در تمامی مهمانی ها، چه جشن تولد، جشن نامزدی، عروسی یا سالگرد ازدواج یکی از هیجان انگیزترین بخش های مراسم، کیک است. کیک به عنوان یک دسر پرطرفدار و بسیار خوشمزه در اشکال و طعم های مختلف تهیه می شود. یکی از نکاتی که موجب چشمگیری کیک در مهمانی می شود تزیین آن است. برای تزیین کیک روش ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد. در این مطلب من قصد دارم چند مدل ایده برای تزیین کیک با خامه را به شما آموزش بدهم. البته روش های دیگری هم مانند تزیین کیک با فوندانت، تزیین کیک با خامه و شکلات و تزیین کیک با خامه و ژله نیز وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب و طرفداران خاص خود را دارند.  در ابتدا ابزارهای تزیین کیک با خامه، طرز تهیه خامه کیک و خامه کشی را معرفی می کنم امیدوارم از این مدل ها ایده بگیرید و در مهمانی ها و جشن های خود درست کنید و لذت ببرید.

 

ابزارهای تزیین کیک با خامه

 

پس از پخت کیک پایه، اجازه دهید خوب خنک شود و سپس شروع به تزیین آن کنید.

ابتدا خامه قنادی را تهیه کنید. اگر امکان خرید خامه قنادی را ندارید نگران نباشید. تزیین کیک با خامه صبحانه هم امکان پذیر است. تنها باید روش فرم دادن به خامه را بدانید.

برای تزیین کیک با خامه نیاز به ماسوره، قیف، پالت، استند یا گردان کیک دارید. ماسوره ها در نوع ها و مدل های مختلفی در بازار موجود هستند. معمولاً در دو نوع پلاستیکی و استیل وجود دارند. اگر استفاده زیادی از ماسوره دارید و دوست دارید که کارتان تمیزتر و حرفه ای تر باشد، ماسوره از جنس استیل گزینه مناسب تری است. البته اگر بار اول به نتیجه دلخواه نرسیدید اصلاً مایوس نشوید این کاملاً طبیعی است. حتی حرفه ای ترین افراد هم روزی فقط یک مبتدی بودند، پس از برداشتن قدم اول نترسید و بسیار زیاد تمرین کنید تا در این زمینه حرفه ای شوید. برای تمرین روی یک سطح صاف و تمیز با ماسوره مورد نظر شکوفه بزنید.

 

تمرین تزیین کیک با خامه

 

در تصویر مدل های مختلف ماسوره و مدل شکوفه زدن با آن ها که اصطلاحاً پایپ گفته می شود نشان داده شده است. با توجه به ایده ای که برای تزیین کیک دارید ماسوره ها را انتخاب کنید.

 

انواع ماسوره تزیینی

 

قیف ها معمولاً از نوع پارچه ای، نایلونی و سیلیکونی هستند که با توجه به نوع کاربرد و میزان استفاده که از آن دارید یک مدل را انتخاب کنید. هنگام پر کردن قیف با خامه به خوبی داخل آن را پر کنید و هوای آن را نیز بگیرید تا موقع تزیین، کار خراب نشود.

در مرحله بعد نیاز به یک سینی گردان کیک دارید که هنگام کار با پالت به راحتی کیک را بچرخانید و تمام نقاط کیک را به صورت یک دست تزیین کنید. البته بسته به مدل تزیین ممکن است به ابزار دیگری نیز احتیاج پیدا کنید. حالا نیاز داریم پایه و اساس کیک لایه ای خود را تهیه کنیم یعنی کیک را خامه کشی کنیم. این مرحله بسیار حائز اهمیت است. هر چقدر لایه زیرین کیک خود را تمیزتر دربیاورید ظاهر کیک جذاب تر خواهد شد.

 

چند مدل ایده تزیین کیک با خامه

 

ایده برای تزیین کیک بسیار زیاد است. بسته به اینکه از چه موادی برای تزیین کیک خود استفاده می کنید از قبیل تزیین کیک با خامه، تزیین کیک با فوندانت یا ترکیبی از این دو روش به همراه شکلات، میوه، ژله بریلو، گل طبیعی و هزاران ماده تزیینی دیگر. هم چنین این که کیک را برای چه مناسبتی  درست می کنید هم در ایده تزیین آن تاثیر گذار است. به عنوان مثال، تزیین کیک برای جشن دندونی، تزیین کیک برای جشن تولد دخترانه، تزیین کیک برای جشن تولد پسرانه، تزیین کیک برای عروسی، تزیین کیک برای تولد کودک، علاوه بر این ها هزاران مدل فانتزی، خلاقانه و هیجان انگیز دیگر نیز برای تزیین کیک وجود دارد که بنابر سلیقه خود می توانید آن ها را خلق کنید. عامل دیگری که در تزیین کیک اثرگذار است تعداد طبقات آن است. در ادامه برخی از این ایده ها را معرفی می کنم.

 

1- تزیین کیک با خامه سفید و شکوفه های رنگارنگ

در این مدل بسیار ساده و جذاب برای تزیین کیک با خامه، چون بخش زیادی از کیک مشخص است بنابراین خامه کشی تمیز بسیار مهم است. سپس برای تزیین کیک از خامه های رنگی استفاده شده است. برای تهیه خامه رنگی کافی است رنگ های خوراکی مدنظر خود را تهیه کنید و هر کدام را در یک کاسه جداگانه با خامه فرم گرفته ترکیب کنید سپس هر کدام را داخل یک قیف جداگانه با ماسوره مناسب بریزید و به آرامی و با حوصله شروع به شکوفه زدن روی کیک کنید. اگر در حین کار حس کردید کیک و خامه در حال شل شدن هستند، کار را متوقف کنید کیک را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا سفت شود و مجداً از یخچال خارج کنید و کار شکوفه زدن را ادامه دهید. برای زیباتر شدن می توانید از سنگ های رنگی خوراکی نیز استفاده کنید.

 

تزیین کیک با خامه های رنگی

 

2-ساده ترین تزیین کیک با خامه

در این روش هیچ نیازی به صاف کردن سطح خامه روی کیک نیست. کافی است با استفاده از یک چاقوی بزرگ یا حتی قاشق خامه را روی لایه های کیک پخش کنید. برای پوشاندن خامه روی کیک از میوه ها یا تزیینات دیگر کمک بگیرید. به این ترتیب دیگر سطح خامه دیده نمیشود. در ضمن نیازی نیست دیواره کیک را هم خامه کشی کنید. این خود به زیبایی بیشتر کیک شما کمک میکند. البته این روش تزیین چندان رسمی نیست و برای مهمانی ها و دورهمی های صمیمانه مناسب تر است.

 

ساده ترین تزیین کیک با خامه

 

3- تزیین کیک خامه ای با میوه فصل

در این دو مدل ایده تزیین کیک با خامه، پس از خامه کشی از انواع میوه ها برای زیباسازی کیک استفاده شده است در مدل اول با استفاده از خامه رنگی خامه کشی انجام شده است و همانطور که مشاهده می کنید از میوه های تابستانی و رنگ های گرم استفاده شده است تا حال و هوای تابستانی به کیک بدهد.

 

کیک میوه تابستانی

 

4- تزیین ساده کیک با مروارید خوراکی

یک مدل جذاب دیگر از تزیین کیک با خامه ، ترکیب خامه های رنگی دارای هارمونی رنگی است. در این مدل از طیف های مختلف رنگ آبی و سبز استفاده شده است. همچنین از مروارید های خوراکی برای زیباتر شدن استفاده شده است.

 

تزیین کیک باخامه طیف رنگ آبی

 

5- نقش شانه و ترافل رنگی در تزیین کیک با خامه

مدل دیگری که در تصویر می بینید، پس از خامه کشی، با استفاده از شانه مخصوص کیک شیارهایی را روی آن ایجاد کنید سپس روی سطح کیک با ماسوره دلخواه شکوفه بزنید و در نهایت با ترافل رنگی اطراف کیک را تزیین کنید.

 

تزیین کیک با ترافل رنگی

6- تزیین با ترکیب رنگی مناسب

نکته دیگری که در تزیین جذاب یک کیک اثر گذار است، انتخاب ترکیب رنگ مناسب است. به عنوان مثال، در تصویر زیر، برای گل ها، از ترکیب رنگ های صورتی، بنفش و فیروزه ای روشن در یک زمینه سفید استفاده شده است که بسیار  ملایم و چشم نواز است. این ترکیب رنگی را بهتر است متناسب با تم مهمانی انتخاب کنید.

 

کیک صورتی

 

7- تقارن همیشه دوست شما نیست

همچنین در مدل فوق العاده شیک بعدی، از ترکیب رنگ های آبی و طلایی به زیبایی و هنرمندی استفاده شده است. همچنین استفاده از شکوفه ها فقط در یک طرف کیک هم ایده ساده و زیبایی است که از شلوغ شدن بیش از اندازه کیک جلوگیری می کند.

 

تزیین کیک به رنگ آبی و طلایی

 

8- تزیین کیک با شکلات آب شده

همچنین می توانید با استفاده از شکلات ذوب شده کیک را تزیین کنید. مثلاً می توانید شکلات ذوب شده را روی کیک بریزید سپس با ترافل آن را تزیین کنید. همچنین میتوانید شکلات را با استفاده از قیف و ماسوره ساده روی کاغذ روغنی به صورت طرح های در هم بریزید. بعد از سفت شدن شکلات را دور تا دور کیک تزیین شده با خامه بچسبانید.

 

تزیین کیک خامه ای با شکلات

 

9- تزیین کیک تولد با خامه

برای تزیین کیک تولد هم میتوانید از همه نکات و روش های گفته شده استفاده کنید. اگر قصد دارید نوشته ای روی کیک بنویسید میتوانید از شکلات آب شده یا خامه رنگی استفاده کنید. اگر تسلط کافی در استفاده از قیف ندارید، بهتر است نوشته را با استفاده از سیخ چوبی روی خامه بنویسید. سپس با ریختن شکلات روی کیک طرح نوشته را دنبال کنید.

 

نوشتن روی کیک