در اینجا متخصصان رنگ و کارشناسان طراحی داخلی راهنمایی­ های خود را برای انتخاب بهترین ترکیب رنگ با شما به اشتراک می­گذارند.

 

در اینکه رنگ ابزار قدرتمندی در دکوراسیون است شکی نیست. این ابزار از نظر معماری بین فضاهای مختلف ارتباط ایجاد میکند و جزئیات جالب خانه شما را بیشتر در معرض دید قرار میدهد. با فریفتن چشم و ذهن باعث می­شود فضاها باز و جادار، یا دنج و صمیمی به نظر برسند. رنگ همچنین با ایجاد جو و حالتی خاص میتواند بیننده را تحت تأثیر قرار دهد. رنگ می­تواند پیچیده، الهام بخش، غم انگیز یا پر طراوت باشد. در نتیجه انتخاب ترکیب رنگ برای منزلتان اغلب امری بسیار شخصی محسوب می­شود.

متخصصان می­گویند استفاده مناسب از ترکیب رنگ ها در طراحی دکوراسیون به طور کلی نیاز به استفاده از حس ششم، خلاقیت و کمی دانش نسبت به نظریه رنگ­ها دارد. در اینجا، وندی رنی، مشاور رنگ، لیسا بوردوس، یک طراح داخلی و جودیث بریگز، مدیر مشاوران رنگ استرالیا، درباره استراتژی­ ها و ایده­ های کاربردی برای ایجاد یک ترکیب رنگ عالی صحبت می­کنند: ترکیب رنگی که بدون شک از زندگی کردن با آن لذت خواهید برد.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

پیدا کردن نقطه شروع برای انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون

ترکیب رنگ فقط درباره نقاشی نیست، بلکه شامل رنگ زمین، اسباب و اثاثیه و پارچه­، پرده، کاغذدیواری و دیگر لوازم منزل می‌باشد. اولین قدم در ایجاد یک ترکیب رنگ نگاه کردن به عناصر اصلی و ثابت یک اتاق است. رنی می­گوید «اولین سوالی که موقع کار از مشتریان می­پرسم این است که چه چیزهایی قرار است بمانند و چه چیزهایی قرار است بروند؟ ما باید همه این­ ها را در طرح کلی و انتخاب ترکیب رنگ مد نظر قرار بدیم».

این شامل رنگ زمین، چارچوب پنجره ­ها، شومینه، آجرکاری ­های در معرض دید و هر اثاثیه ثابت دیگری می­باشد. اگر بخشی از اتاق هستند، باید با ترکیب رنگ جدید شما مرتبط باشند.

در این اتاق نشیمن رسمی (تصویر بالا)، نقطه شروع ترکیب رنگ گچ بری های زغالی زیبای دور بخاری است.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

سپس به اشیاء زینتی که بیش از همه در مرکز توجه قرار دارند توجه کنید: آثار هنری، پارچه­ های طرح دار، فرش­های زینتی، کلکسیون هایی که در سفرهایتان گردآوری کرده ­اید – تمام آیتم­ هایی که دوست دارید هر روز جلوی چشمتان ببینید. شما می­توانید از این آیتم ­ها برای ایجاد ترکیب رنگ و حس مورد نظرتان الهام بگیرید.

بوردون می­گوید «رنگ دیوار برای همه چیز یک پس زمینه محسوب می­شود، چه اسباب و اثاثیه باشد، چه یک اثر هنری، چه یک نما یا یک احساس. این­ها نقاط کانونی هستند. مسئله درباره این است که شما می­خواهید زمانی که افراد از در وارد می­شوند چه چیزی را مشاهده کنند. شما می­خواهید که رنگ دیوارهایتان تمام دارایی­ های دیگرتان را به نمایش بگذارد.»

 

بریگز میگوید: «مثلاً یک اثر هنری ترکیب رنگ خاص خودش را دارد». او می­گوید: «سه یا چهار رنگ را انتخاب کنید و از آن­ها به عنوان رنگ­های اصلی دکوراسیون اتاق خود استفاده کنید. این کار باعث می­شود اثر هنریتان برجسته شود چرا که بخشی از اتاق منعکس­ کننده آن اثر هنری محسوب می­شود».

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

این اتاق پذیرایی این مفهوم را به خوبی نمایش می­دهد – ببینید دیوار، کوسن­ ها و وسایل دیگر چطور ترکیب رنگ آبی و نارنجی موجود در نقاشی را در مرکز توجه قرار می­دهند. تأثیر کلی این کار یک اثر هماهنگ و موزون است و توجه را به سمت نقاشی جلب می­کند.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

نکته: رنگ­ها می­توانند از محیط­های بیرون از خانه الهام گرفته شوند. در ذیل به برخی مکان­هایی که می­توانید برای الهام گرفتن به آن­ها توجه کنید اشاره شده است:

  • طبیعت – مناظر، ییلاقات، باغ های بهاری پر شکوفه، آسمان و ساحل همه نمونه هایی از آن هستند.
  • فصل ها – مثل سرسبزی فصل بهار یا زردی پاییز.
  • سفرهایتان – برای مثال، زرد و قرمز مایل به قهوه­ ای ویلاهای ایتالیایی، آبی و سفید جزایر یونانی، رنگ­های گرم جزایر اقیانوس آرام.
  • گالری ­های عکس موجود در اینترنت و مجله­ های طراحی داخلی
  • جدول­های ترکیب رنگ – متخصصان رنگ در کارخانه ­های رنگ بزرگ جدیدترین طیف­ های رنگی هر فصل را در پالت­ هایی گردآوری می­کنند. این­ها می­توانند منابعی فوق­ العاده  برای انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون باشند.

 

موفقیت در ترکیب رنگ­ ها

زمانی که مشغول کنار هم گذاشتن رنگ ­ها در ترکیب رنگ دکوراسیون یک اتاق هستید، داشتن درک اولیه ای از نظریه رنگ­ها می­تواند کمک شایانی به شما بکند. در یک طرف این چرخه رنگ، رنگ­های گرم را مشاهده می­کنیم: زردها، نارنجی­ ها و قرمزها. در طرف دیگر رنگ­های مشتق شده از آبی را مشاهده می­کنیم که شامل آبی، بنفش و سبز-آبی­ها هستند.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

برای ساخت یک ترکیب  رنگ هماهنگ و موزون رنگ­ هایی را انتخاب کنید که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می­گیرند، همچون زرد، نارنجی و قرمز پررنگ که در این اتاق نشیمن نشان داده شده است.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

اگر ماجراجو هستید و می­خواهید با انفجار رنگ­ها نوعی سرزندگی را به دکوراسیون خود اضافه کنید، از ترکیب رنگ های مکمل استفاده نمایید: رنگ­های متضاد یکدیگر در چرخه رنگ­ها را انتخاب کنید، همچون رنگ­های آبی و زرد که در این اتاق به چشم میخورند. رنگ­های مکمل بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر بسیار سرزنده و چشمگیر به نظر می­رسند.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

نکته: رنگ­های گرم اتاق­های کوچک را کوچک­تر نشان می­دهند. رنگ­های سرد فضا را بازتر و اتاق را بزرگ­تر نشان می­دهند.

 

اهمیت ته­ رنگ­ ها

زمانی که رنگ ­هایی را که دوست دارید بیشتر از همه در خانه تان به چشم بیایند انتخاب کردید، از آن­ها در کنار رنگ­های خنثی ­ای استفاده کنید که ته ­رنگ ملایمی از همان رنگ های اصلی را دارند. بریگز می­گوید: «مطمئن شوید که ته­ رنگ ها با یکدیگر همخوانی دارد، این کار کلید اصلی ایجاد ارتباط در ترکیب رنگ دکوراسیون است.»

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

نکته: مطمئن نیستید که چطور ته رنگ را شناسایی کنید؟ بریگز می­گوید: «تنها روشی که می­توان با آن به درستی ته رنگ یک رنگ خنثی را شناسایی کنید، مقایسه آن با خالص­ترین نسخه از همان رنگ­ خنثی است. پس اگر سفید است، آن را با رنگی همچون سفید روشن دولوکس مقایسه کنید. نگاه کردن به رنگ در فضای باز هم میتواند به شما کمک کند، چرا که معمولاً نور خوردشید ته رنگ را آشکار می­کند.»

 

از چند رنگ می­توان در ترکیب رنگ دکوراسیون استفاده کرد؟

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

گرچه هیچ عدد یا فرمول سحرآمیزی برای ایجاد یک ترکیب رنگ ایده­ آل وجود ندارد، بریگز می­گوید استفاده از سه تا پنج رنگ نتیجه خوبی را به ارمغان می­ آورد. او می­گوید: «اما این بدان معنا نیست که از تن ­های مختلف یک رنگ استفاده نکنید. هرچه تن­ های بیشتری از یک رنگ داشته باشید، ترکیب رنگ کلی شما جالب­تر خواهد شد.»

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

رنی می­گوید: مسئله همیشه درباره تعداد رنگ­های استفاده شده نیست، بلکه شیوه­ استفاده از آن­ها در کنار یکدیگر است. این اتاق پذیرایی نه رنگ از پالت استراتا شرکت هایمز پینت را نشان می­دهد. آیا می­توانید همه آن­ها را تضخیص بدهید؟ همه آن­ها از نظر تونال یکسان هستند یعنی زمانی که در کنار هم استفاده می­شوند، بدون آنکه خیلی رنگارنگ به نظر برسند، عمق و جذابیت خاصی را ایجاد می­کنند.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

نسبت ­های درست را در ترکیب رنگ پیدا کنید

زمانی که نوبت به کار با رنگ­ میرسد، انتخاب نسبت بسیار مهم است. بریگز می­گوید: «شما به نسبت­ های متفاوتی از هر رنگ نیاز دارید تا اثر جالبی ایجاد کنید. مثل نسبت طلایی که در طبیعت یافت میشود و حدود 40 به 60 است. این نسبت همیشه راهنمای خوبی محسوب می­شود. شما یک رنگ اصلی دارید، که معمولا رنگ خنثی­ شما است، و در 60% فضا به کار گرفته می­شود. 20% بقیه را در یک رنگ مکمل یا متضاد کار می­کنید و سپس بقیه فضا را تقسیم بندی می­کنید تا نسبت­های مختلفی، تقریبا 10 درصد برای هر رنگ جالب داشته باشید.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

ایجاد حس جریان

حال اگر دوست داشته باشید از رنگ­های متفاوت در اتاق­های مختلف استفاده کنید باید چه کنید؟ هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد که بگوید این کار شدنی نیست، اما راه های «درستی» برای انجام آن وجود دارد. بردوس پیشنهاد می­کند که تمام فضاهای عمومی خانه – ورودی، راهروها، آشپزخانه و پذیرایی- را با یک رنگ نقاشی کنید و در اتاق خواب­ها از رنگ­های متفاوتی که دوست دارید استفاده کنید.

بریگز می­گوید که این کار در خانه­ های قدیمی­ تر به سادگی به نتیجه می­رسد، چرا که به لطف ارتفاع زیاد سقف اتاق­ها و جزئیات معماری زیاد، میتوانند ترکیب رنگ متنوعی را به خود بگیرند بدون اینکه ناموزون و ناهماهنگ به نظر برسند. او می­گوید: «اما لازم است با یک رنگ حاشیه این رنگ ها را به هم پیوند دهید. چیزی را انتخاب کنید که با تمام رنگ­ های دکوراسیون شما همخوانی داشته باشد، و در تمامی [ستون­ها]، درها و چهارچوب پنجره­ ها از این قاعده پیروی کنید.»

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

 یک راه دیگر برای استفاده از رنگ­های متفاوت در اتاق­های مختلف، بدون ایجاد تأثیر نامطلوب، انتخاب رنگ­ هایی با سطح اشباع یکسان است. رنی می­گوید «این رنگ­ها می­توانند در سراسر خانه به کار روند، و هر اتاقی می­تواند کاملا متفاوت به نظر برسد، اما از آنجایی که میزان اشباع همه آن­ها یکسان است، حس همگی آن­ها شبیه به هم است.»

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

استفاده­ از طیف­ های مختلف یک رنگ احتمالاً حرفه ای ترین راه برای کنترل روح و هویت اتاق­ های مختلف است که در عین حال حس زیبایی و هماهنگی را در  سراسر خانه حفظ میکند.

رنی می­گوید: «از آنجایی که ما امروزه به طرح ­های دکوراسیون باز عادت کرده­­ ایم، و فضاهای نشیمن ما معمولاً خیلی بزرگ هستند، بخشی از آن صمیمیتی که قبلاً در خانه ها داشتیم را از دست داده ­ایم. پس در بسیاری از موارد استفاده از درجه­ های تیره ­تر و روشن­ تر یک رنگ برای تعریف و شناسایی فضاها بر اساس نوع کاربردشان ایده خوبی است.

برای مثال، شاید بخواهید کاری کنید که اتاق نشیمن­ احساس راحتی بیشتری نسبت به آشپزخانه باز و اتاق پذیرایی داشته باشد. پس از یک نسخه تیره­تر از رنگ دیوارتان برای ایجاد یک حس صمیمیت بیشتر استفاده می­کنید.» این استراتژی در این خانه در مرکز شهر پرت، استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است. آشپزخانه با دیوارهای خاکستری کمرنگ کاملا روشن، پرنور و دارای تهویه مناسب است، در حالی که طیف رنگی عمیق­تری در دیوارهای اتاق نشیمن مورد استفاده قرار گرفته است.

 

سه ترکیب رنگ مطمئن

یافتن ترکیب رنگ هایی که مناسب هر خانه ای باشند کار ساده­ ای نیست. متغیرهای بسیار زیادی در این بین وجود دارند – سبک خانه، مکان آن، سبک زندگی و اولویت­های شخصی شما.

به هر حال اگر هنوز هیچ ایده مشخصی ندارید، این پیشنهادات رنی نقطه شروع خوبی برایتان محسوب می­شود.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

سیاه و سفید: او می­گوید این ترکیب رنگ کلاسیک هم در فضای بیرون و هم داخل به خوبی جواب می­دهد. این ترکیب چشمگیر و واضح و در عین حال مینیمالیستی است و سادگی ذاتی آن بدین معنا است که به ندرت ممکن است در استفاده از آن اشتباه کنید. تصویری که با زمینه سفید و رنگ مشکی روی آن در اینجا میبینید، دکوراسیونی چشمگیر و  حرفه ای را نشان میدهد. برای ایجاد حس شیک و امروزی­ بودن، با نسبت­ها بازی کنید، یک یا دو دیوار را سیاه و جزئیات معماری را با رنگ سفید متمایز کنید.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

خاکستری تک فام: رنی می­گوید این ترکیب رنگ، که از غلظت­ های مختلف طیف یکسانی از رنگ خاکستری ساخته میشود، انتخابی مطمئن و عالی است. این طرح شیک هیچ وقت از مد نمی افتد و برای اکثر فضاها مناسب است. رنگ آن را تا نزدیک به سفید کاهش دهید و دوباره تا ذغالی بالا ببرید. خاکستری یک رنگ متغیر و تطبیق پذیر است، و از آنجایی که هم می­تواند دارای ته رنگ گرم و هم سرد باشد، می­تواند با رنگ کف زمین و دیگر ویژگی­ های معماری موجود هماهنگ شود.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون: چگونه رنگهای درست را برای خانه تان بیابید

 

تأکید بر رنگ های طبیعی: رنی می­گوید: «این روش میان همه چیز هماهنگی ایجاد میکند. در این ترکیب رنگ همه رنگ­ ها به هم مرتبط هستند، با اینکه هر یک حسی کاملا متفاوت را القا می­کنند». رنگ­ها را با الهام از طبیعت باهم ترکیب کنید – قهوه ای روشن به رنگ چرم و قهوه­ ای تیره، سبزهای جنگلی، ترکیب آبی-خاکستری فلزی. برای این کار از یک طیف رنگ برای دیوارها استفاده کنید و بقیه رنگ­ها را در اسباب و اثاثیه و لوازم تزیینی به نمایش بگذارید.