نوشیدن آب برای حفظ سلامتی و شادابی ضرورت دارد و همواره توصیه میشود در طول شبانه روز 8 لیوان آب مصرف شود. اما در این میان لازم است به زمان آب خوردن هم توجه شود. گاهی بهتر است آب ننوشید. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب در موارد زیر میتواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد:

 

آب ننوشید

 

1- وقتی ادرارتان شفاف است

البته این اتفاق بسیار نادر است. اما گاهی آنقدر زیاد آب مینوشیم که مقدار طبیعی نمک بدن به هم میخورد. به این وضعیت هایپوناترمیا میگویند. مثلا در ورزش های استقامتی مثل دو ماراتون ممکن است فرد آنقدر آب بنوشد که دچار ورم سلولی و در نتیجه آن حالت تهوع، استفراغ و تشنج شود. حتی امکان دارد منجر به مرگ شود.

 


2- بعد از مصرف شیر

این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است اما عده زیادی به ویژه کسانی که معده حساسی دارند گزارش کرده اند که با خوردن آب بعد از شیر دچار ناراحتی در این ناحیه شده اند.


3- در زمان افت فشارخون

نوشیدن آب یکی از راه های طبیعی پایین آوردن فشار خون است. پس بهتر است در زمان افت فشار آب ننوشید.


4- بعد از دویدن بسیار شدید

با عرق کردن بدن ما الکترولیت هایی مثل پتاسیم و سدیم را از دست میدهد. اگر مقدار زیادی عرق کرده اید لازم است این مواد در بدن شما جایگزین شوند. آب آشامیدنی برای این هدف کافی نیست. بهتر است از آب نارگیل استفاده کنید که خود سرشار از پتاسیم، منیزیم، سدیم و ویتامین سی است. در ضمن کالری کم و فیبر زیادی دارد.


5- بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین

یکی از روش های رایج رژیم گرفتن این است که قبل از غذا مقدار زیادی آب بنوشید و در نتیجه مقدار کمتری غذا بخورید. اما خوردن مقدار زیادی آب قبل از یک وعده غذایی بزرگ یا همراه  آن مضر است .


6- در بین غذا خوردن

خوردن مقدار کمی آب همراه غذا معمولا مشکلی ایجاد نمیکند. اما نوشیدن یک یا دو لیوان آب همراه غذا، هضم آن را با مشکل مواجه میکند. بهتر است آب را قبل از غذا یا دو ساعت بعد آن بنوشید.