جلوگیری از تضعیف حافظه

 

حتماً شنیده اید که میگویند: «شما آن چیزی هستید که میخورید.» اما آیا چیزی که میخوریم میتواند بر طرز فکر کردن ما هم تأثیر بگذارد؟

 

این موضوع که رژیم غذایی سالم در کاهش خطر تحلیل رفتن ذهن و حافظه مؤثر است از زمان قدیم وجود داشته، اما اکنون تحقیقات جدید این موضوع را به صورت علمی نشان داده اند.

 

به گفته یکی از محققان، مطالعه انجام شده از این ایده کلی حمایت میکند اما جنبه های مختلفی از رژیم غذایی هستند که در کنار داشتن یک سبک زندگی سالم تضعیف توانایی ذهنی را تحت تأثیر قرار میدهند.

 

جلوگیری از تضعیف حافظه

 

برخلاف یافته های قبلی محققان که مبتنی بر رژیم های غذایی خاصی بوده اند، نتیجه این تحقیق جدید بیان میکند که بهبود کلی برنامه غذایی عامل بسیار مهمی در کاهش خطر تحلیل رفتن ذهن و حافظه است. به گفته محققان، یک رژیم غذایی سالم رژیمی است که در آن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، مغز، ماهی و مقدار بسیار کمی گوشت قرمز وجود داشته باشد.

 

در این تحقیق، محققان عادات غذایی 27860 نفر از 40 کشور مختلف را برای نزدیک به 5 سال تحت نظر گرفتند. از شرکت کنندگان در مورد نوع غذاهایی که در وعده های مختلف میخوردند (که در دسته بندی سالم یا ناسالم قرار میگرفتند) پرسیده میشد و بر اساس پاسخ به آنها امتیاز داده میشد. مثلاً اگر به اندازه توصیه شده در روز میوه و سبزیجات میخوردند در آن زمینه امتیاز بالایی میگرفتند و برعکسش هم در مورد غذاهای ناسالم صادق بود.

 

در ابتدای تحقیق از شرکت کنندگان آزمونی گرفته شد که توانایی ذهنی و حافظه آنها را مورد آزمایش قرار میداد. این آزمون 2 و 5 سال بعد مجدداً از آنها گرفته شد. بر اساس نتایج، خطر تضعیف حافظه و توانایی ذهنی برای شرکت کنندگانی که سالم­ترین رژیم غذایی را داشتند 24% نسبت به بقیه کمتر بود. این افراد به طور متوسط کمی مسن تر و فعال تر بودند، کمتر سیگار میکشیدند و نسبت وزن به قد کمتری داشتند.

 

به طور کلی محققان میگویند هنوز رابطه دقیق میان رژیم غذایی و تضعیف حافظه مشخص نیست اما تا به اینجا به نظر میرسد خوردن میوه و سبزیجات در این زمینه مفید باشد.

 

منبع: http://edition.cnn.com/