درمان کم خونی با تغذیه

 

درمان کم خونی با تغذیه

 

زمانی که بدن آهن کافی برای انتقال اکسیژن از طریق خون را نداشته باشد احتمال بروز کم خونی بالا می رود که علائم واضحی دارد. اگر احساس خستگی زیاد و مزمن دارید و با علائمی مانند سرگیجه، احساس سرما، تحریک پذیری، کمبود انرژی یا مشکلات خواب مواجه هستید بهتر است آزمایش خون بدهید. در صورت کافی نبودن میزان هموگلوبین لازم است که مواد غذایی سرشار از آهن میل کنید با ما همراه باشید تا شما را با این مواد غذایی خونساز آشنا کنیم.

 

گوشتها را فراموش نکنید

گوشت های حیوانی سرشار از آهن بوده و به سادگی جذب بدن می شوند. مصرف انواع گوشت  روشی سریع برای مقابله با کم خونی است. جگر، گوشت گاو، میگو و غیره جزو غنی ترین منابع آهن هستند.

 

حبوبات برعلیه کم خونی

انواع لوبیاها، نخود، عدس و لپه حاوی بیشترین میزان آهن هستند و برای همه ی افراد به خصوص افراد گیاهخوار توصیه می شود.

 

میوه های خون ساز

موزها و انگور در صدر لیست میوه های حاوی آهن قرار دارند. البته انجیر نیز در رتبه های بعدی است و میزان زیادی آهن به بدن می رساند. مصرف این سه میوه ی خوشمزه باعث افزایش میزان آهن و هموگلوبین بدن می شود.

 

سبزیجات آهنین

افراد گیاهخوار که گوشت مصرف نمی کنند باید از طریق دیگر به فکر جذب آهن مورد نیازشان باشند. این افراد می توانند با وارد کردن سبزیجات آهنین مانند اسفناج و سبزیجات سبز دیگری مانند بروکلی و غیره میزان دریافتی آهن بدنشان را بالا ببرند. سیب زمینی با پوست، چغندر، گوجه فرنگی و کدوحلوایی از دیگر منابع گیاهی آهن محسوب می شوند.

 

کاهو و کم خونی

کاهو یکی از درمان های طبیعی برای درمان کم خونی است. چون این ماده ی غذایی حاوی میزان قابل توجهی آهن است. کاهو یک ماده ی غذایی تقویت کننده است که برای بهبود جذب آهن توسط بدن قابل استفاده است. در هر وعده غذایی سالاد کاهو میل کنید.

 

کنجد و کم خونی

دانه های کنجد سرشار از آهن هستند. یک قاشق کنجد را در یک فنجان آب گرم بریزید و کمی صبر کنید. سپس دانه را له کرده و آبکش کنید. دانه های له شده را با لیوان شیر مخلوط کنید و به طور روزانه بنوشید.

 

بادام و کم خونی

بادام و دیگر مغزها حاوی مس هستند که به همراه آهن و ویتامین ها نقش مهمی در سنتز هموگلوبین دارند. توصیه می کنیم 7 عدد بادام خام را به مدت دو ساعت در آب خیس کرده و پوست آن ها را بکنید سپس بکوبید. این خمیر را به صورت ناشتا میل کنید.

 

معجون فوق العاده گیاهی برای درمان کم خونی

ترکیب آب هویج و پرتقال و چغندر برای افزایش میزان هموگلوبین بدن فوق العاده اند و نقش مهمی در درمان کم خونی دارند. کافی است دو عدد چغندر و دو عدد هویج را پوست بگیرید و حلقه حلقه کنید. سپس آن ها را با آب هویج داخل میکسر بریزید. مواد را میکس کنید و نوشیدنی حاصل را به صورت ناشتا میل کنید. این نوشیدنی را به مدت 9 تا 10 روز پشت سر هم مصرف کنید. سپس یک ماه صبر کرده و در صورت لزوم دوباره شروع کنید.

 

عسل و کم خونی

عسل خواص بی شماری دارد و تاثیر آن در سرعت بخشیدن به ساخت هموگلوبین فوق العاده است. عسل علاوه بر آهن حاوی ترکیبات مفید دیگری مانند منگنز و مس نیز می باشد. بنابراین تاثیر زیادی در تقویت دستگاه ایمنی و رفع کم خونی نیز دارد.

 

غذاهایی که باعث کاهش جذب آهن می شوند

یادتان باشد که ترکیب برخی مواد غذایی باعث کاهش جذب آهن می شود. به عنوان مثال مصرف محصولات لبنی باعث کاهش قدرت بدن در جذب درست آهن می شود. بنابراین توصیه می کنیم که شیر یا پنیر را یک ساعت قبل از مصرف مواد غذایی حاوی آهن مصرف کنید.

شکلات سیاه، نوشابه های گازدار و قهوه نیز آهن موجود در مواد غذایی را خنثی می کنند. بنابراین توصیه می شود که در وعده ی ناهار یا شام از این مواد غذایی استفاده نکنید. از طرف دیگرفراموش نکنید مواد غذایی حاوی ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد.