اموال و دارایی های ما جزو سرمایه مان محسوب می شوند. سرمایه هایی که بابت هر کدام از آن ها پول پرداخت کرده ایم. این اموال از خانه و خودرو و وسایل منزل تا لوازم الکترونیکی و شخصی مثل تلفن همراه و لپ تاپ و تبلت و ... هستند. در حوزه کسب و کار هم اموال به کارخانه، مغازه، کارگاه، دفتر شرکت، موجودی انبار، کالاهای داخل مغازه و اموال شرکت مثل خودرو و میز و کامپیوتر و اثاثیه گفته می شود.

 

بیمه آتش سوزی

 

مخصوصاً از خیلی از آنها نام بردیم، که توجه شما را به هزینه های گزافی که برای خرید هر یک از آن ها صرف شده است جلب کنیم. حال اگر بر اثر حادثه یا اتفاق پیش بینی نشده ای، آسیبی به این اموال وارد شود، هزینه های زیادی را باید دوباره صرف کنیم تا به حالت قبل برگردیم.

اینجاست که مراقبت از این اموال اهمیت پیدا می کند. در این مبحث قصد داریم به راههایی که می توانید از زیان مالی ناشی از اموال خودتان رهایی یابید بپردازیم:

خرید با کیفیت

همواره یکی از بهترین راههای ماندگاری اجناس، خرید یک جنس باکیفیت است. به طور مثال اگر یک یخچال یا لپ تاپ با کیفیت خریداری کنیم، احتمالاً عمر طولانی تری را خواهد داشت و ایمن تر هم می توانیم از آن استفاده کنیم. چه بسیار آتش سوزی هایی که بر اثر یک دوشاخه یا پریز بی کیفیت در منزل یا شرکت اتفاق افتاده اند و اموالی را مخصوصاً از خیلی از آنها نام بردیم، که توجه شما را به هزینه های گزافی که برای خرید هر یک از آن ها صرف شده است جلب کنیم. حال اگر بر اثر حادثه یا اتفاق پیش بینی نشده ای، آسیبی به این اموال وارد شود، هزینه های زیادی را باید دوباره صرف کنیم تا به حالت قبل برگردیم.

اینجاست که مراقبت از این اموال اهمیت پیدا می کند. در این مبحث قصد داریم به راههایی که می توانید از زیان مالی ناشی از اموال خودتان رهایی یابید بپردازیم:

خرید با کیفیت

همواره یکی از بهترین راههای ماندگاری اجناس، خرید یک جنس باکیفیت است. به طور مثال اگر یک یخچال یا لپ تاپ با کیفیت خریداری کنیم، احتمالاً عمر طولانی تری را خواهد داشت و ایمن تر هم می توانیم از آن استفاده کنیم. چه بسیار آتش سوزی هایی که بر اثر یک دوشاخه یا پریز بی کیفیت در منزل یا شرکت اتفاق افتاده اند و اموالی را به باد داده اند. همچنین اگر خانه هایی با اصول استاندارد ضد زلزله خریداری کرده باشیم، خیالمان از بابت خرابی های ناشی از وقوع زلزله هم راحت تر خواهد بود.

رعایت اصول ایمنی

اگر بدانیم که رعایت چند نکته ایمنی می تواند از اموال ما در برابر حوادثی نظیر آتش سوزی، زلزله و یا سرقت محافظت کند، قطعاً با انجام آن ها از اموال خودمان محاظفت می کنیم. در زیر چند مثال از اصول ایمنی و نحوه رعایت آن ها را ذکر کرده ایم:
-استفاده از درب ضد سرقت و حفاظ برای منزل و مغازه
-استفاده از سیستم دزدگیر برای خودرو، خانه، مغازه و انبار
-عدم استفاده و یا نگهداری از وسایل آتش زا مثل نفت و بنزین و الکل در محل
-محکم کردن وسایل و نصب صحیح آن ها روی دیوار برای جلوگیری از سقوط به هنگام زلزله
-تمیز کردن جوی و راه فاضلاب پارکینگ منازل برای جلوگیری راه یافتن آب به ساختمان به هنگام سیل
-بررسی دوره ای اتصالات گاز و برق برای جلوگیری از بروز آتش سوزی
-چیدمان صحیح اجناس در مغازه و انبار برای دسترسی راحت تر آتش نشانی برای خاموش کردن آتش
-خرید و شارژ به موقع کپسول آتش نشانی مناسب برای جلوگیری فوری از سرایت آتش به سایر نقاط
-آموزش به اعضای خانه و یا پرسنل شرکت و مغازه برای رعایت اصول ایمنی و راهکارهای محافظتی در زمان وقوع حوادثی مثل زلزله، آتش سوزی و سرقت
-سرویس دوره ای خودرو و رانندگی ایمن برای جلوگیری از بروز حوادث رانندگی


خرید بیمه آتش سوزی و زلزله

حال اگر پس از رعایت تمام موارد باز هم حادثه رخ داد، تکلیف اموال آسیب دیده چه خواهد بود؟
یک راهکار همیشگی، خرید بیمه برای این اموال است. بیمه آتش سوزی یکی از بیمه نامه هایی است که می تواند با پوشش دادن آتش سوزی، سرقت و سیل و زلزله، بسیاری از خطرات محتمل را تحت پوشش قرار دهد. در مورد خودرو هم می توانید از بیمه بدنه استفاده کنید. خرید بیمه خانه این اطمینان را به شما می دهد که در طول مدت بیمه نامه اگر حوادثی رخ داد، شرکت بیمه خسارت را جبران خواهد کرد.
البته خرید بیمه آتش سوزی برای انبار و کارخانه و مغازه، بسیار بسیار واجب است. چرا که با توجه به ماهیت شغل شما، ریسک بروز خطرات هم بسیار بالاتر است. و امکان دارد که یک جرقه به از بین رفتن دارایی های شما منجر شود.