خرافات غذایی را بشناسیم

 

خرافات غذایی

 

خرافات غذایی که تعدادی از آن‌ها را قبلاًً معرفی کردیم همان باورهای غذایی غلطی هستند که عموم مردم به آن‌ها باور دارند ولی از نظر علمی هیچ پشتوانه‌ای ندارند. در اینجا هم با تعداد دیگری از خرافات غذایی آشنا می‌شویم:

 

۱- خوردن چربی شما را چاق می‌کند، پس برای کم کردن وزن باید کمتر چربی بخورید.

چربی همان ماده‌ای است که زیر پوست ما قرار دارد و باعث می‌شود پوست ما نرم و پف کرده باشد. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که با خوردن چربی بیشتر، بیشتر پف کنیم و چاق‌تر شویم! اما این موضوع کاملاً بستگی به موقعیت دارد. رژیم‌های غذایی که کربوهیدرات و چربی بالا داشته باشند باعث چاقی می‌شوند. ولی این به خاطر چربی نیست. واقعیت این است که رژیمی با چربی بالا (و کربوهیدرات پایین) نسبت به رژیمی با چربی کم (و کربوهیدرات زیاد) بیشتر وزن کم می‌کند.

 

خرافات غذایی

 

۲- مواد لبنی پر چرب (مثل شیر کامل) سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند و احتمال چاقی و بیماری قلبی را بالا می‌برند.

اغلب شنیده‌ایم که مواد لبنی پر چرب از غنی‌ترین منابع چربی اشباع شده و بسیار پر کالری هستند و برای همین هم باید به جای آن‌ها از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنیم. اما مطالعات علمی چنین چیزی را نشان نداده‌اند. هیچ ارتباطی میان خوردن لبنیات پر چرب و بیماری قلبی یافته نشده است و حتی مشاهده شده است که مصرف این محصولات ممکن است احتمال چاقی را کاهش دهد. در کشورهایی که گاوها با علوفه تغذیه می‌شوند، مصرف لبنیات کامل توانسته است تا ۶۹٪ خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

نکته جالب این است که خواص اصلی محصولات لبنی ناشی از چربی‌های آنهاست. بنابراین انتخاب لبنیات کم چرب به هیچ وجه فکر خوبی نیست. البته همه این‌ها به این معنی نیست که باید بروید و مقدار زیادی کره در غذایتان بریزید. اما مصرف مقدار معقولی از لبنیات پرچرب کاملاً سالم است و هیچ خطری برای شما ایجاد نمی‌کند.

 

خرافات غذایی

 

۳- همه کالری‌ها مثل هم هستند و مهم نیست کالری لازم خود را از چه نوع غذایی تأمین کنیم

این تصور غلط است که همه کالری‌ها مثل هم هستند. غذاهای مختلف مراحل سوخت و ساز مختلفی را طی می‌کنند و این موضوع مستقیماً بر چربی‌سوزی، هورمون‌ها و بخش‌های کنترل‌کننده اشتها در مغز اثر دارد.

برای مثال، یک رژیم غذایی پر پروتئین می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را ۸۰ تا ۱۰۰ کالُری در روز افزایش دهد و اشتها را به طور قابل توجهی کم کند. یک تحقیق علمی نشان داده است که چنین رژیمی باعث شده است مردم خود به خود ۴۴۱ کالُری کمتر در روز مصرف کنند. همچنین افراد مورد آزمایش، با اضافه کردن پروتئین موجود در رژیم غذایی خود، در عرض ۱۲ هفته ۵ کیلو وزن کم کردند.

 

خرافات غذایی

 

۴- پروتئین کلسیم را از استخوان دفع می‌کند و موجب پوکی استخوان می‌شود.

عموماً این باور وجود دارد که مصرف پروتئین خاصیت اسیدی خون را افزایش می‌دهد و کلسیم را از استخوان دفع می‌کند و در نتیجه موجب پوکی استخوان می‌شود. گرچه این درست است که مصرف پروتئین بالا در کوتاه مدت دفع کلسیم را افزایش می‌دهد اما این این اثر در طولانی مدت باقی نمی‌ماند. واقعیت این است که از نظر علمی رابطه مستقیمی میان مصرف بالای پروتئین و کاهش ابتلا به پوکی استخوان و خطر شکستگی استخوان در سنین بالا مشاهده شده است.

 

منبع: http://www.healthline.com