز تهیه چای و دمنوش با فرنچ پرس

برای دم کردن یک چای یا دمنوش دل انگیز، که خستگی یک روز کاری را از آدم دور می کند، فرنچ پرس یه ابزار آسان و در دسترس است.

برای دم کردن چای و دمنوش کافی است، چای یا دمنوش خشک را داخل مخزن فرنچ پرس بریزید. سپس به میزان لازم آب داغ نیز داخل مخزن بریزید. سپس درب مخزن را بگذارید و اهرم فیلتر فرنچ پرس را کاملاً پایین نگذارید و 4 دقیقه صبر کنید. سپس اهرم فیلتر را پایین بیاورید تا عمل فلترینگ را انجام دهد و تفاله ها ته نشین شوند. اکنون چای یا دمنوش تان آماده سرو کردن است.

نوش جان

 

فرنچ پرس برای چای و دمنوش

 

حال که با طرز کار فرنچ پرس آشنا شدید، علاوه بر قهوه فرانسه، فوم شیر، چای و دمنوش برای درست کردن کلدبرو، انواع موکتل و هات چاکلت نیز می توانید از فرنچ پرس استفاده کنید.