رابطه والدین با فرزندان

 

مؤسسه ای تحقیقاتی در آمریکا اخیراً در پاسخ به این پرسش که «چه مهارت هایی برای پیشرفت بچه ها در دنیای امروز مهمتر هستند؟» لیستی از 10 مهارت را منتشر کرده است. جالب است بدانید که «مهارت برقراری ارتباط» در صدر این لیست قرار داشت و مهارت هایی مانند خواندن، نوشتن، همکاری و منطق همه بعد از آن قرار گرفته بودند.

البته این مسئله در دنیای ارتباطات 24-ساعته امروز جای تعجبی ندارد. با این حال، پدر و مادرها اغلب توجه ندارند که چقدر نقش آنها در شکل دادن و پرورش این مهارت مهم است. در واقع، مکالمه مؤثر –یعنی چیزی که گفته میشود، چگونگی و زمان گفته شدن آن- یکی از تنها ابزارهایی است که در رابطه والدین با فرزندان برای برقراری ارتباطی معنادار و همیشگی مؤثر است.

والدین باید همواره به آنچه میگویند و چگونگی گفتن آن توجه داشته باشند. نظرات منفی اغلب مکالمات را به شکلی در می آورند که ما متوجه آن نیستیم و البته مهم است که نسبت به این مسئله آگاهی پیدا کنیم. کلمات و جملات شما، واقعیت، آینده و روابط شما را تشکیل میدهند. آنچه میگویید یا نمیگویید روابط شما را تعریف میکند. مکالماتی که شما به طور مستقیم با فرزندانتان دارید یا مکالماتی که در حضور آنها با دیگران دارید بخش اعظم مکالماتی را تشکیل میدهند که فرزندان شما با آنها مواجه میشوند و آنها مکالماتی هستند که شما توانایی تغییر دادنشان را دارید.

 

رابطه والدین با فرزندان

 

به طور مختصر،  مکالمات اثرگذار رابطه ای معنادار میان والدین و فرزندان ایجاد میکنند و در ضمن باعث حفظ و بقای این رابطه میشوند. این 10 جمله اثرگذار میتوانند رابطه والدین با فرزندان را به مقدار قابل توجهی بهبود دهند:

 

1- دوستت دارم.

البته شکی نیست که همه پدرها و مادرها فرزندانشان را دوست دارند. اما منظور از این جمله در اینجا این است که «من تو را به عنوان یک فرد دوست دارم». با به کار بردن این جملات محبت را به فرزندانتان می آموزید و در ضمن به آنها یادآور میشوید که دوست داشتنی هستند.

 

2- تو باهوش هستی و سریع یاد میگیری.

یادگیری امری طبیعی است و بچه های کوچک در آن مهارتی فوق العاده دارند. یادگیری برای آنها نوعی بازی است. آنچه به آنها در سنین پایین گفته میشود در ارتباط آنها با یادگیری در سنین بالاتر اثر میگذارد؛ زمانی که یادگیری میتواند دشوارتر باشد و زحمت بیشتری داشته باشد.

 

رابطه والدین با فرزندان

 

3- متشکرم.

تشکری ساده نشانه احترام است. مهارت های اجتماعی در زندگی حیاتی هستند و بهترین روش آموزش ادب و احترام شروع در سنین پایین است.

 

4- بیا با هم توافق کنیم...

با این جمله میتوانید قوانین ساده ای را مطرح کنید که نحوه همکاری در خانواده را تعیین میکنند. داشتن قراردادهای این چنینی از بسیاری از مشکلات رایج جلوگیری میکند و در ضمن در صورت بروز مشکل چارچوبی برای حل آن ارائه میدهد.

 

5- بیشتر برایم بگو.

گفتن این جمله باعث میشود فرزندانتان افکار، احساسات و ایده هایشان را با شما مطرح کنند. در ضمن به آنها یاد میدهد شنونده های خوبی باشند. شنونده بودن مانند هدیه ای است که نشان میدهد شما به طرف مقابل اهمیت میدهید.

 

6- بیا کتاب بخوانیم.

کتاب خواندن برای فرزندان فایده های بسیاری دارد و به آنها کمک میکند مهارت هایی را که برای موفقیت در زندگی به آنها نیاز دارند کسب کنند. با کتاب خواندن هم رابطه شما با فرزندتان بهتر میشود و هم عشق به کتابخوانی و یادگیری در فرزند شما نهادینه میشود. فراموش نکنید کتاب دریچه ای به سوی دنیا –مردم، مکان ها و ایده ها- است.

 

رابطه والدین با فرزندان

 

7- همه ما اشتباه میکنیم.

این جمله تأثیر بسیاری در رابطه والدین با فرزندان دارد. مشکلات پیش می آیند. هیچ کس بی نقص نیست. سر و کله زدن با مشکلات و یاد گرفتن از اشتباهات از مهارت های حیاتی زندگی هستند.  در زندگی زمان هایی پیش می آید که به اندازه کافی به اصول خود پایبند نیستیم و خطاهایی از ما سر میزند. در چنین مواقعی میتوانیم از فرصت استفاده کنیم و به فرزندانمان بیاموزیم مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرند و بعد از آن بگذرند و به راه خود ادامه دهند. فرزندان ممکن است فشار زیادی را به خاطر بی نقص نبودن و عدم توانایی ارضای توقعات شما تحمل کنند. بنابراین دادن کمی فضا در این زمینه میتواند به دو طرف کمک کند.

 

8- معذرت میخواهم.

این یکی از جملاتی است که میتوان یاد گرفت. از آن مهمتر، از این جمله فرزند شما یاد میگیرد جلوی خودش را بگیرد و کارهایی را انجام ندهد که ناچار شود آن را بگوید.

 

9- نظر تو چیست؟

ایجاد امکان نظر دادن و شرکت در بحث های خانوادگی این فرصت را به فرزند شما می دهد تا مهارت تصمیم گیری اش را تقویت کند و شروع کند به قبول کردن مسئولیت انتخابهایش. بیان آنچه فکر میکنید و آنچه میخواهید مهارت هایی هستند که در طول زندگی به فرزند شما کمک خواهند کرد.

 

رابطه والدین با فرزندان

 

10- بله

گرچه در مواقعی «نه» گفتن هم لازم است، بعضی از والدین فقط منتظر فرصتی هستند تا «نه» بگویند. اما اگر الگوی «بله» گفتن را در خانواده جا بیاندازید متوجه خواهید شد که آن قدر ها هم نیاز به «نه» گفتن نیست.