تأثیر دکوراسیون منزل بر حس و حال ما آدم ها بر کسی پوشیده نیست. دکوراسیون زیبا و شاد می تواند انرژی زیادی به اعضای خانواده بدهد و به همین دلیل اکثر افراد سعی می کنند دکوراسیون و چیدمانی زیبا در منزل خود داشته باشند. یکی از مهم ترین قسمت های دکوراسیون توجه به نورپردازی منزل است.

 

نورپردازی مناسب در منزل

 

اگر نورپردازی منزل مناسب چشم نباشد باعث خستگی بیشتر شما در طول شب شده و مخل آسایش و آرامش شما می شود. نورپردازی مناسب در منزل می تواند به اندازه 8 تا 15 درصد باعث صرفه جویی در هزینه های زندگیتان شود. مهم استفاده درست از نور و قراردادن آن در مکانی مناسب است تا محیط منزل و کار شما بهتر جلوه کند و بودن در این محیط ها را برای شما دلپذیرتر کند. استفاده از لامپ های کم مصرف و قراردادن لامپ ها در مکان های درست می تواند در مصرف انرژی هر خانوار نیز صرفه جویی کند. شما می توانید برای تزیین منزل خود از موارد مختلفی استفاده کنید که یکی از مهمترین آنها استفاده از روشنایی طبیعی و مصنوعیست.

استفاده از لوسترهای چندشاخه و زیبا می تواند به اندازه مبلمان تازه در خانه تنوع ایجاد کند. به غیر از نورهای مصنوعی، نور طبیعی خورشید نیز نقش مهمی در نورپردازی منزل شما ایفا می کند. امکان استفاده از روشنایی روز در واقع به محلی که در آن زندگی می کنید و همین طور خانه و طراحی خانه تان نیز بستگی دارد. بسیاری از مردم دنیا که دور از خط استوا زندگی می کنند از نور آفتاب تابان و همیشگی برخوردار نیستند. برخورداری از نور درخشان خورشید در بیشتر روزهای سال یکی از موهبت های سرزمین ماست که می توانیم به خوبی از آن در دکوراسیون منزل استفاده کنیم.

 

استفاده از نور خورشید

 

استفاده از نور طبیعی در دکوراسیون

 

علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، استفاده از روشنایی روز برای سلامتی بدن هر کدام از ما انسانها ضروری است؛ پس تا می توانید از آن بهره بگیرید. از پنجره های نورگیر خانه و دفترتان تا می توانید درست استفاده کنید و اجازه دهید انرژی آن در محیط اطرافتان جریان پیدا کند.

همچنین استفاده از شیشه های پخش کننده ی نور و پرده های مناسب را فراموش نکنید. امروزه برای نورپردازی در شب، نورهای متنوعی در دسترس است. چراغ های فلورسنت یا مهتابی، نوری فراگیر، پخش شده و ارزان را برای خانه شما فراهم می کند. اگر به نور سفید علاقه ندارید از چراغ های فلورسنت آفتابی استفاده کنید.

 

هر اتاق نور مخصوص خود را می خواهد

 

نورپردازی هر اتاق

 

اتاق انباری با استفاده از یک یا چند مهتابی روشن می شود در حالی که اتاق مطالعه نیاز به منبع نوری خاص و بیشتری دارد. فضای پذیرایی، آشپزخانه یا ناهارخوری بهتر است دارای چندین مدار نورپردازی باشند. نورپردازی منزل شما در این فضاها باید ترکیبی از لامپ های نقطه ای ‏یا هالوژن و لامپ هایی با طرح جدید و زیبا برای ایجاد عمق و بافت در فضاهای این چنینی باشد. انسان ها به محیط زندگی خود احساس تعلق خاطر دارند و نور یکی از مهمترین چیزهاست که خانه را برای شما دنج و خاطره ساز ‏می کند. قانون طلایی در طراحی نورپردازی منزل استفاده از «نور مناسب در موقعیت مناسب» است.

چشم همیشه به سمت نقطه درخشان کشیده می شود؛ بنابراین سعی کنید در نورپردازی منزل خود، به درستی از این خاصیت فریبنده نور استفاده کنید. آثار هنری، آیینه، شومینه و ... را می توانید با یک یا چند نور موضعی دیواری یا سقفی برجسته کنید. اتاق نشیمن را با چند نور قوی و چند نور نقطه ای پر کنید و قسمت هایی را که دوست دارید با نور بیشتر برجسته کنید.

 

استفاده از نورپردازی منزل

 

هر اتاق یک فضای سه بعدی است. روشنایی را می توانید در سقف، دیوارها و کف اتاق یا داخل قفسه های فلزی یا چوبی به راحتی نصب کنید. کافیست ابتدا محلی را که می خواهید لامپ را در آنجا قرار دهید انتخاب کنید. برای نورپردازی منزل در هر یک از این مکان ها می توانید نورهای مناسبی را پیدا کنید. مشخصات محل نصب را به فروشنده بدهید و از راهنمایی او استفاده کنید.

برای نصب نور روی قفسه های فلزی و یا چوبی می توانید نورهای پایه دار و یا دارای مگنت (آهن ربا) تهیه کنید و برای نصب روی دیوار و سطوح سخت از نورهایی که با پیچ و بست نصب می شوند استفاده کنید. این کارها را با صرف کمی هزینه به یک برقکار متبحر بسپارید و از نتیجه کار لذت ببرید.

 

استفاده از دیمر

 

استفاده از سوئیچ دیمر

 

 موضوع جالب و کاربردی دیگر در نورپردازی، استفاده از دیمر (dimmer) است. دیمر کلیدی گرد است که با چرخاندن آن می توانید شدت نورپردازی منزل خود را کم یا زیاد کنید. با استفاده از دیمر می توان شدت نور خانه را بسیار زیاد یا به اندازه ی نور یک شمع تنظیم کرد؛ مثلا مواقعی که در حال تماشای تلویزیون هستید یا در ساعات پایانی شب با کاهش نور می توانید فضایی دلنشین و خاص ایجاد کنید. این وسیله ارزان و مقرون به صرفه براحتی کنار کلید هر مجموعه و یا تک چراغ نصب شده و شدت نور را زیاد و کم می کند.‏