منظور از سلامت در دوران سالخوردگی تقویت و حفظ توانایی های فیزیکی است که باعث رفاه حال سالمندان می‌شود. شاعر معروف، جاناتان سویفت، گفته است «همه می‌خواهند تا ابد زندگی کنند، اما هیچ‌کس نمی‌خواهد پیر شود.» نقل قول خنده داری است، اما در مورد اکثر مردم صدق می‌کند. ما بهترین‌های زندگی را تا ابد میخواهیم و اینکه بتوانیم بدون درد و چین و چروک‌های پیری قدرت و توانایی دوران جوانی خود را حفظ کنیم.

 

پندهایی از این دست را شنیده ایم که «با پا گذاشتن به سن جسم زوال می یابد اما ذهن تکامل پیدا میکند.» یا «سن فقط عدد است». گرچه همه‌ی این پندها خوب هستند، حقیقتی وجود دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند: پیری اجتناب‌ناپذیر است و هر چقدر هم ذهن شما قوی باشد، علائم سالخوردگی با گذشت زمان در بدن‌تان ظاهر خواهد شد.

در این مقاله، به بررسی عاداتی می‌پردازیم که کمک‌تان میکنند هنگام سالخوردگی سالم و تندرست بمانید. پیری اجتناب‌ناپذیر است. اما کهولت انتخابی است. با کمی مراقبت‌های بیشتر و عادت‌های جدید، با شکوه وارد سالخوردگی خواهید شد و سال‌های سالخوردگی را به راحتی و با تندرستی سپری خواهید کرد.

 

نکاتی برای سلامت در دوران سالخوردگی

 

5 نکته‌ برای حفظ نشاط و سلامت در دوران سالخوردگی

 

برای حفظ سلامت در دوران سالخوردگی رژیم غذایی‌تان باید تغییر کند

بسیاری از افراد بالغ بعد از چهل سالگی متوجه دردهای مزمن در بدن خود می‌شوند. ممکن است دچار مسائل گوارشی و مشکلاتی مانند بازگشت اسید معده، یبوست و غیره شوند. علت آن اغلب اوقات رژیم غذایی آنهاست.

مسئله‌ی ناگوار این است که ممکن است همان غذاهای همیشگی را بخورید، اما حالا دیگر اثر مخربی بر بدن‌تان دارند. هنگامی که جوان هستید، بدن‌تان انعطاف‌پذیرتر است. حتی اگر در روز پنج قوطی نوشابه بخورید، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. بدن‌تان می‌تواند از پس آن برآید.

با افزایش سن، بدن‌تان واکنش بیشتری نشان می‌دهد. همان نوشابه ممکن است باعث شود بدن‌تان دچار التهاب شود یا ماهیت اسیدی نوشیدنی‌ها باعث سوء‌هاضمه شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد بزرگسال را می‌بینید که مدام قرص‌های مخصوص هضم غذا می‌خورند تا برگشت اسید معده‌شان را درمان کنند. غذاهایی که می‌خورند مناسب‌ آنها نیست.

این بیماری جدیدی نیست که ناگهان ظاهر شده باشد. تنها واکنش بدن‌تان به انتخاب‌های بد غذایی‌تان بیشتر شده است. حالا عاقبت عادات بد غذایی‌تان دارند به سراغ‌تان می‌آیند. باید هوشیار باشید و تغییر ایجاد کنید.

 

5 نکته‌ برای حفظ نشاط و سلامت در دوران سالخوردگی

 

همچنین با افزایش سن به غذای کمتری نیاز دارید زیرا میزان متابولیسم بدن‌تان کاهش می‌یابد. حتی با ورزش منظم، سیستم بدن‌تان مانند قبل به ‌شدت و با تمام قوا انرژی نمی‌سوزاند. باید حجم غذایتان را کاهش دهید و بر این اساس غذا بخورید. غذاهایی انتخاب کنید که برایتان مناسب باشند. راه موفقیت آگاهی است. دفترچه‌ی غذایی داشته باشید و دقت کنید بدن‌تان بعد از غذایی خاص چه احساسی دارد. اگر احساس خوبی دارید، به خوردن آن ادامه دهید. اگر احساس خستگی، ورم و مسائل گوارشی کردید، غذایی که عامل آن است باید از رژیم غذایی‌تان حذف شود.

متأسفانه، همان‌طور که سن‌تان بالا می‌رود، لیست غذاهایی که بدن‌تان قادر به هضم و کنترل آنها است، به تدریج کم می‌شود. الکل اثرات بسیار شدیدتری روی شما خواهد داشت. غذاهای چرب باعث می‌شوند احساس تهوع کنید و مسائلی از این دست رخ می‌دهند. ببینید بدن‌تان چه احساسی دارد و رژیم غذایی‌تان را بر اساس نحوه‌ی واکنش آن تنظیم کنید. درمان بسیاری از بیماری‌های در حال شیوع، رژیم غذایی مناسب است.

هنگام غذا خوردن به فکر باشید. بیشتر فیبر مصرف کنید و مکمل‌های ویتامینی و دیگر محصولاتی که سلامت شما را حفظ می‌کنند بخورید. برای حفظ سلامتی در دوران سالخوردگی و (هر دوران دیگری) روش های درست غذا خوردن را رعایت کنید.

 

برای حفظ سلامت در دوران سالخوردگی به میزان کافی آب بنوشید

این امر اهمیت زیادی دارد. بدن‌تان با افزایش سن به روغنکاری بیشتر نیاز دارد و آب برای حفظ سلامت سیستم داخلی بدن ضروری است. آب سموم را از بین می‌برد و مثل روغن کاری برای مفاصل شما عمل می‌کند.

 مشکلات دیسک ستون فقرات و درد مفصلی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بدن در حالت دائمی کم‌آبی قرار دارد. دیسک‌های ستون فقرات ماهیت آب‌دوست دارند و برای حفظ سلامتی نیاز به آب دارند. بدون آب، کوچک و پوسیده می‌شوند. به همین دلیل است که می‌بینید بسیاری از افراد سالخورده با افزایش سن قدکوتاه‌تر می‌شوند.

در حالی که ساختار نخاعی آنها دست‌نخورده است، ضخامت دیسک‌های ستون فقرات آنها کاهش می‌یابد و موجب می‌شود چند سانتی‌متر قدشان کوتاه‌تر شود. بنابراین، برای حفظ سلامت در دوران سالخوردگی حتماً باید روزانه به اندازه‌ی کافی آب بنوشید.

 

5 نکته‌ برای حفظ نشاط و سلامت در دوران سالخوردگی

 

 برای حفظ سلامت در دوران سالخوردگی بر تناسب اندام تمرکز کنید

در حالی که اصول عضله‌سازی و آمادگی جسمانی در هیچ سنی تغییر نمی‌کند، اما تمرکز شما باید تغییر کند. در دهه‌ی دوم و سوم عمرتان، ممکن است خود را به چالش کشیده باشید که در بدنسازی بیشترین وزنه ها را بزنید.

این کار مشکلی ندارد، اما با افزایش سن، یکپارچگی ساختاری بدن‌تان از اندازه‌ی عضلات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای انعطاف‌پذیر ماندن باید بیشتر بر روی تمرینات کششی تمرکز کنید. به کلاس‌های یوگا یا کششی بروید تا بدن‌تان خشک و در معرض آسیب‌دیدگی نباشد. کلاس‌های پیلاتس برای شکل دادن و تقویت عضلات میان‌تنه‌تان عالی هستند.

بسیاری از افراد چهل و چند ساله یا سالخورده‌تر بیشتر وقت زیادی را در حالت قوزکرده می‌گذرانند که اساساً به جلو خم شده‌اند. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که ساعت‌ها بر روی کامپیوتر یا فرمان ماشین خم می‌شوند. حالت قوزکرده به احشای داخلی فشار وارد می‌کند و نه تنها گردش خون را محدود می‌کند بلکه باعث تنگی‌ نفس می‌شود.

کل بدن‌تان را بکشید و عمیق نفس بکشید. یوگا بدن شما را تنظیم می‌کند و هرگونه اختلالات عضلانی را که با افزایش سن سر برمی‌آورند رفع می‌کند.

علاوه بر تمرین انعطاف‌پذیری، دو بار در هفته برای جلوگیری از آتروفی عضلانی تمرین مقاومتی انجام دهید. همیشه سعی کنید قوی‌تر شوید اما بدون حرکات تند و سریع تناسب اندام‌تان را حفظ کنید. وقتی سالخورده‌تر می‌شوید، احتمال جراحت بیشتر می‌شود. غرورتان را کنار بگذارید و تمرین‌هایتان را کاربردی و چالش‌برانگیز کنید. به دنبال تحریک عضلات‌تان باشید نه نابودی عضلات‌تان.

دو یا سه جلسه در هفته تمرین‌های هوازی انجام دهید. این تمرین می‌تواند به سادگی پیاده‌روی و یا به سختی تمرین‌های متناوب باشند. همه چیز به سطح تناسب اندام شما بستگی دارد. البته باید ضربان قلب خود را افزایش دهید تا ریه‌ها و قلب‌تان تمرین کنند. تمرین‌های هوازی سیستم لنفاوی را نیز فعال کرده و بدن شما را سم‌زدایی می‌کنند و ایمنی بدن‌تان را افزایش می‌دهند.

 

5 نکته‌ برای حفظ نشاط و سلامت در دوران سالخوردگی

 

 برای حفظ سلامت در دوران سالخوردگی به اندازه‌ی کافی استراحت کنید

اگر مدام زیاد از خودتان کار بکشید، در دوران سالخوردگی دچار اثرات مخرب آن خواهید شد. بدن تا حد مشخصی می‌تواند از پس کارها برآید و با بالا رفتن سن این حد کاهش می‌یابد. شاید متوجه شده باشید که برای اینکه احساس بهتری داشته باشید نیاز به خواب بیشتری دارید و مجبورید زودتر بخوابید.

دیگر روزهایی که بی‌صبرانه منتظر مهمانی‌های آخر هفته بودید گذشته است. حالا از اینکه ساعت 9 به رختخواب بروید و هشت ساعت کامل بخوابید خوشحال می‌شوید. مطمئن باشید این مسئله عادی است و برای بدن‌تان مفید است.

 

5 نکته‌ برای حفظ نشاط و سلامت در دوران سالخوردگی

 

بدن‌تان حالا به استراحت بیشتری نیاز دارد. آنچه را که نیاز را در اختیارش قرار دهید تا سالم‌تر و سرحال‌تر باشید. سرعت سرسام‌آور دنیا هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسد، بلکه بیشتر هم می‌شود. اگر با سرعت دیوانه‌وار دنیا پیش بروید، خسته می‌شوید و مرگ زودرس به سراغ‌تان می‌آید. آرام‌تر عمل کنید و به خوبی استراحت کنید.

 

 برای حفظ سلامت در دوران سالخوردگی محدودیت‌های خود را بپذیرید

این کار دشوار اما مهم است. لازم نیست فراتر از توان خود عمل کنید تا خود را به افراد جوان‌تر برسانید. لازم نیست چیزی را ثابت کنید. وقتی جوانان در باشگاه وزنه‌های سنگین می‌زنند، لازم نیست برای اینکه احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، از آنها بیشتر وزنه بزنید.

همین مسئله در مورد شغل‌تان هم صدق می‌کند. کارکنان موفق جوان‌تر ممکن است برای صعود از نردبان موفقیت ساعت‌ها وقت بگذارند. اگر سعی کنید با آنها رقابت کنید، دچار استرس می‌شوید و آرامش خود را از دست می‌دهید.

کاری را انجام دهید که می‌توانید. نهایت تلاش خود را کنید و بدانید که واقعاً کافی است. تمام جنگ‌هایی که فکر می‌کنید باید در آنها شرکت کنید در ذهن‌تان هستند. حسرت پیر شدن را نخورید، زیرا امتیازی است که بسیاری از آن محروم می‌شوند.

هدف‌تان داشتن زندگی آرام و بدون استرس باشد. آنچه ذهن‌تان را پر میکند به اندازه‌ی آنچه می‌خورید اهمیت دارد. یاد بگیرید چیزی را که نمی‌توانید تغییر دهید رها کنید و سعی نکنید چیزهای غیرضروری را تغییر دهید. رنجیده‌خاطر شدن در رسانه های اجتماعی به خاطر دیدگاه‌های سیاسی دیگران و بحث با آنها فقط باعث عصبانی‌ شدن‌تان می‌شود و هیچ فایده‌ای هم ندارد.

 

5 نکته‌ برای حفظ نشاط و سلامت در دوران سالخوردگی

 

نمی‌توانید جلوی افزایش سن را بگیرید، اما مجبور نیستید پیر شوید. نکات این مقاله را دنبال کنید تا مدت‌ها سالم، متناسب و شاد بمانید و سلامت خود را در دوران سالخوردگی نیز حفظ کنید.