با نزدیک شدن عید و وقت خانه تکانی، تب و تاب تمیز کردن خانه و مشکلات آن همه را درگیر خود میکند. اما آیا تمیز کردن ماشین لباسشویی هم ضروری است؟ بله حتماً ای طور است. اگر ماشین لباسشویی را به طور مرتب تمیز نکنید ممکن است بوی بدی بگیرد و جرم، باکتری و حتی کپک به سراغش بیاید. شاید شما هم تجربه اش را داشته باشید. کم کم لکه های سیاهی را روی لباس هایی که در ماشین لباسشویی شسته اید میبینید. ممکن است اول فکر کنید چیزی در جیب لباستان بوده و در ماشین لباسشویی پخش شده و به لباس های دیگر منتقل شده است. اما بعد متوجه میشوید این طور نیست و این اتفاق باز هم می افتد. آن وقت است که متوجه میشوید آلودگی از خود ماشین لباسشویی می‌آید و باید به فکر تمیز کردن ماشین لباسشویی باشید.

 

[caption id="attachment_29560" align="aligncenter" width="600"]تمیز کردن ماشین لباسشویی عدم تمیز کردن ماشین لباسشویی باعث بوی نامطلوب میشود.[/caption]

 

اما منبع این کثیفی کجاست؟  اگر لاستیک درب ماشین لباسشویی را با دست کنار بکشید و زیرش را نگاه کنید متوجه میشوید. معمولاً در اثر عدم نگهداری و تمیز کردن مناسب، زیر این حلقه پر از کپک یا رسوبات باقی مانده از صابون میشود.

 

 

[caption id="attachment_29559" align="aligncenter" width="600"]کپک لاستیک ماشین لباسشویی کپک مخفی شده زیر لاستیک ماشین لباسشویی[/caption]

 

چه چیزی باعث کثیف شدن ماشین لباس شویی میشود و چطور میتوان از آن جلوگیری کرد؟

 

- در هر شستشو مقدار زیادی آب در لاستیک درب ماشین لباسشویی (حلقه لاستیکی که دور دهانه ماشین لباسشویی قرار دارد) جمع میشود و این محیطی را ایجاد میکند که مستعد پرورش کپک است. بعد از هر بار شست و شو، لاستیک را با یک دستمال یا حوله خشک کنید.

- کپک در محیط های مرطوب رشد میکند. پس همیشه در ماشین لباسشویی را بعد از شستن لباس ها باز بگذارید تا خوب خشک شود. در ضمن هیچ وقت نگذارید لباس های خیس داخل ماشین لباسشویی بمانند.

- شست و شو در دمای پایین جرم ها و باکتری هایی که در ماشین لباسشویی ایجاد میشوند را از بین نمیبرد. حداقل یک بار در ماه با دمای بالای 60 درجه سانتیگراد (ترجیحاً 90 درجه) لباس بشویید تا ماشین شما ضدعفونی شود.

- استفاده بیش از حد از شوینده ها هم میتواند موجب ایجاد کپک شود. حجم شوینده را متناسب با مقدار لباس ها و کثیفی آنها انتخاب کنید.

- استفاده از مایع شوینده و نرم کننده میتواند موجب ایجاد ماده چسبنده ای در زیر لاستیک درب ماشین لباسشویی شود. این مشکل با شست و شو در دمای پایین تشدید میشود. میتوانید به جای مایع از پودر لباسشویی استفاده کنید و به جای نرم کننده هم از نصف لیوان سرکه رقیق شده استفاده کنید.

- اگر آب منطقه شما سخت است (حاوی نمک های معدنی) باید با رسوبات و سفیدک هایی سر و کله بزنید که آب در تماس با سطوح مختلف مثل لوله و شلنگ همراه خود می آورد. برای رفع سختی آب میتوان از سختی گیرهای شیمیایی استفاده کرد.

 

[caption id="attachment_29562" align="aligncenter" width="600"]شوینده زیاد استفاده از شوینده زیاد هم میتواند باعث ایجاد کپک شود.[/caption]

 

روش تمیز کردن ماشین لباسشویی

 

روش اول: تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین و سرکه

شما خیلی راحت میتوانید با موادی که در منزل در دسترس شما هستند ماشین لباسشویی را تمیز کنید. سرکه ماده ای اسیدی است. اما چون خاصیت اسیدی ضعیفی دارد و همه کپک ها را از بین نمیبرد پس برای ماشین لباسشویی هایی که خیلی خیلی کثیف شده اند توصیه نمیشود. برای از بین بردن بوی بد هم جوش شیرین را اضافه کنید. هر دو ماده بی خطر هستند و به از بین بردن رسوبات آب هم کمک میکنند.

مواد لازم:

جوش شیرین  1/2 پیمانه

سرکه سفید  1 لیتر

نحوه استفاده:

ماشین لباسشویی را روی یک شست و شوی طولانی مدت با دمای بالا (90 درجه سانتیگراد یا 194 فارنهایت) تنظیم کنید. جوش شیرین را در زبانه پودر لباسشویی بریزید و سرکه را داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید. در را ببندید و ماشین را روشن کنید.

برای ماشین هایی که دربشان از بالا باز میشود، همان دمای 90 درجه را انتخاب کنید. صبر کنید ماشین از آب پر شود. سرکه و جوش شیرین را به آن اضافه کنید و بعد شست و شو را شروع کنید. بگذارید ماشین 1 دقیقه کار کند تا سرکه و جوش شیرین در آب مخلوط شوند. سپس آن را متوقف کنید. یک ساعت صبر کنید و بعد شست و شو را پایان دهید و ماشین را تخلیه کنید.

 

[caption id="attachment_29563" align="aligncenter" width="600"]جوش شیرین در ماشین لباسشویی شستن ماشین لباسشویی با جوش شیرین و سرکه[/caption]

 

روش دوم: تمیز کردن ماشین لباسشویی با  اسید سیتریک

اسید سیتریک از میوه های اسیدی گرفته میشود و راهی طبیعی و قوی برای از بین بردن رسوبات آب و صابون است. این اسید از سرکه بسیار قوی تر است و اگر ماشین لباسشویی شما مقدار زیادی کپک دارد استفاده از آن توصیه میشود. در کنار اسید سیتریک هم میتوانید از جوش شیرین برای از بین بردن بوی نامطلوب استقاده کنید.

مواد لازم:

اسید سیتریک  1 پیمانه

جوش شیرین 1/2 پیمانه (اختیاری)

 نحوه استفاده:

ماشین لباسشویی را روی یک شست و شوی طولانی مدت با دمای بالا (90 درجه سانتیگراد یا 194 فارنهایت) تنظیم کنید. اسید سیتریک و جوش شیرین را داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید. در را ببندید و شست و شو را آغاز کنید.

 

[caption id="attachment_29565" align="aligncenter" width="600"]اسید سیتریک و جوش شیرین استفاده از اسید سیتریک و جوش شیرین برای تمیز کردن ماشین لباسشویی[/caption]

 

برای ماشین هایی که دربشان از بالا باز میشود، همان دمای 90 درجه را انتخاب کنید. صبر کنید ماشین از آب پر شود. اسید سیتریک و جوش شیرین را به آن اضافه کنید. بگذارید ماشین 1 دقیقه چرخش کند تا خوب با هم مخلوط شوند. سپس آن را متوقف کنید. یک ساعت صبر کنید و بعد شست و شو را پایان دهید.

 

[caption id="attachment_29566" align="aligncenter" width="600"]اسید سیتریک اسید سیتریک از میوه ها گرفته میشود.[/caption]

 

تمیز کردن ماشین لباسشویی با این روش ها به طور منظم از ایجاد و رشد کپک و رسوبات در آن جلوگیری میکند. اما اگر به هر دلیل این آلودگی ها ایجاد شد، با یک اسفنج یا دستمال حوله ای تمیز زیر و اطراف لاستیک را بسابید. میتوانید از آب صابون داغ یا شوینده های مخصوص از بین بردن کپک استفاده کنید. سپس با آب آن را خوب پاک کنید. در آخر هم با دستمال اطراف لاستیک و زیرش را خشک کنید تا دوباره کپک نزند.

 

[caption id="attachment_29567" align="aligncenter" width="600"]شستن لاستیک شستن لاستیک دهانه ماشین لباسشویی و اطراف آن.[/caption]

 

در ضمن زبانه مایع شست و شو و نرم کننده و اطرافشان را هم خوب بشویید.

 

[caption id="attachment_29568" align="aligncenter" width="600"]شستن زبانه زبانه مایع لباسشویی و نرم کننده و اطراف آن را فراموش نکنید.[/caption]

 

با تمیز کردن ماشین لباس شویی، همیشه لباس های تمیز داشته باشید و از تمیزی و بوی خوب آنها لذت ببرید.

 

[caption id="attachment_29569" align="aligncenter" width="600"]لباسشویی تمیز با ماشین لباسشویی تمیز، لباس‌های تمیز خواهید داشت.[/caption]