قبلاً در مورد دکوراسیون آشپزخانه صحبت کردیم. اما وقتی آشپزخانه خود را طراحی کردید وقت مرتب کردن کابینت ها و زیر سینک میرسد. در اینجا با راهکارهایی هوشمندانه آشنا میشوید که با استفاده از آنها می­توانید کابینت زیر سینک آشپزخانه را به یک انبار کارآمد تبدیل کنید. در برنامه ریزی برای حداکثر استفاده از فضای آشپزخانه، کابینت زیر سینک ظرفشویی یکی از فضاهایی است که بیشترین خلاقیت را نیاز دارد. موانع و لوله های داخل آن می‌توانند گاهی دسترسی شما به این فضا را مختل کنند. در این بخش نکات و ترفندهایی را به شما ارائه می­کنیم تا این فضای چالش برانگیز را به یک انبار عالی تبدیل کنید.

 

برخی افراد طی نوسازی و تغییر دکوراسیون آشپزخانه شان این فرصت را پیدا میکنند که فضای انبار زیر سینک ظرفشویی آشپزخانه­ را بازسازی کنند، اما اگر شما یک کابینت زیر سینک دارید که کلی از فضای آن هدر رفته است، ناامید نشوید. بسیاری از ایده ­های زیر می­توانند در هر نوع فضایی مورد استفاده قرار گیرند.

 

کابینت زیر سینک آشپزخانه

 

برخی ملاحظات کاربردی

بسیاری از راهکارهایی که برای استفاده بهینه از فضا در عکس ها میبینید فوق ­العاده به نظر می­رسند، اما شما باید کاربردی بودن آن­ها در فضاهای مرطوب را هم در نظر بگیرید. اکثر چیزهایی که زیر سینک ظرفشویی نگهداری می­شوند مرطوب یا احتمالاً خورنده هستند.

اسفنج­ ها، حوله­ ها، چکه کردن و یا ریختن آب و دیگر مواد روی یکسری وسایل می­تواند عمر آنها را به طور قابل توجهی کم کند. همچنین باید این سؤال را از خود بپرسید که اگر یک مشکل لوله کشی یا نشتی فوری پیش آمد چقدر راحت می‌توانید این وسایل را از آنجا خارج کنید.

 

کابینت زیر سینک آشپزخانه

 

قفسه­ های چوبی

هرچیزی از جنس چوب یا ملامین باشد، همچون قفسه­ ها و کشوها، باید خشک بماند. خیلی وقت ها پیش می آید که در آشپزخانه ها، قفسه­ باید در نهایت به خاطر باد کردن ملامین یا چوب دور انداخته و جایگزین شود.

اگر محصولات چوبی تنها گزینه شما هستند، سعی کنید تا حد ممکن لبه ­های آن­ها را کاملاً ببندید یا فقط وسایل خشک را در این فضا نگهداری کنید. کشوهای چوبی عموماً گران هستند، پس قطعاً دوست ندارید مجبور به تعویض آنها شوید.

 

کابینت زیر سینک آشپزخانه

 

نکته: محصولات ویژه ­ای در بازار وجود دارند که خیلی شبیه به ملامین هستند اما از ترکیبی از مواد کاملاً ضد آب و مصنوعی ساخته شده‌اند. اگر دنبال یک راهکار ضد آب و با دوام می­گردید حتما تحقیق کنید و با یک کابینت ساز صحبت کنید.

 

پوشاندن کف کابینت زیر سینک ظرفشویی با یک کفپوش پلاستیکی، ترجیحاً کفپوشی که در گوشه ها کمی لبه داشته باشد، یک راه ساده برای حفاظت از کابینت­ محسوب می­شود. سینی­ ها و طبق­ه های پلاستیکی نیز راهکارهای کارآمدی به شمار می­ آیند.

 

کابینت زیر سینک آشپزخانه

 

نکته: اگر قفسه های قابل تنظیم دارید، از کابینت ساز خود بخواهید تا کناره های آن که معمولاً پرداخت نشده باقی می­ماند را برایتان لبه‌دار کند؛ این کار طول عمر قفسه را در صورت نشت آب در گوشه ­ها افزایش می­دهد.

 

مواد پلاستیکی و ضد آب

محصولات پلاستیکی یک راهکار ساده و مقرون به صرفه برای فضاهای زیر سینک ظرفشویی محسوب می‌شوند. قرار دادن آیتم­ های مرطوب در کنار هم احتمال چکیدن قطرات در گوشه ­های کابینت­تان را کاهش می­دهد و مانع از باد کردن تخته آن می­شود.

 

کابینت زیر سینک آشپزخانه

 

انباری از جنس سیم و استیل

این محصولات در اشکال و اندازه ­های بسیار متنوعی ساخته می­شوند و می­توانند برای استفاده بهینه از فضای اطراف لوله کشی و همچنین در دسترس و دیدرس نگهداشتن وسایل عالی باشند. در ساخت آن­ها معمولا از سه ماده استفاده می­شود: استیل ضد زنگ، آلومینیوم و استیل معمولی که با کروم یا یک لایه پلاستیک روکش شده است.

  • محصولاتی که از جنس استیل ضد زنگ و آلومینیوم هستند در حال حاضر با دوام­ ترین محصولات به شمار می­آیند. اگر از مواد تمیزکننده خورنده در این فضا نگهداری می­کنید این نکته بسیار مهمی برای شما محسوب میشود.
  • استیل روکش شده با یک لایه کروم یا پلاستیک به دلیل زنگ زدن ممکن است طول عمر کوتاه ­تری داشته باشد.

کابینت زیر سینک آشپزخانه

 

نکته: همیشه درباره گارانتی یک محصول سوال کنید، چرا که اطلاعات این بخش به شما نشان می­دهد که این محصول تا چه حد برای فضاهای مرطوب و نمناک مناسب است.

 

کشوهای ویژه در کابینت زیر سینک

می­توانید یک کشوی U شکل بسازید که درست اندازه سینک­تان باشد، تا در گوشه­ های دو طرف سینک ظرفشویی که در غیر این صورت بدون استفاده باقی می­مانند یک انبار ایجاد کنید.

نکته: اگر کشو از جنس چوب است، اطمینان حاصل کنید که لبه­ های آن تا جای ممکن خشک (یا کاملا بسته) باقی بماند تا از اثر تخریبی آب بر روی آن جلوگیری شود.

 

کابینت زیر سینک آشپزخانه

 

این کشوهای سیمی U شکل گردش هوایی بیشتری را در کابینت زیر سینک فراهم می­کنند که موجب خشک شدن بهتر اسفنج­ ها و دیگر وسایل خیس می­شود. این راهکار نسبت به بقیه انعطاف کمتری دارد و جا شدن قطعات آن در اطراف سینک نیازمند مقداری ترکیب و تطبیق کردن است.

نکته: همانطور که پیش­تر اشاره شد، در استیل معمولی دارای روکش پلاستیکی یا کرومی (بر خلاف استیل ضد زنگ یا آلومینیوم) احتمال زنگ زدن وجود دارد.

 

بخش­های باریک جلوی سینک اغلب نادیده گرفته می­شوند اما تبدیل آن به یک کشوی زاویه دار، فضایی عالی را برای نگهداری از وسایل کوچک دم دستی ایجاد می­کند.

 

کابینت زیر سینک آشپزخانه

 

نکته: بررسی گارانتی و مواد فلزی یک محصول به منظور اطمینان از اینکه استفاده از آن در مجاورت وسایل مرطوب مناسب است امری مهم به شمار می‌آید. این گزینه­ ها برای ایجاد یک انبار با استفاده از کمترین فضا می­توانند هزینه ­بر باشند، پس قطعاً دوست دارید تا سرمایه‌گذاریتان دوام خوبی داشته باشد.

 

کشو در بخش پایینی

اکثر فضاهای زیر سینک ظرفشویی توسط لوله ­ها و دیگر وسایل لوله­ کشی مسدود شده ­اند. اضافه کردن یک انبار کشویی به پایین­ ترین بخش کابینت یک راه عالی برای ارائه دسترسی به این فضاهای خارج از دسترس است؛ به خصوص اگر در وسط این فضا یک قفسه داشته باشید. سطل­ های کشویی در عمق­های مختلفی تولید می‌شوند.

 نکته: به هنگام تصمیم گیری درباره اندازه و محل یک سطل نکات کاربردی آن را هم در نظر بگیرید. اگر یک خانواده بزرگ یا آشپزخانه خیلی شلوغ دارید شاید فضای زیر سینک اصلا جای ایده­ آلی برای آن نباشد.

 

یک کشوی ساده در کف کابینت برای نگهداری از وسایلی که کمتر مورد استفاده قرار می­گیرند بسیار کارآمد است. این کشو در جایی قرار می­گیرد که عموما یک نفر در مقابل آن می­ایستد، پس میزان کارایی آن را حتماً در نظر داشته باشید.

 

کابینت زیر سینک آشپزخانه
 

به آن میله استیل که در طول بالای کابینت قرار گرفته است توجه کنید – این یک راه ساده و در عین حال کارآمد در استفاده از فضا برای قرار دادن حوله­ ها می­باشد.

 

انبار نصب شده بر روی در

نصب آویز یا طبقه برای حوله ­ها روی در کابینت زیر سینک یک راهکار ساده و ارزان به شمار می ­آید. این مکان همچنین یک جای عالی برای نگهداری از اسفنج­ها و پارچه­ های نمناک محسوب می­شود چرا که به این ترتیب زودتر خشک می­شوند.

 

کابینت زیر سینک آشپزخانه

 

نکته: اگر یک در زینتی یا طرح­دار دارید، ضخامت در و طول پیچ را با هم مقایسه کنید تا مطمئن شوید که به هنگام سوراخ کردن مته دریل­تان از آن طرف بیرون نمی­زند.