شرایط بورسیه تحصیلی سوئد

 

سوئد کشوری است که در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع است.

سوئد از جمله کشورهای سردسیر اروپایی است که دارای تابستان های کوتاه و زمستان های طولانی است؛ به دلیل هزینه های به نسبت بالای تحصیل در این کشور و با توجه به قانونی که از سال 2011 تحصیل کاملاً رایگان را در این کشور برای دانشجویان بین المللی منتفی اعلام کرد؛ تمایل دانشجویان برای اخذ بورس تحصیلی در کشور سوئد افزایش یافته است. شرایط بورسیه تحصیلی سوئد با توجه به مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه متفاوت می باشد که در زیر به جهت آشنایی شما خوانندگان به شکل اجمالی به آن اشاره می کنیم:

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی

سوئد یکی از معدود کشورهایی است که علاوه بر زبان سوئدی امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز برای دانشجویان مقطع کارشناسی فراهم کرده است. برای دریافت بورس این دوره دانشجو باید مدرک زبان آیلتس ( اصولاً با نمره حداقل 6) و دیپلم با معدل بالا داشته باشد. برنامه بورس تحصیلی دانشگاه لوند از برنامه های ویژه ای است که گاهی تا 100 درصد شهریه مقطع لیسانس را نیز تخفیف می دهد.

 

شرایط اخذ بورسیه

 

شرایط اخذ بورس تحصیلی مقطع ارشد

در این مقطع بورسیه های تحصیلی از تنوع بیشتری نسبت به کارشناسی برخوردارند و دانشجو برای این که موفق به دریافت این بورس ها شود؛ به طور معمول باید رزومه علمی قوی شامل طرح پیشنهادی علمی- تحقیقاتی قابل توجیه و سوابق کاری در زمینه مورد نظر، 2 الی 3 توصیه نامه مهر و امضا شده از اساتید مقطع قبلی و مدرک زبان با نمره بالا (  IELTS 6.5یا TOEFL 80) داشته باشد. از بورس های مهم این دوره، بورسیه موسسه سوئدی (SI) و بورسیه های برنامه  VISBY است.

 

شرایط اخذ بورس تحصیلی مقطع دکتری

برای اخذ بورس تحصیلی این دوره، دانشجو باید ابتدا برای مقطع کارشناسی ارشد مجدداً اقدام نماید و به عنوان دانشجوی اروپایی شناخته شود. در این مرحله دانشجو نمی تواند به طور مستقیم بورسیه تحصیلی دکتری دریافت کند. از آن جایی که تحصیل مقطع دکتری در سوئد جزء کم هزینه ترین مقاطع تحصیلی این کشور است؛ برای دریافت بورس تحصیلی فرد باید حائز شرایط خاصی مانند: رزومه درخشان تحصیلیِ مقاطع قبلی با ریز نمرات عالی، مقالات علمی معتبر در سطح جهانی، حداقل مدرک زبان آیلتس 7 و یک استاد راهنما یا سوپروایزر تحصیلی در دانشگاه مبدأ (کشور سوئد) باشد که به منظور همکاری در پروژه های علمی وی را یاری نماید. لازم به ذکر است که تحصیل در مقطع دکتری در سوئد به نوبه خود یک شغل دانشجویی محسوب شده و دانشجویان در هنگام تحصیل متناسب با نوع پروژه حقوق دریافت می کنند.

 

شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا

ایتالیا کشوری است که با کشورهای مهم اتریش، سوئیس و فرانسه مرز مشترک دارد؛ این کشور از دسته کشورهای توسعه یافته محسوب می شود اما در سال های گذشته بحران ها و مشکلات مالی را نیز پشت سرگذاشته است و نرخ بیکاری در این کشور کمی بالاست.

با توجه به مقطع تحصیل و دانشگاه انتخابی شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا نیز تفاوت خواهد کرد:

در مقطع کارشناسی، تحصیل نیازمند به مدرک زبان ایتالیایی است؛ چرا که تدریس به زبان ایتالیایی صورت می گیرد. در صورتی که از شهروندان این کشور باشید نیازی به مدرک زبان ایتالیایی ندارید؛ در غیر این صورت باید مدرک B2 ایتالیایی ارائه دهید. البته در ایتالیا دانشگاه هایی نیز هستند که در این مقطع تدریس را به زبان انگلیسی انجام می دهند.

در مقطع فوق لیسانس دانشجو باید مدرک زبان B2 ایتالیایی یا سطح آیلتس با نمره 6.5 داشته باشد. در این مقطع برای تحصیل معمولاً محدودیت سنی وجود دارد و دانشگاه ها دانشجو با سن بیش از 28 سال را نمی پذیرند. بورسیه های دانشگاه پاویا و بورسیه های دولتی کشور ایتالیا از نمونه بورسیه های این کشور در این مقطع است.

برای دریافت بورس تحصیلی ایتالیا در مقطع دکتری شما باید رزومه علمی قوی، سمینارهای پژوهشی مفید و دانش زبان کافی (B2 ایتالیایی یا آیلتس 7) داشته باشید. بورسیه های مقطع دکتری (بورس های استانی) گاهی تا 100 درصد شهریه دانشگاه دانشجو به همراه درصدی از شهریه های خوابگاه را حذف می کند. البته در این مقطع نیز گپ زیاد تحصیلی قابل قبول نیست و حداکثر سن برای ثبت درخواست 30 سال است.

ایتالیا گرچه در سال های گذشته یک سری بحران های مالی را نیز پشت سر گذاشته است؛ اما به جهت داشتن مراکز علمی و دانشگاه های معتبر در سطح جهان و البته ارائه برنامه ها و بورس های تحصیلی متنوع هنوز هم در بین دانشجویان بین المللی طرفداران زیادی دارد.

 

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا

کشور کانادا از لحاظ مساحت، دومین کشور پهناور جهان است. این کشور به لحاظ نظام آموزشی یکی از قوی ترین و شناخته شده ترین کشورهای جهان و دارای رتبه 9 کیفیت آموزش جهان در سال 2019 است.

نکته حائز اهمیت این است که تحصیل در کشور کانادا رایگان نیست؛ همین موضوع دانشجویان را ترغیب به اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور کرده است.

در اخذ بورس تحصیلی در این کشور گپ تحصیلی بسیار مهم است و دانشگاههای این کشور در موارد بسیاری درخواست های دانشجویان دارای فاصله تحصیلی بالا را به دلیل نداشتن آمادگی علمی کافی مردود اعلام کرده اند. از دیگر موارد قابل توجه در مورد شرایط بورسیه تحصیلی کانادا  معدل بالای زبان و رزومه علمی درخشان است؛ که در مورد مقاطع مختلف به شرح زیر است:

مقطع کارشناسی: معمولاً آیلتس 6.5 به بالا و معدل 17 به بالا شانس بیشتری دارند؛ زیرا بورس دوره کارشناسی اکثراً بومی است و دانشجو باید رزومه علمی درخشان داشته باشد. مبلغ بورسیه از 2 تا 5 هزار دلار کانادا برای دانشجویان بین المللی متغیر است.

مقطع کارشناسی ارشد: آیلتس 7 به بالا یا مدرک تافل IBT با نمره 100 به بالا و یا گاهی مدارکGMAT  یا GRE و معدل 17 به بالا. مبلغ بورسیه در این مقطع در حدود 14 هزار دلار کانادا است.

مقطع دکتری: آیلتس 7 به بالا (دانشجو در تمامی موارد امتحان نمره کمتر از 7 نداشته باشد) به همراه معدلِ به طور معمول، 16 به بالا . در این مقاطع مبالغ بورسیه گاهی به 18 هزار دلار کانادا هم می رسد و دانشجویان بر حسب رشته تحصیلی خود و البته با تمایل شخصی می توانند تا پایان مدت تحصیل به تدریس در دانشگاه خود نیز مشغول شوند و یا در پروژه های علمی – تحقیقاتی دانشگاه فعالیت نمایند.