این روزها روش های مختلفی برای تهیه قهوه هست. این روش ها آن قدر زیاد هستند که ممکن است روزها و هفته ها به دنبال بهترین روش دم کردن قهوه باشید و در آخر هم گیج تر و سرگردان تر از قبل از تهیه قهوه منصرف شوید و به قهوه فوری قانع شوید. اما هر چند وقت یک بار که به کافه میروید و طعم قهوه واقعی را میچشید، با خودتان میگویید کاش میشد هر روز چنین قهوه با کیفیتی میخوردید. حق با شماست. قهوه فوری به هیچ وجه عطر و طعم قهوه واقعی را ندارد. در ضمن خیلی از این ساشه های قهوه آماده مقدار زیادی شکر دارند که به هیچ وجه برای سلامتی شما مفید نیست.

 

روش های دم کردن قهوه

 

راه حل چیست؟ خودتان دست به کار شوید. با کمی مطالعه و خرید چند  وسیله مورد نیاز میتوانید باریستای خودتان باشید. قبلاً در مورد انواع قهوه، از قبیل دانه های قهوه، رست های مختلف و نوشیدنی های معروف صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم شما را با رایج ترین روش های دم کردن قهوه آشنا کنیم. بعد از آشنا شدن با همه روش هاست که میتوانید به درستی روش دلخواه خود را انتخاب کنید. انتخاب طریقه دم کردن قهوه به نکات زیادی بستگی دارد. مثلاً این که چقدر میخواهید برای تهیه قهوه وقت بگذارید. چقدر میخواهید هزینه کنید و همچنین این که چه نوع قهوه ای دوست دارید.

 

فرق قهوه ترک و فرانسه

حتماً اسم قهوه ترک و قهوه فرانسوی را شنیده اید که در واقع نام دو روش مختلف تهیه قهوه هستند. همان طور که قبلاً در طرز تهیه قهوه ترک گفتیم در این روش قهوه در جذوه (قهوه جوش دسته دار معمولاً از جنس مس) تهیه میشود. اما قهوه فرانسوی یا در فرنچ پرس تهیه میشود و یا با قهوه ساز فیلتری. در ادامه لیستی از رایج ترین روش های دم کردن قهوه را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

 

دم کردن قهوه

 

6 روش دم کردن قهوه رایج در جهان

 

1- روش دم کردن قهوه ترک

با استفاده از قهوه جوش دسته دار که در ترکی به آن ایبریک یا جذوه میگویند میتوانید قهوه ترک درست کنید. این روش نیازی به برق ندارد و پخت قهوه روی گاز صورت میگیرد. پودر قهوه، آب و گاهی شکر در ظرف ریخته میشوند و در چند مرحله گرم میشوند تا قهوه ترک غلیظ و خوشمزه و کف آن ایجاد شود.

برای تهیه قهوه ترک، دانه های قهوه کاملاً به صورت پودر آسیاب میشوند. آسیاب قهوه باید آنقدر ریز باشد که تقریباً شبیه به پودر کاکائو شود. از هر نوع قهوه ای میتوان استفاده کرد. اما قهوه عربیکا مناسب تر است.

 

دم کردن قهوه ترک

 

راهنمای قهوه ترک

آسیاب: خیلی ریز (تقریباً پودری)
رست: تیره

زمان پخت: 10 دقیقه

سطح مهارت لازم: نسبتاً آسان

طعم و غلظت: قهوه تلخ، غلیظ و سنگین

 

2- فرنچ پرس

فرنچ پرس نماد دم کردن قهوه خانگی است. اگر فکر میکنید این وسیله ساده و کاربردی چیز جدیدی است کاملاً اشتباه میکنید. فرنچ پرس حدوداً صد سال پیش اختراع شد و به سرعت به خانه ها راه پیدا کرد. به این دلیل که استفاده از آن بسیار ساده بود. علاوه بر این فرنچ پرس معمولاً قیمت خیلی کمی هم دارد و برای همه قابل دسترس است. برای کسانی که فکر میکنند طعم قهوه فرانسوی را دوست ندارند باید بگویم حتماً در انتخاب آسیاب مناسب دقت کنید. استفاده از قهوه اسپرسو که آسیاب ریزی دارد با فرنچ پرس باعث میشود قهوه ای بسیار تلخ و بدمزه داشته باشید.

 

قهوه فرانسوی با فرنچ پرس

 

راهنمای فرنچ پرس

آسیاب: درشت

رست: مدیوم یا تیره

زمان پخت: 10 دقیقه

سطح مهارت: آسان

طعم و غلظت: معطر با تلخی نه چندان شدید (البته ممکن است کمی تکه های قهوه در آن ته نشین شوند بنابراین بهتر است از نوشیدن ته فنجان خودداری کنید)

 

3- موکا پات

نمیخواهید چند میلیون تومان خرج قهوه ساز کنید اما در عین حال به انرژی که اسپرسو صبح ها به شما میدهد نیاز دارید؟ موکا پات یا همان اسپرسو ساز رو گازی بهترین راه دم کردن قهوه برای شماست. راز موکاپات در سه محفظه جداگانه آن است. آب در محفظه پایینی میجوشد. فشار بخار، آب را به بالا هل میدهد. با گذشت آب از محفظه میانی حاوی قهوه آسیاب شده، اسپرسو در محفظه بالایی ذخیره میشود.

البته قهوه تهیه شده در موکا پات کیفیت قهوه تهیه شده در اسپرسوساز حرفه ای را ندارد. اما کافئین مورد نیاز شما را به خوبی تأمین میکند. در ضمن، با این وسیله شما میتوانید برای چندین نفر (4 تا 16 نفر) همزمان اسپرسو درست کنید. پس برای پذیرایی از مهمان های زیاد مناسب است. فراموش نکنید آسیاب مناسب موکا پات از قهوه ساز های چکه ای ریزتر و از پودر درشت تر است. اگر باز هم در میزان آسیاب شک دارید بهترین راه این است که آزمون و خطا کنید. از آسیاب درشت تر شروع کنید. و هر بار قهوه را ریزتر آسیاب کنید تا به طعم دلخواه خود برسید.

 

اسپرسو موکا پات

 

راهنمای موکاپات

آسیاب: ریز

رست: مدیوم تا مدیوم تیره

زمان پخت: 50 دقیقه

سطح مهارت: نسبتاً آسان

طعم و غلظت: طعمی تلخ و شدید (نه به خوبی اسپرسو واقعی)

 

4- اسپرسو ساز:

اسپرسوساز برقی بیش از 100 سال است که کافئین مورد نیاز ما را تأمین کرده و هر کسی که اهل قهوه خوری باشد بدون شک آن را میشناسد. امروزه انواع مختلفی از این دستگاه گران قیمت در بازار وجود دارد. هر سال هم مدل های جدیدی با قابلیت های جدید به بازار می آیند. اما نگران نباشید. اصول تهیه اسپرسو در همه آنها یکی است. آب داغ با فشار به سمت محفظه قهوه آسیاب شده ریز هل داده شده و از فیلتری عبور میکند. در نتیجه این فرایند یک شات قهوه تولید میشود.

ممکن است فرایند تهیه اسپرسو پیچیده به نظر برسد. انتخاب دستگاه قهوه ساز فیلتردار هم با وجود گزینه های بسیار کار سختی است. بعضی قهوه سازها نیمه اتوماتیک هستند، بعضی تمام اتوماتیک. بعضی هم کوچک و قابل حمل هستند. اگر قهوه ای اصیل و با کیفیت میخواهید اسپرسوساز اهرمی چیزی است که دنبالش هستید. اما اگر میخواهید بدون هیچ حرکتی قهوه شما آماده شود باید اسپرسو ساز تمام اتوماتیک تهیه کنید. با این نوع دستگاه ها با فشار یک دکمه قهوه شما آماده میشود.

 

ماشین اسپرسو

 

راهنمای اسپرسو ساز

آسیاب: ریز

رست: مدیوم تا مدیوم تیره

زمان پخت: انواع تجاری آن 15-40 دقیقه نیاز به گرم شدن دارند. ولی انواع خانگی اش در 3 دقیقه گرم میشوند. اما بعد از گرم شدن دستگاه، قهوه به سرعت آماده میشود.

سطح مهارت: بستگی به نوع آن دارد. بعضی با یک دکمه قهوه را آماده میکنند و بعضی نیاز به مهارت زیاد دارند.

طعم و غلظت: خوش طعم و قوی

 

قهوه دمی

نحوه دم کردن قهوه بسیار ساده و سر راست است. فرایند کلی به این صورت است قهوه آسیاب شده در نوعی فیلتر قرار داده شده و آب روی آن ریخته میشود. در واقع در این روش جاذبه کمک میکند آب از قهوه عبور کند. قهوه دمی شفاف است و طعم ملایم تری دارد. این روش که به آن دریپ (به معنی چکه کردن) هم گفته میشود جدیداً بسیار رایج شده. آن قدر که هر چند وقت یک بار نوع جدیدی از قهوه سازهای چکه ای اختراع و روانه بازار میشود. در ادامه دو روش دم کردن قهوه دمی را به شما معرفی میکنیم.

 

5- دم کردن قهوه با قهوه ساز کمکس (Chemex)

ممکن است با دیدن قهوه ساز کمکس فکر کنید گلدان است، نه قهوه ساز! اما شکل گلدانی اش دلیلی دارد. این قهوه ساز هم شیک است و هم قهوه ای فوق العاده میشود با آن تهیه کرد. مزیت دیگر این قهوه ساز این است که میتوانید برای چند نفر همزمان قهوه دمی درست کنید. انواع کوچک آن برای 3-4 نفر مناسب هستند. اما با انتخاب کمکس های بزرگتر میتوانید این روش دم کردن قهوه را برای 10 نفر هم استفاده کنید. این روش نیاز به دقت زیادی دارد. باید حجم قهوه، آسیاب قهوه، حجم و دمای آب به درستی انتخاب شوند. اما بعد از یاد گرفتن و رعایت این نکات عاشق قهوه اش خواهید شد.

 

قهوه دمی کمکس

 

راهنمای کمکس

آسیاب: مدیوم درشت

رست: روشن، مدیوم یا تیره (هر سه قابل استفاده هستند)

زمان پخت: 3-4 دقیقه

سطح مهارت: نیاز به کمی تمرین دارد.

طعم و غلظت: قهوه ای با طعم نسبتاً شدید، تقریباً مثل فرنچ پرس ولی بدون ته نشین

 

6- دم کردن قهوه با وی60 هاریو (v60)

ممکن است وی60 به نظرتان ساده تر از آن برسد که بتواند قهوه خوبی تولید کند. اما این طور نیست. وی60 طراحی بسیار ساده و سبکی دارد. میدانید که ژاپنی ها استاد تولید محصولات سبک و کارآمد هستند. شرکت هاریو هم از این قاعده مستثنی نیست. دم کردن قهوه در قهوه ساز چکه ای وی60 روش ساده ای دارد. بخش کلیدی اصلی تنها یک قیف است که روی دیواره اش برجستگی هایی دارد. قیف معمولاً روی دهانه قوری فیکس میشود. فیلتر کاغذی حاوی قهوه داخل قیف قرار میگیرد. سپس با کتری لوله باریک آب داغ به آرامی با حرکتی دورانی روی قهوه ریخته میشود.

قهوه ساز وی60 در سه سایز مختلف تولید میشود. سایز 1 آن مناسب 1-2 نفر است، سایز 2 برای 1-4 نفر و سایز 3 برای 1-6 نفر. جنس قیف وی60 میتواند سرامیکی یا شیشه ای باشد. البته انواع مشابه پلاستیکی آن هم ساخته شده که بسیار ارزان قیمت هستند. نکته خوب دیگر در مورد این روش تهیه قهوه دمی این است که استفاده از قوری آن ضروری نیست. قیف وی60 را میتوانید مستقیماً روی فنجان قرار دهید. که این روش برای تهیه یک فنجان قهوه مناسب است.

 

قهوه ساز چکه ای وی60

 

راهنمای وی60

آسیاب: مدیوم ریز

رست: روشن، مدیوم یا تیره (هر سه قابل استفاده هستند)

زمان پخت: کمتر از 5 دقیقه

سطح مهارت: نسبتاً آسان است اما در سرعت ریختن آب امکان خطا وجود دارد.

طعم و غلظت: قهوه ای شفاف و خوش طعم بدون هیچ تلخی آزاردهنده ای

 

جمع بندی: طرز دم کردن قهوه اهمیت زیادی دارد و در کنار نوع دانه قهوه، مقدار رست و میزان آسیاب طعم نهایی قهوه را مشخص میکند. لازم است همه این عوامل در انتخاب روش دم کردن قهوه در نظر گرفته شوند تا قهوه ای با کیفیت و مطابق سلیقه شما تهیه شود. دو عامل دیگری که باید در نظر رفته شوند زمان و هزینه هستند.