خامه از دوست‌داشتنی‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین مواد اولیه‌ی مورد استفاده در قنادی است. مهمترین راز تهیه‌ شیرینی‌های تر خوشمزه، در دست داشتن خامه قنادی ای است که هم خوشمزه باشد و هم به اندازه کافی سفت و فرم گرفته باشد. اگر تهیه یا خرید خامه قنادی برای شما هم چالش بی پایانی شده در این مطلب همراه ما باشید. چون قصد داریم انواع خامه قنادی آماده و مینارین قنادی را در اینجا به شما معرفی کنیم. علاوه بر این برندهای مختلف سازنده‌ی این محصول و روش فرم دادن به خامه قنادی را هم بیان خواهیم کرد.

 

برای خرید خامه قنادی اینجا کلیک کنید
 

 

 

خامه قنادی چیست؟

خامه قنادی که به انگلیسی می‌شود Whipped cream  یا  Chantilly cream، مثل دیگر انواع خامه از چربی شیر گرفته می‌شود. خامه ای که در قنادی استفاده می‌شود در مقایسه با انواع دیگر خامه، چربی بیشتری (اغلب بین 30 تا 36 درصد) دارد. چون ذرات چربی نقش مهمی در فرم گرفتن و حفظ فرم خامه دارد. خامه پس از پاستوریزه و هموژنیزه شدن در کارخانه، منجمد شده و به فروش می‌رسد. اما برای استفاده از خامه قنادی لازم است این محصول قدری ذوب شود و وقتی به صورت نیمه جامد درآمد با همزن قوی در هوای سرد آن قدر زده شود تا فرم بگیرد و فرم خود را حفظ کند. در طی هم زدن، ملکول‌های چربی که تا حدودی به هم متصل شده‌اند، شبکه منسجمی را تشکیل می‌دهند که حباب‌های هوا در آن محبوس می‌شوند. به این ترتیب حجم خامه فرم گرفته تقریبا دو برابر خامه قنادی اولیه می‌شود. و به همین دلیل است که اگر چربی خامه کم باشد خوب فرم نمی‌گیرد.

 

تفاوت خامه و مینارین قنادی چیست؟

خامه قنادی 100% از چربی حیوانی گرفته می‌شود. با وجود این که کارخانه‎ها مقداری استابیلایزر یا تثبیت‌کننده به آن اضافه می‌کنند، خامه قنادی بعد از فرم گرفتن عمر بسیار کوتاهی دارد و با کمترین گرمایی از جمله گرمای دست، قیف و یا ظرف فرم خود را از دست می‌دهد  و دیگر قابل استفاده نیست. به همین دلیل هست که این روزها اسم محصول دیگری به نام مینارین قنادی به گوش می‌رسد. اما مینارین چیست؟ مینارین شباهت زیادی به خامه قنادی دارد، با این تفاوت که در تهیه کل یا بخشی از آن از چربی گیاهی استفاده شده است. طعم خامه گرفته شده از چربی گیاهی به خوبی چربی حیوانی نیست. اما در عوض راحت تر فرم میگیرد و بهتر فرم خود را حفظ میکند.

بنابراین، مینارین قنادی گزینه‌ای عالی برای کاور و تزیین کیک است. مخصوصاً برای تازه کارها مینارین قنادی مثل معجزه‌ای بی نظیر است. با وجود این، اگر می‌خواهید خامه شما علاوه بر خوب فرم گرفتن، سبک و خوشمزه هم باشد، توصیه ما این است که خامه و مینارین قنادی را به نسبت مساوی یا 1 به 2 مخلوط کنید. فراموش نکنید که هرچه سهم مینارین در این ترکیب بیشتر باشد، خامه شما راحت تر فرم میگیرد و دیرتر آب میشود. هر چه سهم خامه (چربی حیوانی) بیشتر باشد طعم بهتری پیدا میکند و سبکتر میشود.

 

اسپری خامه قنادی چطور کار میکند؟

اسپری خامه، محتوی خامه پرچرب و گاز نیتروز اکسید است که تحت فشار زیاد قرار دارند. در واقع گاز با فشار داخل خامه نفوذ میکند و در چربی شیر حل میشود. با فشار دادن سر اسپری، اول کمی مخلوط خامه و نیتروز از اسپری خارج میشود. بعد از این مرحله، فشاری که نیتروز را در خامه حل کرده بود از بین میرود و نیتروز با فشار از اسپری خارج میشود و در حین عبور از خامه باعث فرم گرفتن آن میشود. فرمولاسیون خامه قنادی موجود در اسپری به گونه ای است که حجم فرم گرفته آن 4 برابر خامه اولیه است. بنابراین، خامه فرم گرفته با نیتروز از خامه قنادی فرم گرفته به صورت دستی سبک تر است. نیتروز اکسید خاصیت باکتریواستاتیک هم دارد. یعنی مانع از رشد باکتری میشود (شاید به این دلیل که به بافت باکتری هم نفوذ میکند). به همین دلیل است که اسپری خامه بیشتر از خامه قنادی در یخچال سالم میماند.

 

برندهای تولید کننده خامه قنادی

حال که با انواع خامه قنادی آشنا شدید، میخواهیم سه تا از شناخته شده ترین و محبوب ترین برندهای خامه قنادی و محصولات آنها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با کسب اطلاعات کامل، بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

راهنمای خرید خامه قنادی کولاک

کولاک یکی از برندهای پیشتاز فروشنده خامه قنادی است. کیفیت خوب و قیمت مناسب محصولات کولاک باعث شده اخیرا محبوبیت زیادی بین کسانی که اهل شیرینی پزی هستند پیدا کند. در این بین مینارین قنادی کولاک یکی از پرفروش ترین محصولات این شرکت است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

 

مینارین قنادی کولاک

مینارین قنادی شیرین شده کولاک از ترکیب خامه، شیر خشک بدون چربی، روغن فراریخته، کره حیوانی و استابیلایزر تشکیل شده است. این مینارین با 36 درصد چربی به راحتی فرم میگیرد و برای کاور و تزیین کیک عالی است. خامه مینارین کولاک در دو وزن 5 کیلویی و 1 کیلویی به فروش میرسد و قیمت آن نسبت به برندهای دیگر مقرون به صرفه تر است. به ویژه خرید مینارین 5 کیلویی برای مصارف زیاد مثل مصرف قنادی ها بسیار به صرفه است. در ضمن، این محصول کم شیرین است که این موضوع برای بسیاری از افراد نکته مطلوبی حساب میشود. البته اگر خامه شیرین تری بخواهید میتوانید موقع هم زدن به مقدار دلخواه پودر قند اضافه کنید.

 

مینارین قنادی کولاک

 

راهنمای خرید خامه قنادی بن سا

خرید خامه قنادی بن سا

مینارین قنادی بن سا

مواد تشکل دهنده خامه قنادی بن سا عبارتند از شیر اسکیم (فاقد چربی)، شیر خشک بدون چربی، شکر، چربی گیاهی و استابیلایزر. بنابراین این محصول هم در واقع نوعی مینارین است. مینارین قنادی بن سا به صورت نیم کیلویی به فروش میرسد. همین موضوع هم از مزایای آن به شمار میرود. افرادی که مصرف خامه کمی دارند بهتر است آن را در مقادیر کم خریداری و تا تازه است مصرف کنند. البته خامه قنادی منجمد حدود 6 ماه در فریزر قابل نگهداری است. به این نکته هم توجه داشته باشید که حجم خامه بعد از زده شدن دو برابر میشود. به طور کلی نیم کیلو خامه قنادی برای کاور و تزیین یک کیک بزرگ (24 نفره) یا دو کیک متوسط (12 نفره) کافی است.

خامه قنادی بن سا

خامه قنادی بن سا هم مانند مینارین آن در وزن نیم کیلویی و به صورت منجمد به فروش میرسد. تنها تفاوت آن این است که این خامه تماما از چربی شیر گاو تهیه شده و طعمی فوق العاده دارد.

 

راهنمای خرید خامه قنادی کاله

خرید خامه قنادی کاله

کاله یکی از برندهای نام آشناست که امکان ندارد کسی در ایران نام آن را نشنیده باشد. هرچند بیشتر ما این برند را با ماست، شیر و پنیرهای خاص و خوشمزه اش میشناسیم، این شرکت در سالهای اخیر شروع به تولید خامه قنادی هم کرده و تا به حال پیشرفت خوبی در این زمینه نشان داده است. خامه قنادی کاله تنوع خوبی هم در نوع و هم در وزن محصولات دارد. در ضمن، با نام کاله روی این محصول میتوانید از کیفیت آن هم مطمئن باشید. در ادامه تعدادی از پرفروش ترین خامه های کاله را به شما دوستان معرفی میکنیم.

 

مینارین قنادی کاله (پمینا)

مینارین قنادی پمینا کاله هم مانند بن سا  به صورت نیم کیلویی فروخته میشود. وزن کم این محصول باعث میشود برای مصارف خانگی بسیار مناسب باشد. قیمت آن هم به نسبت مناسب است. بنابراین میتوانید با خرج اندکی خامه مینارین در حجم کم داشته باشید. خرید مینارین قنادی پمینا به تازه کارها و مصرف کنندگان خانگی توصیه میشود.

خامه قنادی سولیانو کاله

خامه سولیانو برخلاف پمینا، تماماً از چربی حیوانی ساخته شده و به همین دلیل هم طعم بهتری دارد. این نوع خامه قنادی کاله که در بسته بندی های سطلی 900 گرمی به فروش میرسد از خامه تازه، شکر، شیر تازه گاو، کره، شیرخشک بدون چربی، مواد تثبیت کننده و وانیل تشکیل شده است. همان طور که گفته شد، خامه حیوانی طعم بهتر و بافت سبکتری دارد. اما برای کار با آن محیط باید حتما خنک و تمام ظروف استفاده شده باید سرد و ترجیحا از قبل در فریزر قرار داده شده باشند. خرید خامه قنادی سولیانو به کسانی توصیه میشود که به طعم غنی خامه خالص علاقه مندند. البته برای ثبات بیشتر خامه میتوانید سولیانو را با مینارین قنادی ترکیب کنید.

 

خرید خامه قنادی سولیانو کاله

خامه قنادی ترکار (مینارین)

خامه قنادی ترکار بهاران یکی دیگر از انواع مینارین تولید شده زیر مجموعه کاله است. این مینارین در وزن 5 کیلویی به فروش میرسد و مواد تشکیل دهنده آن عبارتند از: خامه تازه، شیر پاستوریزه، شکر، پودر شیر خشک، پایدار کننده و روغن گیاهی. این نوع مینارین قنادی 5 کیلویی قیمت به صرفه ای دارد و مصارف زیاد بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. خرید خامه ترکار به قنادی ها و کارگاه های شیرینی پزی توصیه میشود.

 

خرید مینارین قنادی ترکار

 

طرز استفاده از خامه قنادی آماده

معمولاً طرز تهیه خامه فرم گرفته با استفاده از خامه یا مینارین قنادی روی بسته بندی آن توضیح داده شده است. اما به هر حال بد نیست در اینجا هم اشاره کوتاهی به نحوه استفاده از آن بکنیم. و نکاتی را که لازم است قبل از مصرف خامه آماده بدانید ذکر کنیم. خامه منجمد باید حتماً در فریزر در دمای 18- درجه نگهداری شود. اما برای همزدن، لازم است از مدتی قبل آن را از فریزر خارج کنید و در دمای محیط یا در یخچال قرار دهید تا یخ آن تا حدی باز شود و قابل هم زدن شود. زمان دقیق بستگی به نوع خامه و همچنین دمای محیط دارد. به این نکته دقت کنید که خامه معمولا طی این فرایند به صورت دو فاز میشود و بخش هایی از آن به صورت مایع و بخش هایی به صورت یخ زده هستند. اما مینارین بعد از مدتی گرم شدن به صورت خمیر در می آید. هر زمان که احساس کردید خامه یا مینارین قابل هم زدن با همزن برقی است کار را شروع کنید.

ابتدا با دور کند شروع به هم زدن کنید. بعد از این که خامه تقریبا یکدست شد و فقط کمی از تکه های یخی در خامه وجود داشت سرعت را کمی بالا ببرید تا همه یخ ها ذوب شود و خامه حالت شل و براق پیدا کند. در این مرحله بیرون کاسه همزن یخ زده و بخار بسته است. حال، با سرعت متوسط رو به بالا به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که یخ زدگی بیرون کاسه از بین برود و رد پره همزن روی خامه باقی بماند.

 

خامه قنادی از کجا بخریم؟

خامه قنادی را میتوانید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. اگر در شهر تهران هستید میتوانید خامه و مینارین قنادی را از فروشگاه آنلاین ایران کوک سفارش دهید تا با پیک رایگان، بدون هیچ هزینه اضافه برای شما ارسال شود.

 

خرید خامه قنادی از فروشگاه ایران کوک

 

نکات مهم استفاده از خامه قنادی:

- اگر با سرعت خیلی زیاد و یا مدت طولانی خامه را هم بزنید، حباب های درشتی در خامه شکل میگیرد و صاف کردن سطح آن روی کیک دشوار میشود. برای حل این مشکل میتوانید مقدار خیلی کمی آب روی کار اسپری کنید و با پالت یک بار خیلی آرام روی سطح خامه بکشید.

- با خامه صبحانه هم میتوان خامه قنادی تهیه کرد. اما به خامه قنادی تهیه شده در کارخانه تثبیت کننده یا استابیلایزر اضافه میشود که باعث میشود فرم خود را بهتر حفظ کند. با وجود این، بازه زمانی کار با خامه بسیار کوتاه است و بعد از فرم گرفتن باید بلافاصله مصرف شود. اگر ناچار به مدتی صبر کردن شدید، حتما خامه قنادی فرم گرفته را در فریزر نگهداری کنید.

- همواره خامه را در ظرف در بسته در فریزر نگهداری کنید تا بو نگیرد.

- برای داشتن خامه رنگی میتوانید پس از این که خامه تا حدی فرم گرفت، چند قطره رنگ خوراکی ژله ای یا کمی پودر کاکائو اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا خامه قنادی رنگی یا شکلاتی شما آماده شود.

- چربی گیاهی سریع تر فرم میگیرد و ماندگاری بیشتری دارد. بنابراین، مینارین قنادی برای کاورکیک گزینه مناسبی است.

- برای فیلینگ کیک ها و شیرینی هایی مثل نان خامه ای بهتر است از خامه قنادی تهیه شده از چربی حیوانی استفاده کنید که طعم بهتری دارد.

- توصیه میشود برای کاور کیک خوش فرم و خوشمزه از مخلوط مینارین و خامه به نسبت 2 به 1 استفاده کنید.